zuchowe zabawy, Przedszkole, zabawa - artykuły z prasy pedagogicznej

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Z praktyki
Zuchowe zabawy
• JOANNA PALACZ
• JOANNA BLAUT (Katowice)
cach z dziećmi 6-letnimi. Grupy najstar­
sze prowadzimy przez kilka ostatnich lat.
Wiemy z doświadczenia, że nie wszystkie
stosowane metody pozwalają efektywnie oddzia­
ływać na wszechstronny rozwój dziecka. Skłoni­
ło nas to do poszukiwania innych rozwiązań, ta­
kich jak pedagogika zabawy czy metodyka
zuchowa. Aleksander Kamiński twierdzi, że „za­
bawa jest twórczą pracą dzieciństwa, która uczy,
jak odróżnić dobro od zła, jak wyjść zwycięsko z
opresji, jak pomóc w biedzie słabszym, jak być
dzielnym, dając równocześnie wielką radość".
Poszukując nowych, lepszych rozwiązań dających
ciekawsze możliwości, stwarzające atrakcyjne
sytuacje edukacyjne, pomyślałyśmy o czymś, co
sprawi dzieciom wiele radości.
Założyłyśmy w przedszkolu gromadę zu­
chów. Zmieniłyśmy tradycyjny wizerunek sali
przedszkolnej, przekształcając ją w „zuchówke".
Całoroczna praca wychowawcza zawierała ele­
menty metodyki zuchowej stosowane w codzien­
nej pracy, a wynikające z zainteresowań i do­
świadczeń dzieci.
W każdy piątek odbywa się typowa zbiórka,
podczas której zuchy z drużynową bawią się w
„kogoś" lub „coś". Zakładamy wtedy mundur­
ki Dzieci mają możliwość zdobywania zucho­
wych sprawności. Wykorzystujemy prawo zucha,
które stało się kodeksem postępowania w gru­
pie. Zuchowe formy pracy pozwalają zastąpić
dotychczasowe zajęcia. Tok zajęć jest prowadzo­
ny według zasad dobrej zbiórki. Dzieci podzie­
lone są na zespoły - odpowiedniki zuchowych
szóstek, gdzie podejmują działania zespołowe.
Na koniec roku szkolnego przedszkolne zuchy
uroczyście przechodzą do gromady zuchów dzia­
łających przy Szkole Podstawowej nr 33.
Uwzględniając potrzeby dziecka i umożliwiając
mu udział w twórczej zabawie, próbowałyśmy wy­
dobywać maksimum motywacji i zaangażowania.
Oto przykładowe hasła z planu rocznego
oraz konspekt wybranej zbiórki.
Wrzesień
- dzieci poznały założenia i cele ruchu zu­
chowego,
- poznały zwyczaje i obrzędy zuchów oraz
elementy munduru zuchowego,
- poznały „Prawo zucha" i symbolikę znacz­
ka zucha,
- podjęły decyzję, że chcą zostać zuchami:
wybrały nazwę gromady - supersmerfy, piosenkę
gromady pt.
To jest smerfów świat,
poznały za­
wołania zuchów: „Zuchy - czuj", wybrały kolor
chusty do munduru - niebieski,
- wykonały totem - znak drużyny: Duża ma­
skotka smerfa osadzona na drzewcu, tekturowe
czapki smerfów z imionami zuchów,
- dobrały się w szóstki i wybrały nazwy: „Mą­
drale", „Ważniaki", „Zgrywusy", „Siłacze", „Pra-
cusie",
- założyłyśmy „Księgę drużyny" i skrzynię
skarbów.
Październik
- realizacja i zdobycie sprawności „Dobry
opiekun",
- zaproszenie do wspólnej zabawy kolegów
w „zuchówce" i w ogródku przedszkolnym, pod­
jęcie dyżurów w celu pomocy maluchom przy
myciu, ubieraniu się i noszeniu rzeczy,
- zorganizowanie występu dla seniorów
z osiedla Witosa,
- wieczornica dla rodziców z udziałem mło­
dzieży z pobliskiej szkoły (kontynuacja współ­
pracy),
- realizacja i zdobywanie sprawności „Przy­
jaciel bajek" - zorganizowanie wieczoru bajek
dla maluchów.
Listopad
- realizacja sprawności „Sklepikarz",
- zapoznanie z pracą ludzi w różnych zawo­
dach,
WrCHOWANIE
W
PRZEDSZKOLU
2/2002
P
racujemy w Przedszkolu nr 94 w Katowi­
- zorganizowanie „smerfnego sklepiku",
- wykonanie przez dzieci upominków
i przedmiotów do sprzątania w sklepiku.
