ZWP - projekt, Zarządzanie PWR PIP, MGR, Semestr III, Zarządzania wartością przedsiębiorstwa

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa –projektWykonany na podstawie przedsiębiorstwa:Ostrowski Zakład Ciepłowniczy S.A.Prowadzący:Dr inż. Arkadiusz GórskiWykonanie:RAGRSASpis treści1.Podstawowe pojęcia........................................................................................................................ 31.1.1.2.2.Wartość przedsiębiorstwa ....................................................................................................... 4Wartość firmy .......................................................................................................................... 5Czynniki wartości ............................................................................................................................. 62.1.2.2.2.3.Mierniki wartości przedsiębiorstwa ........................................................................................ 9Wycena przedsiębiorstwa ..................................................................................................... 13Opis grup metod wyceny przedsiębiorstwa .......................................................................... 133. Charakterystyka Ostrowskiego Zakładu Ciepłowniczego S.A. oraz nośniki wartościprzedsiębiorstwa ................................................................................................................................... 163.1.3.2.4.Charakterystyka Ostrowskiego Zakładu Ciepłowniczego: ..................................................... 16Analiza sprawozdań finansowych Ostrowskiego Zakładu Ciepłowniczego S.A. .................... 18Wycena Ostrowskiego Zakładu Ciepłowniczego S.A. trzema wybranymi metodami ................... 224.1.4.2.4.3.4.4.Metoda wartości aktywów netto .......................................................................................... 22Metoda DCF ........................................................................................................................... 23Metoda likwidacyjna ............................................................................................................. 29WYNIKI ................................................................................................................................... 305.PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ KTÓRE MOGĄ PODNIEŚĆ WARTOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA ................. 3021. Podstawowe pojęciaZarządzanie wartością przedsiębiorstwadefiniuje się, jako zespół działań zorientowanychna korzystną zmianę czynników podwyższających aktywa firmy oraz kreujących programyrestrukturyzacji, zwiększające efektywność zużycia zasobów i spełnienie oczekiwań klientów,a tym samym uzyskanie wysokiej pozycji rynkowej dzięki osiągnięciu przewagikonkurencyjnej. Zdefiniowanie ceny nabycia przedsiębiorstwa umożliwia określenie wartościfirmy jako elementu majątku zakupionego przedsiębiorstwa.Ustawa o rachunkowości z 1994 r. określawartość firmy, jako różnicę między cenąnabycia określonej jednostki lub zorganizowanej jej części a wartością rynkową po-szczególnych składników majątkowych jednostki lub jej zorganizowanej części,pomniejszoną o ewentualne przejęte zobowiązania.Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa obejmuje między innymi:1) zarządzanie marketingowe,2) zarządzanie innowacyjne i inwestycyjne,3) zarządzanie finansami,4) zarządzanie zasobami ludzkimi.Zarządzanie marketingoweobejmuje wszelką działalność przedsiębiorstwa zorientowaną nazaspokojenie potrzeb klienta i wiąże się z kreowaniem wewnątrz firmy tzw. orientacjimarketingowej. Orientacji tej służy wykorzystanie w procesie zarządzania instrumentówmarketingu mix, tworzenie strategii marketingowych i budowa planu marketingowego.Bardzo ważnym elementem zarządzania marketingowego jest dywersyfikacja działalności.Dywersyfikacja oznacza wchodzenie firmy do nowych sektorów gospodarki i przez torozszerzenie zakresu branżowego działalności.Zarządzanie innowacyjnema na celu stworzenie warunków sprzyjających wykorzystaniumożliwości pracowników w generowaniu, a następnie rozwijaniu innowacji produktowych,technologicznych, ekologicznych, organizacyjnych, w obszarze zarządzania zwiększenieilości wdrożonych w firmie innowacji zwiększa jej pozycję