Zwycięski List Motywacyjny, List motywacyjny - przykłady

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zwycięski List Motywacyjny
Na tej stronie znajdziesz strategie, pomysły, wzory, przykłady i gotowe szablony, jak napisać list
motywacyjny w sposób szybki, łatwy i niezawodny.
Temat jest o tyle ważny, że kiedy chodzi o list motywacyjny, zwykle pojawiają się pytania bez
odpowiedzi, jak na przykład: co w zasadzie powinienem napisać? … Czy mogę napisać jeden
list i korzystać z niego w wielu sytuacjach? … Ile informacji o mojej przeszłości powinienem w
nim zawrzeć? … Czego w rzeczywistości rekruterzy faktycznie szukają w listach
motywacyjnych? … Czy powinienem podsumować moje dotychczasowe życie zawodowe? …
Czy muszę napisać, dlaczego zrezygnowałem z poprzedniej pracy? … Jak skutecznie zwrócić
uwagę zajętych i zawalonych pracą rekruterów?
Postaram się odpowiedzieć na te pytania. Dam ci wzory, przykładowe odpowiedzi, gotowe
szablony, abyś mniej więcej wiedział, jak przygotować taki list, który perfekcyjnie wykona
swoje zadanie — mianowicie zwiększy szanse zdobycia pracy, o jaką się starasz na tyle, na ile to
możliwe!
OK, zaczynajmy —
Cel listów motywacyjnych
Istotne jest, żebyś wiedział,
po co piszesz list motywacyjny
. Zwykle (bo nie zawsze) jest on
podstawowym narzędziem w zdobywaniu pracy. Zasadniczo, jego celem jest przedstawienie
powodów: dlaczego ubiegasz się o dane stanowisko, dlaczego jesteś odpowiednim kandydatem i
dlaczego warto cię zatrudnić.
Nie wypada bowiem rozsyłać CV (życiorysów) do firm bez wyjaśnienia, dlaczego to robisz. Bez
względu na to, czy wysyłasz coś pocztą do firmy … faksem … puszczasz e-mailem CV …
cokolwiek — powinieneś dołączyć list z wyjaśnieniami. I to jest jego podstawowy cel.
Ponadto stanowi on wprowadzenie. Jest elementem przedstawiającym twoją osobę jako
potencjalnego kandydata na dane stanowisko. Daje ci możliwość zrobienia pierwszego wrażenia
na osobach odpowiedzialnych za rekrutację oraz wstępnego zaprezentowania swoich
umiejętności i kwalifikacji.
OK, lecimy dalej …
6 szybkich wskazówek pisania
wyjątkowego listu motywacyjnego
Bez względu na stanowisko, na jakie się ubiegasz, bezwzględnie KAŻDY dobry list powinien
być zgodny z następującymi punktami:
WSKAZÓWKA #1: Pisz w drugiej osobie.
Unikaj wysyłania listów skierowanych „do kogoś,
kto może je odczytać”, używając formy bezosobowej. Wszyscy i tak dostają wystarczająco dużo
śmieci na swoje skrzynki pocztowe. Jeśli wobec tego starasz się o pracę i nie skierujesz listu
bezpośrednio do konkretnej osoby, będzie on traktowany z większym dystansem.
WSKAZÓWKA #2: Absolutnie nie popełniaj błędów.
Dobrym sposobem na to, aby zrazić do
siebie ludzi poprzez pierwsze wrażenie zrobione listem, to popełnienie literówkę w ich nazwisku
lub nawet w którymkolwiek innym miejscu w liście motywacyjnym. Jeśli masz wątpliwości co
do poprawności gramatycznej, oddaj list do sprawdzenia komuś, kto się na tym zna.
WSKAZÓWKA #3: Zrób dobre pierwsze wrażenie.
List jest formą komunikacji, zupełnie jak
mówienie prosto w oczy czy telefonowanie. Możesz przekazać ten sam komunikat, tylko po
prostu inną drogą.
W środowisku sprzedaży wysyłkowej, koperta symbolizuje ubiór sprzedawcy, a treść listu jego
„perswazyjną” mowę. Podejdź do tematu podobnie. Przyłóż się do procesu szukania pracy …
… zaopatrz się w dobre materiały biurowe: dobry papier i dobrą kopertę. Postaraj się, aby CV i
list były w miarę spójne. Niech mają podobne formatowanie tekstu. Niech mają ten sam papier.
Niech mają ten sam kolor ręcznego podpisu (niebieski). Być może to delikatne zboczenie, ale
jeśli aplikujesz na odpowiedzialne stanowisko, warto dołożyć zboczonych starań. :]
WSKAZÓWKA #4: Rozpocznij miłym powitaniem.
