zulz 11 2009, Zachowanie i uczenie się ludzi i zwierząt

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zajęcia 11

Zmiany wartości wzmocnień: zasada hiperbolicznego
dyskontowania jako mechanizm impulsywności

czynniki wpływające na zmiany subiektywnej wartości
wzmocnień

Odroczenie

Niepewność

Dzielenie się społeczne

Wysiłek

efekt wielkości i odwrócony efekt wielkości

badania nad dyskontowaniem zysków i strat

zastosowanie paradygmatu dyskontowania w
behawioralnych modelach uzależnień
Impulsywność i samokontrola

Ponieważ przyszłość jest niepewna, często większą
wartość adaptacyjną ma zadawalanie się
natychmiastowymi, małymi nagrodami (zachowanie
impulsywne), zamiast oczekiwania na duże,
odroczone nagrody (samokontrola)

Innymi słowy, wolimy mniejsze, ale szybciej dostępne
nagrody, niż większe, na które trzeba czekać

Jednak ta naturalna tendencja czasem prowadzi do
pogarszania swojej sytuacji
Nasze preferencje nie są stałe

Impulsywność i samokontrola zależą m. in. od przyjętej
perspektywy czasowej
B
A
T
B!
Czas
B
A
T
A!
Czas
1
Zmiany preferencji w badaniach
Rachlin i Green, 1972
Green i in., 1981
Green i inni, 1994
Dyskontowanie, jako model
wyjaśniający zmiany preferencji
Bardzo ogólna definicja dyskontowania

Dyskontowanie to:
spadek subiektywnej wartości
wzmocnienia następujący wraz ze
wzrostem wartości czynnika, z powodu
którego zachodzi dyskontowanie
2
Model ekonomiczny –funkcja
wykładnicza
B
V=Ae
-kD
Model wykładniczy
(ekonomiczny):
założenie o stałości
preferencji w czasie
A
T
2
T
1
B
A
założenie o stałości
ryzyka w czasie
T
2
T
1
Samuelson, 1936 (
DU
)
Odroczenie
Model psychologiczny I: hiperboliczny
B
Model hiperboliczny
(psychologiczny):
preferencje mogą się
zmieniać w czasie
poczucie
ryzykowności
zmniejsza się wraz
z upływem czasu
wartość spada
gwałtownie na
początku
oczekiwania, a
następnie spadek jest
znikomy
V=A/(1+kD)
A
X
T
2
T
1
Mazur, 1987
Rachlin, Raineri
i Cross, 1991
Odroczenie
Model psychologiczny II –„jakby”
hiperboliczny
V=A/(1+kD)
S
Założenia jak w modelu I, ale wykładnik „s” bierze
poprawkę na nieliniowe skalowanie wartości i/lub czasu
3
Jak to badać?

Wyznaczanie
tzw. punktów
równowagi

Dopasowanie
modelu do
punktów
równowagi
Jak to się bada?
1.
Sprawdzając,
ile dla ludzi warta jest w tej
chwili nagroda odroczona
kolejno o, np.:
miesiąc, pół roku, rok, dwa lata, 5 lat , 10 lat
CZAS
2.
Dopasowując do punktów model matematyczny
Porównania różnych modeli

Model psychologiczny II
nie przeszacowuje
wartości przy krótkich
odroczeniach i nie
niedoszacowuje wartości
przy długich
odroczeniach

Model psychologiczny II
opisuje większą liczbę
przypadków
indywidualnych

Model psychologiczny II
opisuje równie dobrze
różne populacje, np.
osoby w różnym wieku
4
Wybory realne

Wszystko to
wybory
hipotetyczne.
A co, gdy
wybory
realne?
To samo!
Dyskontowanie a nagrody
rzeczowe
Dyskontowanie u zwierząt
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apo.htw.pl