[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zajęcia 5
¤
Warunkowanie instrumentalne
¤
prawo efektu Thorndikea
¤
Skinnera trójczłonowa zależność
¤
wzmocnienia pozytywne
¤
wzmocnienia negatywne
¤
kary pozytywne
¤
kary negatywne (relacja pomijania)
¤
kształtowanie reakcji (ang. shaping)
¤
metoda kolejnych przybliżeń
¤
Porównanie warunkowania klasycznego i
instrumentalnego
¤
Interakcje warunkowania klasycznego i instrumentalnego
Badania Thorndike’a (1898, 1911)
¤
Warunkowanie instrumentalne w ujęciu Thorndike’a,
Konorskiego, Millera, to psychologia S-R
Prawo efektu (Thorndike, 1898)
¤
Spośród kilku reakcji wykonanych w danej
sytuacji, te, którym towarzyszy lub wkrótce po
nich występuje zadowolenie (
satisfaction
)
zwierzęcia, przy stałych innych czynnikach, będą
silniej połączone z tą sytuacją i gdy ona ponownie
wystąpi, jest bardziej prawdopodobne, że i one
wystąpią
¤
Zachowania, którym towarzyszy lub wkrótce po
nich występuje dyskomfort zwierzęcia, przy
stałych innych czynnikach, będą słabiej połączone
z tą sytuacją i gdy ona ponownie wystąpi, jest
mniej prawdopodobne, że one wystąpią
1
Klatka doświadczalna Skinnera
Prawo efektu a zachowania zabobonne
¤
Skinner (1948): eksperyment nad przesądnością
(
superstition experiment
)
¤
Przypadkowe wzmacnianie prowadzi do utrwalenia
zachowań „przesądnych”, bo nie mających żadnego związku
z wydarzeniami środowiskowymi oprócz styczności w czasie
¤
Staddon i Simmelhag (1971): żadne przesądy ale
reakcje dodatkowe
(
adjunctive behaviors
) –
stereotypowe, wrodzone zachowania, które nasila
pojawianie się nagród
¤
Zachowania tymczasowe
(Interim
behaviors) – na długo
przed nagrodą
¤
Zachowania końcowe
(
Terminal behaviors
) – tuż przed
nagrodą
Kształtowanie reakcji metodą
kolejnych przybliżeń
¤
Stosowane, gdy brak w repertuarze pożądanej
formy zachowania
¤
Nagradzanie zachowań zbliżonych w formie do
pożądanego
¤
Stopniowe zwiększanie wymagań co do
podobieństwa formy zachowań nagradzanych i
zachowania pożądanego
2
Kształtowanie zachowania - film
¤
Gołąb
¤
Szczur
Podstawy warunkowania instrumentalnego
¤
Funkcja: uczenie się o możliwości wywoływania
zmian w środowisku i dostosowywanie
zachowania do tych zmian, czyli efektów
¤
Procesy:
Î
Nabywanie
Î
Wygaszanie
Î
Odrodzenie (
resurgency
) – powrót starego
zachowania, uprzednio wygaszonego, po wygaszeniu
nowej, później nauczonej (wzmacnianej) reakcji
Î
Generalizacja bodźca i reakcji
Î
Różnicowanie bodźca i reakcji
Co wpływa na zachowanie?
¤
konsekwencje środowiskowe
¤
bodźce poprzedzające
¤
bodźce towarzyszące
¤
tzw. trójczłonowa zależność Skinnera (tzw. ABC
zachowania)
S
D
: O S
R
A
(antecedent)
B
(behavior)
C
(consequence)
3
Podstawowe zależności sprawcze
Wzmacnianie
częstość rośnie
Karanie
częstość maleje
pozytywne
negatywne
pozytywne
negatywne
ucieczka
unikanie
koszt reakcji
time out
Podstawowe
zależności
sprawcze
Rodzaj konsekwencji
Pozytywne
bodźce
(apetytywne)
Negatywne
bodźce
(awersyjne)
Dodanie bodźca
Wzmacnianie
pozytywne
Karanie
pozytywne
Rodzaj działania
Zabranie
bodźca
Karanie
negatywne
Wzmacnianie
negatywne
Porównanie warunkowania klasycznego i instrumentalnego
4
Porównanie warunkowania klasycznego i instrumentalnego
Interakcje warunkowania klasycznego i instrumentalnego
Autoshaping
i negatywny
autoshaping
Interakcje
warunkowania
klasycznego oraz
instrumentalneg:
autoshaping
oraz
negatywny
autoshaping
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]