Otwarcie twojego listu powinno zawierać
dwa elementy. Pierwszy: wyjaśnij, że odpowiadasz na zamieszczone w danym miejscu
ogłoszenie o stanowisko. Drugi: wyjaśnij powód-dlaczego piszesz właśnie teraz.
WSKAZÓWKA #5: Celuj w swoje umiejętności i doświadczenie.
Postawmy sprawę jasno…
twojego potencjalnego pracodawcę interesują zasadniczo jedna rzecz: czy będziesz potrafił
wykonywać swoją robotę.
Kiedy doskonale przedstawisz swoje umiejętności jako przyszłego pracownika oraz
doświadczenie, jakie już zdobyłeś, wówczas przekonasz potencjalnego pracodawcę, że TAK —
możesz wykonać tę pracę.
Co jest istotne: powinieneś przygotować opis „pod” wymagania stanowiska, o jakie się ubiegasz,
tak by potencjalny pracodawca miał mentalne wrażenie (nie tylko logiczną spójność), iż się
faktycznie do tego nadajesz, a nie tylko że jesteś jednym z wielu. Zaraz pokażę ci przykład na
bazie pierwszego lepszego ogłoszenia z pracuj.pl.
WSKAZÓWKA #6: Zamknij list ze stwierdzeniem DZIAŁANIA.
Nie zamykaj swojego listu
bez jasnej instrukcji, co zamierzasz dalej zrobić. Jeśli będziesz liczył, że to odbiorca twojego
listu się z tobą skontaktuje, prawdopodobnie się przeliczysz. Nadzieja nie gwarantuje uzyskania
odpowiedzi. Poinformuj odbiorcę, kiedy i jak się z nim skontaktujesz.
A przechodząc od teorii do praktyki —
Jak napisać list w ośmiu krokach
Zwykle jest nam łatwiej zabrać się do pisania wtedy, gdy mamy przed oczyma lub w
świadomości jakiś logiczny system, krok-po-kroku przedstawiający proces od A do Z. Oto moja
propozycja …
1. Stwórz szkielet
2. Wpisz podstawowe informacje
3. Wyjaśnij, dlaczego piszesz, aby zwrócić uwagę czytelnika
4. Przedstaw własną osobę w przekonujący sposób
5. Zamknij ze stwierdzeniem działania
6. Korekta i polerowanie
7. Wybierz sposób dostarczenia listu (e-mail lub Poczta Polska)
8. Wyślij i podejmij kolejne działania (follow-up)
W tych ośmiu krokach stworzysz idealny dla siebie list motywacyjny. Co najlepsze, proces
będzie tym bardziej pomocny, im dłużej zajmie ci poszukiwanie nowej (lub pierwszej) pracy. Za
każdym razem pójdzie szybciej i sprawniej.
Teraz weźmy każdy z kroków pod lupę …
KROK #1: Przejrzysty, czysty zarys, który robi dobre wrażenie
Zaczynamy od stworzenia pliku Microsoft Word. Swoje dane kontaktowe, takie jak numer
telefonu, adres e-mail, nazwisko i adres zamieszkania, umieszczasz w nagłówku na samej górze.
Te informacje nie powinny być zbyt duże. Mają po prostu ułatwić czytelnikowi kontakt z tobą,
jeśli zajdzie taka potrzeba.
Tekst prowadzący, czyli argumenty przemawiające za zatrudnieniem ciebie, to tzw. body copy.
Jeśli będziesz wysyłał list Pocztą Polską (do czego wrócimy później), powinieneś użyć
standardowego kroju — najlepiej redaktorskiego Times New Roman, Book Antiqua, Bookman
albo Garamond. Są to podstawowe kroje, dostępne na każdym komputerze, który ma
zainstalowany pakiet Microsoft Office.
Z kolei w przypadku dokumentów w wersji elektronicznej, poleca się używanie krojów
bezszeryfowych, takich jak Arial, Tahoma czy Verdana. Powód? Wszystko, co jest wyświetlane
na ekranie monitora, jest cyfrowo zniekształcane. Digitalizacja może więc lekko „kaleczyć” ma-
leńkie ogonki, występujące w krojach szeryfowych, powodując dyskomfort w czytaniu.
Jednakże, warto zauważyć, że nowe kroje szeryfowe, takie jak Cambria czy Constantina, zostały
zaprojektowane specjalnie do warunków cyfrowych i świetnie spełniają swoje zadanie.
