zulz 12 2009, Zachowanie i uczenie się ludzi i zwierząt

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zajęcia 12

Powtórzenie najważniejszych treści
wykładów:

Analiza zachowania

Warunkowanie klasyczne

Warunkowanie sprawcze

Zwiększanie częstości zachowania

Zmniejszanie częstości zachowania

Kontrola bodźcowa: generalizacja i różnicowanie

Wzmacnianie sporadyczne i rozkłady wzmacniania

Dokonywanie wyboru: prawo dopasowania

Impulsywność i dyskontowanie

Proces dyskontowania
Analiza zachowania

Dziedzina psychologii, w której bada się związki
między zachowaniem (zmienna zależna), a
środowiskiem (zmienna niezależna)

Badanie zależności A-B-C

Trzy działy AZ:

Eksperymentalna analiza zachowania

Stosowana analiza zachowania

Konceptualna (teoretyczna) analiza zachowania

Filozofia nauki w ramach AZ – radykalny
behawioryzm Skinnera
Radykalny behawioryzm

Zainteresowanie zachowaniem pojedynczych osób, a nie grup i
ich uśrednionych wyników

Zainteresowanie dotyczy opisu, wyjaśniania i przewidywania
zachowania– teorie pozostają na poziomie zachowania

Jednopodmiotowe schematy eksperymentalne (np. ABAB)

Graficzna analiza danych

Nie psychologia S-R

Człowiek to nie maszyna: myśli, czuje, działa, ale wszystko to są
zachowania, przejawy aktywności organizmu, dane do analiz,
a nie zmienne wyjasniające

Wszystkie zachowania podlegają prawom; wszystkie
kontrolowane są przez środowisko (ABC)
1
Warunkowanie klasyczne

Rola adaptacyjna: przewidywanie jednych zdarzeń na
podstawie występowanie innych zdarzeń i wcześniejsze
przygotowanie się

Odruchy bezwarunkowe – szeroka klasa, od wydzielania śliny,
przez emocje (strach), po aktywność układu
immunologicznego

Schemat:
Warunkowanie klasyczne -niezbędne
warunki

Styczność w czasie (Pawłow)

Zależność (kontyngencja) (Recsorla)

Wartość informacyjna (Kamin, Rescorla,
Wagner)

Efekt zacieniania

Efekt blokowania
Równanie Rescorli-Wagnera

V
n
= K (
Λ
- V
n-1
)

Zmiana siły związku jest proporcjonalna do różnicy między
maksymalną siłą związku, a siłą związku występującą w
poprzedniej próbie. Wraz ze wzrostem siły związku (V) z
próby na próbę, wartość (
Λ
-V
n-1
) będzie coraz mniejsza, a
wraz z nią zmniejszać się będzie przyrost siły związku, czyli
V
n

Alternatywna interpretacja (Mazur, 2006): model jest
matematycznym zobrazowaniem koncepcji zaskoczenia –
uczenie zajdzie jedynie, gdy obiekt zostaje zaskoczony, tzn.
gdy to co się dzieje jest różne od tego, czego oczekiwał (bo
już znał/doświadczył)
2
WARUNKOWANIE INSTRUMENTALNE
(SPRAWCZE)

Znaczenie przystosowawcze:

uczenie się, o możliwości wywoływania zmian
w środowisku i dostosowywanie zachowania
do tych zmian, czyli efektów (konsekwencji)

Schemat A B C

Kształtowanie zachowania metodą
kolejnych przybliżeń

Szczególna rola konsekwencji
Typy konsekwencji zachowania
Zwiększanie częstości zachowania

Wzmacnianie pozytywne

Wzmacnianie negatywne

Ucieczka

Unikanie

Ewolucja definicji wzmocnienia

Prawo efektu Thorndikea

Definicja funkcjonalna Skinnera

Teoria redukcji potrzeby i popędu Clarka Hulla

Koncepcja trans-sytuacyjności Paula Meehla

Teoria/zasady Premacka

Teorie nierównowagi/deprywacji reakcji
3
Teoria (zasada) Premacka

Wg Premacka zasadne jest charakteryzowanie
wzmacniania, jako zależności między dwoma
zachowaniami (reakcjami), a nie reakcją i bodźcem

Różne zachowania mają różne prawdopodobieństwo
wystąpienia

Prawdopodobieństwo reakcji może być różne w różnych
sytuacjach i kontekstach (relatywność wzmocnień)

Zachowania bardziej prawdopodobne będą wzmacniały
(nasilały) zachowania mniej prawdopodobne, o ile bez
nich nie będą możliwe
Teoria deprywacji reakcji
Zmniejszanie częstości zachowania

Karanie pozytywne (pałka policyjna)

Karanie negatywne (mandat)

Karanie w ujęciu Davida Premacka

Wygaszanie (problem eksplozji)

Model najmniej awersyjnych
interwencji
4
Karanie w ujęciu Premacka

Kolejna z zasad Premacka mówi, że jeśli
człowiek lub zwierzę wykonuje bardziej
prawdopodobne reakcje (robi to, co lubi) i
w konsekwencji musi angażować się w
mniej prawdopodobne reakcje (robić to,
na co nie ma ochoty), to spowoduje to
zmniejszenie częstości angażowania się w
ulubioną czynność.
Model najmniej awersyjnych interwencji

Model najmniej restrykcyjnej terapii
zakłada, Ŝe terapeuta pracujący np. z
osobami niepełnosprawnymi uŜywa tylko tych procedur, które są
konieczne
i
wystarczające
do wyeliminowania zachowań niepoŜądanych.
• Terapeuta moŜe zastosować procedurę bardziej restrykcyjną tylko
wówczas, gdy sam udokumentował nieskuteczność procedury mniej
restrykcyjnej, lub gdy dane z literatury fachowej wykazują, Ŝe w podobnych
przypadkach procedura mniej restrykcyjna była nieskuteczna
.
• Techniki eliminowania zachowań niepoŜądanych moŜna uszeregować od
najmniej do najbardziej restrykcyjnych (awersyjnych), np.:
• Nasycanie
• Wygaszanie
• Timeout bez wykluczenia
• Hiperkorekcja
• Timeout z wykluczeniem
• Unieruchomienie
• Stosowanie bodźców awersyjnych (ale nie bodźce bólowe i krzyk!)
Bodźcowa kontrola zachowania

Bodźce kontrolujące: różnicujące i
wygaszeniowe

Różnicowanie symultaniczne i sukcesywne

Łańcuchy reakcji (homogeniczne i
heterogeniczne)

Wzmocnienia pierwotne i wzmocnienia
wtórne

Kontrast behawioralny (pozytywny i
negatywny)
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apo.htw.pl