zulz 03 2009new, Zachowanie i uczenie się ludzi i zwierząt

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zajęcia 3
¤
Warunkowanie klasyczne - podstawowy
paradygmat badawczy:
¤
bodźce i reakcje bezwarunkowe oraz warunkowe
¤
nabywanie
¤
wygaszanie
¤
samoistne odnawianie się odruchu
¤
generalizacja
¤
różnicowanie
¤
adaptacyjne znaczenie reakcji warunkowej
¤
warunkowa reakcja emocjonalna
¤
warunkowanie drugiego rzędu
¤
hamowanie warunkowe
Warunkowanie klasyczne - tradycyjna
definicja
¤
Proces, w którego przebiegu
bodziec
warunkowy
, początkowo obojętny dla
organizmu, w trakcie długotrwałego
podawania go wraz z
bodźcem
bezwarunkowym
, który wywoływał wrodzony
odruch bezwarunkowy
, nabiera zdolności do
wywoływania takiej samej reakcji, czyli
odruchu warunkowego
Ale:
¤
nie jest konieczne długotrwałe podawanie obu
bodźców razem
¤
nawet jeśli podawane są razem, to wcale nie
musi prowadzić to do warunkowania
¤
reakcja warunkowa (odruch warunkowy) nie
musi być taka sama, jak wywoływana przez
bodziec bezwarunkowy (przynajmniej, jak jej
główna, obserwowana postać)
1
Przykłady odruchów bezwarunkowych
Modele doświadczalne w warunkowaniu klasycznym
Autoshaping/autokształtowanie
2
Podstawowe procesy
¤
Nabywanie odruchu (Pawłow: styczność w
czasie)
¤
Wygaszanie odruchu
¤
Samoistne odnowienie odruchu
¤
Generalizacja bodźca
¤
Różnicowanie bodźca
Schemat warunkowania
klasycznego
Nabywanie, wygaszanie i spontaniczne
odnowienie odruchu
3
Generalizacja i różnicowanie
Warunkowanie drugiego
(wyższego) rzędu
Warunkowanie ewaluatywne
¤
Jest przykładem warunkowania drugiego rzędu
¤
Ocena na skali „lubienie (+)” - „nienawidzenie (-)”
różnych słów. Ocenione na „max+” i „max-” będą CS w
dalszej części badania. Są CS a nie US, bo są specyficzne
dla języka a wartości nabrały poprzez przeszłe
doświadczenia.
¤
Przed tymi CS prezentacja np. sylab bezsensownych (NS).
Kontynuowany trening CS-NS.
¤
Sylaby nabierają takiego samego znaczenia jak słowa
(CS 2) co widać, gdy one są oceniane na tej samej skali,
co wcześniej słowa.
4
Warunkowanie ewaluatywne
¤
CS wyższego rzędu może być twarz,
jeśli jej obrazowi towarzyszą słowa
o określonym znaczeniu
(pozytywne/negatywne)
¤
„Niewinne” twarze oceniane są
później jako lubiane/nielubiane
¤
Zastosowanie
w polityce
i w reklamie
MORDERCA!
Wskaźniki siły odruchu
warunkowego
¤
Amplituda (siła reakcji)
Î
Mililitry wytworzonej śliny
Î
Wzrost tętna, ciśnienia krwi
¤
Latencja reakcji
Î
Czas od CS do wystąpienia CR
¤
Częstość występowania odruchu
Î
Prawdopodobieństwo wystąpienia CR po CS
¤
Odporność na wygaszanie
Î
Liczba prób niezbędnych do wygaszenia odruchu
Czynniki wpływające na przebieg
warunkowania klasycznego
¤
Niektóre
bodźce warunkowe
działają lepiej od
innych (jednoznaczność, wyrazistość bodźca)
¤
Pewne
bodźce bezwarunkowe
prowadzą do
szybszego nabywania odruchu warunkowego
niż inne bodźce (szok elektryczny wywołujący
zmianę tętna jest skuteczniejszy od
dmuchnięcia wywołującego mruganie)
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apo.htw.pl