Grudzień
- zdobycie sprawności „Porządnicki",
- zdobycie sprawności „Ptasi opiekun",
- zdobycie sprawności „Strażnik Betlejem­
skiego Światła Pokoju".
sprzątać, ale pani Dorota nie narzekała. Wiedzia­
ła, ze może liczyć na pomoc męża, córeczki i syn­
ka. Miała też w domu różne urządzenia, które uła­
twiały jej pracę.
3. Zagadki słuchowe - kojarzenie dźwięków
ze sprzętem do sprzątania. Wyszukiwanie odpo­
wiedniej ilustracji
4. Zagadki słowne, np. o odkurzaczu, żelaz­
ku, szczotce.
Zbiórka
6
-latków
Temat: Porządki na wesoło - zdobywamy
sprawność „Porządnickiego".
Cel ogólny: Tworzenie warunków sprzyjają­
cych spontanicznej i zorganizowanej aktywno­
ści dziecka, zachęcających do zdobycia spraw­
ności „Porządnickiego".
Cele operacyjne
Dziecko:
- potrafi wymienić nazwy urządzeń i sprzę­
tów oraz środków czystości, używanych przy ro­
bieniu porządków,
- rozpoznaje dźwięki i kojarzy ze sprzętem
potrzebnym do sprzątania,
- umie klasyfikować przedmioty ze względu
na funkcję,
- zna zapis cyfrowy liczb 1-5 i poprawnie
posługuje się liczebnikami porządkowymi,
- potrafi samodzielnie wybrać materiał i we­
dług własnego pomysłu ozdobić przedmiot,
- potrafi współdziałać w zespole.
Pomoce:
- urządzenia, sprzęty oraz środki czystości
dla każdego dziecka,
- kaseta magnetofonowa z nagraniami
dźwięków z otoczenia, magnetofon,
- ilustracje urządzeń elektrycznych, środków
czystości,
- skrzynia skarbów,
- plakietki do klasyfikacji, kartoniki z cytra­
mi od 1 do 5,
- materiały plastyczno-techniczne.
Przebieg
1. Obrzędowe rozpoczęcie - piosenka
To jest
smerfów świat.
2. Gawęda o pani Dorocie i jej pomocnikach.
Pani Dorota mieszkała w ładnym domku nie­
daleko lasu. Bardzo dbała o swoją rodzinę
i swój dom. Zbliżają się Święta i trzeba pomyśleć
o przedświątecznych porządkach. Wasze mamu­
sie też już na pewno o tym myślą. Nie każdy lubi
Na górze - drewniane ramię,
Na dole - gęsta czupryna
Znikają z podłogi śmieci,
Gdy taniec rozpoczyna.
miotła
5. Zagadki wykorzystujące zmysł dotyku i wę­
chu (proszek do prania, płyn do mycia podłóg).
6. Tworzenie zbioru przedmiotów pomoc­
nych w robieniu porządków domowych-wyszu­
kiwanie spośród różnych przedmiotów zgroma­
dzonych w „skrzyni skarbów" (każde dziecko
indywidualnie).
7. Porządkowanie i klasyfikowanie znalezio­
nych przedmiotów - utrwalenie pojęcia zbioru,
wykorzystanie plakietek i pętli ze skakanek.
8. Pląs - „Przygotował zuch dwie nogi".
9. Gawęda o pani Dorocie - cz. 2
Pani Dorota nie narzekała, ze trzeba się za­
brać za przedświąteczne porządki. Używała tych
urządzeń, sprzętów i środków czystości, o któ­
rych mówiliśmy. Ale wiecie, w czym tkwił sekret
tego, że lubiła przedświąteczne porządki? Jej
córeczka i synek zrobilijej kiedyś niespodziankę.
Wpadli na pomysł, aby ozdobić różne urządze­
nia w śmieszny sposób. Użyli do tego różnych
materiałów, np. bibuły, papieru kolorowego,
mazaków, wełny, skrawków materiału, wstążecz­
ki... I wiecie co im z tego wyszło? Powstały
śmieszne cudaki i mama była zadowolona.
W tym roku z niecierpliwością czekała, co też
jej dzieci wymyślą.
Jestem ciekawa, czy wy umielibyście zro­
bić mamusi lub pani Halince, tu w przedszkolu,
niespodziankę i ozdobić pięknie te przedmioty,
które znaleźliście?
10. Samodzielne wybranie materiałów i przy­
borów. Ozdabianie przedmiotów.
11.
Prezentacja prac w zespołach.
12. Obrzędowe zakończenie zbiórki - „Krąg
przyjaźni", piosenka
Słoneczko. •
2/2002
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apo.htw.pl