[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zwi�zek z nauczycielem w przypadku przyj�cia Schronienia w Trzech KlejnotachCzcigodny KanzenPrzyj�cie Schronienia w Buddzie, Dharmie i Sandze, oznacza �e zostali�my uczniami Buddhy. Innymi s�owy od tego momentu jeste�my buddystami.Z tym zwi�zane s� trzy sprawy. Powinni�my codziennie przyjmowa� Schronienia. Rano po wstaniu i wieczorem przed snem. To jest minimum. Po przyj�ciu Schronie� nale�y przestrzega� pi�ciu wskaza� moralnych: 1) nie zabija�; 2) nie kra��; 3) nie cudzo�o�y�, czy post�powa� niew�a�ciwie seksualnie; 4) nie k�ama� i 5) nie pi� alkoholu, narkotyk�w etc. Nast�pnie nale�y praktykowa� szczodro�� cia�em, mow� i umys�em.Schronienia wi��� nas z Buddh� i najwy�szym o�wieceniem.Wskazania ratuj� nas przed upadkiem do trzech ni�szych �wiat�w oraz przed�u�aj� nasze �ycie i chroni� od chor�b.Szczodro�� praktykowana obecnie w tym �yciu zapewnia w przysz�ych �ywotach przed�u�enie �ycia, chroni od przedwczesnej �mierci, oraz zapewnia nam dostatek tak by�my nie cierpieli z powodu g�odu i niedostatk�w w przysz�o�ci. R�wnie� zapewnia odrodzenie w dobrej rodzinie i dobre relacje.Schronienia s� najwa�niejsze, ale dwa pozosta�e � wskazania i szczodro�� s� niezb�dnym atrybutem Schronienia. Innymi s�owy bez tych dw�ch Schronienia trac� swoje znaczenie w naszym �yciu.To wszystko otrzymujemy dzi�ki wsp�czuciu nauczyciela, kt�ry udziela nam Schronie�. Dlatego nawi�zujemy z nim wi� karmiczn�, kt�ra jest niezwykle wa�na. Nauczycielowi Schronie� zawsze powinni�my okazywa� szacunek, nawet je�li p�niej nie praktykujemy z nim Dharmy i nie otrzymujemy od niego nauk, instrukcji i inicjacji. Nie wolno nam zapomnie� o nim do ko�ca �ycia. Powinni�my przynajmniej pami�ta� o �yczeniach noworocznych, kiedy modlimy si� za jego zdrowie i d�ugie �ycie. W�a�ciwe s� te� prezenty i ofiary kiedykolwiek o tym pami�tamy lub kiedykolwiek go odwiedzamy.Nauczyciel, kt�ry udzieli� Schronie� powinien okazywa� wsp�czucie osobom, kt�re mu powierzy�y swoje zaufanie. Powinien zawsze s�u�y� rad� i wsparciem osobom, kt�re od niego przyj�y Schronienia. Mo�e pom�c w szukaniu cnotliwego nauczyciela Dharmy i b�d�cego dobrze obeznanym w naukach i praktykach.Nie jest istotne z jakiej szko�y pochodzi nauczyciel Schronie�, ani do jakiej tradycji czy linii nale�y, poniewa� Schronienie w Buddzie, Dharmie i Sandze jest takie samo dla wszystkich tradycji buddyjskich z wyj�tkiem tybeta�skiej religii bon.Powy�sze dotyczy tylko i wy��cznie oraz og�lnie zwi�zku z nauczycielem po przyj�ciu Schronie� buddyjskich. Zwi�zek z nauczycielem, kt�ry jest naszym przewodnikiem w praktyce Dharmy, lub jest mistrzem inicjacji itp., jest jeszcze inny i wymaga to osobnej wiedzy i studi�w. Nale�y studiowa� i zna� nauki dotycz�ce takiego zwi�zku zgodnie z dan� lini� przekazu oraz zgodnie z naukami Buddhy i naukami indyjskich patriarch�w.Na koniec powinni�my pami�ta�, �e nie ka�dy ma prawo udzielania Schronie�. Trzeba mie� na to pozwolenie i b�ogos�awie�stwo ca�ej linii nauczycieli od samego Siakiamuniego Buddhy. Osoby nie maj�ce prawa do udzielania Schronie�, a mimo wszystko czyni�ce to s� pozbawione nie tylko prawa do udzielania Schronie�, ale dokonuj� paradzika � najci�szego ze wszystkich wykrocze�. Ich karma jest karm� piekieln�, poniewa� sprowadzaj� na manowce i oszukuj� niewinnych ludzi. Ci, kt�rzy im �wiadomie pomagaj� w tym procederze s� obci��eni w takim samym stopniu. Dlatego zanim przyjmiemy Schronienie powinni�my upewni� si� czy nauczyciel, od kt�rego chcemy przyj�� Schronienie ma do tego prawo. W przypadku znanych nauczycieli buddyjskich jak J.�. Dalajlama czy J.�. Karmapa nie musimy si� obawia�, ale w przypadku innych powinni�my si� dowiedzie� czy to w�a�ciwa osoba.Zgodnie z moj� wiedz� w Polsce udziela�o i udziela bezprawnie Schronie� oko�o o�miu, dziewi�ciu os�b, ale ta liczba by� mo�e jest wy�sza. Na Zachodnie liczba ta jest obecnie trudna do oszacowania.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]