zulz 01 2009, Zachowanie i uczenie się ludzi i zwierząt

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Prof. dr hab. Paweł Ostaszewski
pawet@psych.uw.edu.pl
Zachowanie i uczenie się
ludzi i zwierząt
wykład
rok akademicki 2009/2010, semestr zimowy
Kilka słów nt. kursu
¤
Zajęcia są wprowadzeniem w dziedzinę analizy
zachowania (ang.
behavior analysis
)
¤
Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy:
Î
z podstawowymi pojęciami analizy zachowania
Î
podstawowymi prawami rządzącymi zachowaniem
Î
z badaniami, które przyczyniły się do odkrycia tych
praw
Program - ogólnie
¤
Przedstawiony będzie rozwój, jaki zaszedł w
psychologii behawioralnej od czasu
opublikowania prac badawczych przez osoby
będące twórcami behawioryzmu: Pawłowa,
Watsona, Thorndika i Skinnera
¤
Po przedstawieniu klasycznych problemów
omówione zostaną nowe kierunki badań, takie
jak np. dokonywanie wyboru, czy
dyskontowanie
1
Program - ogólnie
¤
Zajęcia mają także na celu ukazać specyfikę
podejścia badawczego uczonych
reprezentujących eksperymentalną analizę
zachowania
¤
Zwracają także uwagę na filozofię radykalnego
behawioryzmu B.F. Skinnera
Kryteria zaliczenia
¤
Zajęcia kończą się testem sprawdzającym wiedzę zdobytą na
seminariach
¤
Oceny będą wynikać z procentów poprawnych odpowiedzi w
teście (30 pytań), wg schematu:
¤
>60% (0-17pkt) = 2
¤
60%-66% (18-20pkt) = 3
¤
67%-73% (21-22pkt) = 3,5
¤
74%-80% (23-24pkt) = 4
¤
81%-86% (25-26pkt) = 4,5
¤
87%-93% (27-28pkt) = 5
¤
94%-100% (29-30pkt) = 5 (celujący)
¤
Przystąpienie do testu końcowego jest obowiązkowe
(nieprzystąpienie skutkuje otrzymaniem oceny
niedostatecznej)
Tematyka spotkań
¤
Zajęcia 1 (7 X)
Zapoznanie z zawartością kursu. Krótka historia
behawioryzmu i analizy zachowania.
¤
Zajęcia 2 (14 X)
Wprowadzenie do analizy zachowania i jej
poszczególnych części (eksperymentalna, stosowana i
konceptualna analiza zachowania). Założenia
radykalnego behawioryzmu Skinnera. Kontrowersje
wokół radykalnego behawioryzmu. Elementy
metodologii badań.
2
Tematyka spotkań
¤
Zajęcia 3 (21 X)
Warunkowanie klasyczne - podstawowy
paradygmat badawczy: bodźce i reakcje
bezwarunkowe oraz warunkowe, nabywanie,
wygaszanie, generalizacja, różnicowanie,
adaptacyjne znaczenie reakcji warunkowej,
warunkowanie drugiego rzędu, hamowanie
warunkowe.
Tematyka spotkań
¤
Zajęcia 4 (28 X)
Współczesne spojrzenie na warunkowanie
klasyczne: relacja zależności (ang.
contingency
), efekt zacieniania, efekt
blokowania, znaczenie informacyjne bodźca,
przestrzeń warunkowania klasycznego, teoria
Rescorli-Wagnera, fizjologiczne podstawy
warunkowania klasycznego. Przykłady
zastosowanie warunkowania klasycznego w
praktyce.
Tematyka spotkań
¤
Zajęcia 5 (4 XI)
Warunkowanie sprawcze - podstawowy paradygmat
badawczy i podstawowe pojęcia. Porównanie
warunkowania klasycznego i sprawczego. Interakcje
między warunkowaniem klasycznym i
instrumentalnym: interakcje proste i złożone,
autoshaping (samokształtowanie), negatywny
autoshaping, warunkowa reakcja emocjonalna (CER).
3
Tematyka spotkań
¤
Zajęcia 6 (18 XI)
Prawidłowości związane ze zwiększaniem
częstości zachowania: wzmacnianie
pozytywne i negatywne. Ewolucja rozumienia
pojęcia wzmocnienia: prawo efektu, teoria
redukcji popędu, koncepcja
transsytuacyjności, wzmocnienia jako reakcje -
teoria Premacka, teoria deprywacji
zachowania.
Tematyka spotkań
¤
Zajęcia 7 (25 XI)
Zmniejszanie częstości zachowania: karanie
pozytywne i negatywne, wygaszanie, operacje
znoszące. Etyczne aspekty stosowania
bodźców awersyjnych. Zasady najmniej
awersyjnych interwencji. Koncepcja impetu
zachowania.
Tematyka spotkań
¤
Zajęcia 8 (2 XII)
Bodźcowa kontrola zachowania: bodźce
kontrolujące, bodźce dyskryminacyjne
(różnicujące), bodźce wygaszeniowe,
różnicowanie symultaniczne, różnicowanie
sukcesywne. Łańcuchy reakcji (homogeniczne i
heterogeniczne) – badania nad sekwencjami
zachowania. Wzmocnienia pierwotne i
wzmocnienia wtórne. Kontrast behawioralny.
4
Tematyka spotkań
¤
Zajęcia 9 (9 XII)
Wzmacnianie sporadyczne: rozkłady
wzmacniania, rozkład o stałych interwałach,
rozkład o zmiennych interwałach, rozkład o
stałych proporcjach, rozkład o zmiennych
proporcjach, rozkład ciągły, DRO, DRH, DRL,
DRI, DRA, równoczesne rozkłady wzmacniania,
prawo dopasowania cz. I. Chwilowa i globalna
maksymalizacja, teoria ulepszania.
Tematyka spotkań
¤
Zajęcia 10 (16 XII)
Prawo dopasowania cz. II: ogólne prawo
dopasowania. Poddopasowanie, naddopasowanie i
skłonność. Praktyczne implikacje prawa
dopasowania.
Impulsywność i samokontrola z behawioralnego
punktu widzenia. Odwracalność preferencji. Prawo
dopasowania w wyjaśnianiu zmian preferencji.
Czynniki wpływające na zwiększenie samokontroli.
Tematyka spotkań
¤
Zajęcia 11 (6 I)
Zasada hiperbolicznego dyskontowania jako
mechanizm impulsywności. Czynniki wpływające na
zmiany subiektywnej wartości odraczanych i
niepewnych wzmocnień. Efekt wielkości i odwrócony
efekt wielkości. Badania nad dyskontowaniem
zysków i strat. Zastosowanie paradygmatu
dyskontowania w behawioralnych modelach
uzależnień.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apo.htw.pl