A oto przykładowy wzór (układ), jakim możesz się inspirować, pracując nad własnym listem
motywacyjnym …
(KLIKNIJ
MINIATURKĘ, ABY WYŚWIETLIĆ OBRAZ W PEŁNYCH WYMIARACH)
KROK #2: Wypełnij dokument podstawowymi informacjami
Kilka linijek pod podstawowymi informacjami o sobie, wpisz informacje o osobie, do której
będziesz się zwracał. Oczywiście, standardowo: imię, nazwisko, tytuł i adres zamieszkania.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, sprawdź informacje o tej osobie w sieci albo po prostu
wykonaj telefon do firmy i zapytaj sekretarkę. Szkoda byłoby popełnić błąd, który wywoła
zmieszanie w odbiorcy, czyż nie? Pamiętaj, że twoje dokumenty są wprowadzeniem do TWOJEJ
OSOBY. Pozostawiają w odbiorcy jakieś pierwsze wrażenie, które — jak wiadomo — jest
znaczące. Szczególnie, że na stanowisko może kandydować wiele innych osób.
Teraz, kilka linijek pod danymi adresata, umieść powitanie, koniecznie w następującej formie…
Drogi Panie Kowalski:
lub
Szanowny Panie Kowalski:
Upewnij się, że po nazwisku nie stawiasz kropki, ani przecinka, lecz dwukropek. Znaki
interpunkcyjne i przystankowe reprezentują do pewnego stopnia nasze zamiary, intencje, wyraz
emocjonalny, ton wypowiedzi. Plus, w korespondencji formalnej czy biznesowej, obowiązuje
swoiste savoir-vivre — i dwukropek po powitaniu jest jedną z reguł.
Reguły są po to, by je łamać — i trochę się z tym zgadzam, przynajmniej w niektórych
przypadkach. Koniec końców, możesz pomyśleć…
jakie niby znaczenie ma to, czy postawie
dwukropek czy przecinek? Ostatecznie liczy się przecież przekaz, nie jakieś nie do końca
uzasadnione reguły.
No cóż, sama podzielam takie podejście, ale pamiętaj, że ludzie — na przykład twój potencjalny
pracodawca, do którego się zwracasz — mogą być tendencyjni w stosunku do pewnych spraw.
Mogą mieć swoje małe uprzedzenia. Mogą być staroświeccy. Czy opłaca się ryzykować i łamać
reguły, nawet jeśli nie mają uzasadnienia? Raczej nie. Trzymaj konwencjonalny, sprawdzony i
bezpieczny styl — stosując się do powszechnie panujących reguł, a wszystko będzie dobrze.
KROK #3: Wyjaśnij, z czym i dlaczego piszesz
Twój pierwszy akapit listu motywacyjnego powinien wyjaśniać czytelnikowi, dlaczego i z czym
piszesz. Wówczas cały przekaz nabiera dla odbiorcy sensu i znaczenia.
Odpowiadasz na ogłoszenie w gazecie? W Internecie? Czy ktoś znajomy z firmy polecił ci
zgłosić swoją kandydaturę na wolne stanowisko? Kontynuujesz kontakt z firmą po rozmowie
telefonicznej? Nie utajaj takich informacji, przeciwnie — zawrzyj je na „dzień dobry”. Niech
odbiorca wie, dlaczego powinien ci poświęcić czas.
Z własnego doświadczenia wiem, że najbardziej zwracają uwagę otwarcia, w których
powołujesz się na kogoś wysoko postawionego w hierarchii firmy, z kim się wcześniej
kontaktowałeś. Również dobrze się spisują powołania na innego pracownika z firmy.
Jeśli z kolei nie masz się na kogo powołać, to pamiętaj, że otwarcie powinno być na tyle
interesujące, aby zachęciło odbiorcę na zwrócenie szczególnej uwagi na to, co zamierzasz
przekazać.
Innymi słowy, napisz coś, co sprawi, że czytelnik twojego listu zechce dowiedzieć się o tobie
więcej. Na przykład …
„Firmy odnoszą sukcesy dzięki temu, że zatrudniają właściwych ludzi — takich, którzy robią coś,
co sprawia różnicę. Nie takich, którzy po prostu wykonują to, co do nich należy.”
Kiedy
przeczytałem to zdanie pana X z firmy Y, od razu wiedziałem, że Pańska firma jest miejscem, w
którym będę mógł w pełni uwolnić swój potencjał i wykorzystać zdobyte umiejętności.
Kto wie, może właściciel firmy lub jakiś człowiek na wyższym stanowisku udziela wywiadów, z
których mógłbyś znaleźć pasujący do sytuacji cytat i się na niego powołać? To sprawi ogromną
różnicę i mocno przykuje uwagę osoby czytającej twój list. Udowodnisz w ten sposób, jak
mocno zależy ci na tej pracy … jak mocno się przykładasz … jak obyty jesteś w stosunku do
samej firmy i tego, co się wokół niej dzieje …
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apo.htw.pl