konkurencyjną na rynku iumożliwia w większym stopniu spełnienie oczekiwań klientów.3Zarządzanie finansamijest procesem bardziej efektywnego wykorzystania zasobówfinansowych i racjonalizacji potrzeb rzeczowych skorelowanych z finansami. Istotązarządzania finansami jest taki układ zasilania i pobudzania przedsiębiorstwa, w którym ruchpieniądza stwarza możliwości wyboru decyzji i kształtowania najkorzystniejszej relacjiefektów do nakładów. Cel zarządzania finansami sprowadza się do zapewnienia firmiebieżącej wypłacalności, a w okresach dłuższych - do wzrostu rynkowej wartości przedsię-biorstwa.Istotnym elementem zarządzania finansowego jest ukształtowanie struktury kapitałowej,charakteryzującej podstawowe składniki finansowe przedsiębiorstwa. W szczególności są towskaźniki „napędu” opisujące relacje pomiędzy kapitałem własnym i kapitałem obcym.Prawidłowa struktura kapitału zależy od profilu ryzyka przedsiębiorstwa oraz ryzykafinansowego. Zasadniczo struktura kapitału powinna odzwierciedlać rozsądną równowagępomiędzy ryzykiem przedsiębiorstwa i ryzykiem finansowym. Stosuje się zasadę: im wyższeryzykoprzedsiębiorstwa,zasobamitymniższeryzykofinansowe.Zjawiskoprowadzeniaprzedsiębiorstwa z niewłaściwą strukturą kapitału można nazwać „życiem ponad stan”.Zarządzanieludzkimiprzywykorzystaniuodpowiednichsystemówmotywacyjnych umożliwi przyjęcie do firmy najlepszej kadry. Jej systematyczne szkolenie,promowanie oraz wykorzystanie w strukturach organizacyjnych pozwoli efektywnie kreowaćnajlepsze z funkcjonujących systemów zarządzania.1.1. Wartość przedsiębiorstwaŚwiadome zwiększanie wartości przedsiębiorstwa jest możliwe po określeniu, czym ona jest ico o niej decyduje. Istnieje wiele podejść do definiowania wartości przedsiębiorstwa.Używając nazewnictwa służącego do określania wartości aktywów w MiędzynarodowychStandardach Rachunkowości (MSR), można mówić o wartości przedsiębiorstwa: bieżącej,bilansowej, ekonomicznej i godziwej.11Zob.Międzynarodowe Standardy Rachunkowości 1999,International Accounting Standards Committee,London 1999, s.1360.4Wartość bieżącabędzie odpowiadała zdyskontowanej wartości bieżącej przyszłychwpływów środków pieniężnych netto, które wypracuje przedsiębiorstwo w toku działalnościgospodarczej.Wartość bilansowabędzie odpowiadała sumie aktywów ujmowanych w bilansie poodliczeniu umorzeń oraz łącznej kwoty odpisów aktualizujących z tytułu utraty wartości.Wartość ekonomicznaodpowiada cenie sprzedaży netto sumy składników aktywów lub ichwartości użytkowej, zależnie od tego, która z nich jest wyższa.Wartość godziwajest to kwota, za jaką aktywa przedsiębiorstwa mogłyby zostaćwymienione na drodze transakcji przeprowadzonej na warunkach rynkowych, pomiędzyzainteresowanymi i dobrze poinformowanymi, niepowiązanymi ze sobą stronami.Zbliżoną, jednocześnie znacznie szerszą klasyfikację wartości przedsiębiorstwa podajeHelfert, wyróżniając wartość: ekonomiczną, rynkową, księgową, likwidacyjną, rozbiorową,odtworzeniową, zastawną, własnościową, szacunkową, funkcjonującego przedsiębiorstwa iwłaścicielską.21.2. Wartość firmyWartość firmy - goodwill (goodwillvalue)jest nadwyżką wartości biznesu ponad wartośćjego aktywów. Jest miarą zdolności przedsiębiorstwa do generowania nadwyżki zysków.Goodwilljest również aktywem niematerialnym niezależnym od kosztów jego wytworzenia,przypisanym przedsiębiorstwu działającemu na zasadzie kontynuacji, poza którym niewystępuje w sposób samoistny. Jak wiele aktywów niematerialnych (np. patenty, znakifirmowe, licencje, listy klientów)goodwillmoże być, choć nie zawsze kupiony, sprzedany lubwyceniony. Przykładowo kwalifikacje lub osobowość właściciela nie mogą być przedmiotemtransakcji, jeżeli więc czynnik kreujący zyski jakim jestgoodwillnie może zostać sprzedany,wartość danego przedsiębiorstwa jest niższa ze względu na ryzyko jego potencjalnegonabywcy. Jest to powód, dla którego przy założeniuceteris paribusfirmy usługowe są zwyklesprzedawane po niższych cenach niż firmy produkcyjne lub handlowe.3Wartość firmy powstaje jedynie w przypadku przejęć i jest wykazywana w skonsolidowanymsprawozdaniu finansowym. Jej wielkość równa się różnicy pomiędzy ceną zakupu23E.A. Helfert,Techniki analizy finansowej.PWE, Warszawa 2004, s. 451-457.A. Kamela-Sowińska Wartość Firmy, str. 485 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apo.htw.pl