[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Z praktyki
Zuchowe zabawy
• JOANNA PALACZ
• JOANNA BLAUT (Katowice)
cach z dziećmi 6-letnimi. Grupy najstar
sze prowadzimy przez kilka ostatnich lat.
Wiemy z doświadczenia, że nie wszystkie
stosowane metody pozwalają efektywnie oddzia
ływać na wszechstronny rozwój dziecka. Skłoni
ło nas to do poszukiwania innych rozwiązań, ta
kich jak pedagogika zabawy czy metodyka
zuchowa. Aleksander Kamiński twierdzi, że „za
bawa jest twórczą pracą dzieciństwa, która uczy,
jak odróżnić dobro od zła, jak wyjść zwycięsko z
opresji, jak pomóc w biedzie słabszym, jak być
dzielnym, dając równocześnie wielką radość".
Poszukując nowych, lepszych rozwiązań dających
ciekawsze możliwości, stwarzające atrakcyjne
sytuacje edukacyjne, pomyślałyśmy o czymś, co
sprawi dzieciom wiele radości.
Założyłyśmy w przedszkolu gromadę zu
chów. Zmieniłyśmy tradycyjny wizerunek sali
przedszkolnej, przekształcając ją w „zuchówke".
Całoroczna praca wychowawcza zawierała ele
menty metodyki zuchowej stosowane w codzien
nej pracy, a wynikające z zainteresowań i do
świadczeń dzieci.
W każdy piątek odbywa się typowa zbiórka,
podczas której zuchy z drużynową bawią się w
„kogoś" lub „coś". Zakładamy wtedy mundur
ki Dzieci mają możliwość zdobywania zucho
wych sprawności. Wykorzystujemy prawo zucha,
które stało się kodeksem postępowania w gru
pie. Zuchowe formy pracy pozwalają zastąpić
dotychczasowe zajęcia. Tok zajęć jest prowadzo
ny według zasad dobrej zbiórki. Dzieci podzie
lone są na zespoły - odpowiedniki zuchowych
szóstek, gdzie podejmują działania zespołowe.
Na koniec roku szkolnego przedszkolne zuchy
uroczyście przechodzą do gromady zuchów dzia
łających przy Szkole Podstawowej nr 33.
Uwzględniając potrzeby dziecka i umożliwiając
mu udział w twórczej zabawie, próbowałyśmy wy
dobywać maksimum motywacji i zaangażowania.
Oto przykładowe hasła z planu rocznego
oraz konspekt wybranej zbiórki.
Wrzesień
- dzieci poznały założenia i cele ruchu zu
chowego,
- poznały zwyczaje i obrzędy zuchów oraz
elementy munduru zuchowego,
- poznały „Prawo zucha" i symbolikę znacz
ka zucha,
- podjęły decyzję, że chcą zostać zuchami:
wybrały nazwę gromady - supersmerfy, piosenkę
gromady pt.
To jest smerfów świat,
poznały za
wołania zuchów: „Zuchy - czuj", wybrały kolor
chusty do munduru - niebieski,
- wykonały totem - znak drużyny: Duża ma
skotka smerfa osadzona na drzewcu, tekturowe
czapki smerfów z imionami zuchów,
- dobrały się w szóstki i wybrały nazwy: „Mą
drale", „Ważniaki", „Zgrywusy", „Siłacze", „Pra-
cusie",
- założyłyśmy „Księgę drużyny" i skrzynię
skarbów.
Październik
- realizacja i zdobycie sprawności „Dobry
opiekun",
- zaproszenie do wspólnej zabawy kolegów
w „zuchówce" i w ogródku przedszkolnym, pod
jęcie dyżurów w celu pomocy maluchom przy
myciu, ubieraniu się i noszeniu rzeczy,
- zorganizowanie występu dla seniorów
z osiedla Witosa,
- wieczornica dla rodziców z udziałem mło
dzieży z pobliskiej szkoły (kontynuacja współ
pracy),
- realizacja i zdobywanie sprawności „Przy
jaciel bajek" - zorganizowanie wieczoru bajek
dla maluchów.
Listopad
- realizacja sprawności „Sklepikarz",
- zapoznanie z pracą ludzi w różnych zawo
dach,
WrCHOWANIE
W
PRZEDSZKOLU
2/2002
P
racujemy w Przedszkolu nr 94 w Katowi
- zorganizowanie „smerfnego sklepiku",
- wykonanie przez dzieci upominków
i przedmiotów do sprzątania w sklepiku.
Grudzień
- zdobycie sprawności „Porządnicki",
- zdobycie sprawności „Ptasi opiekun",
- zdobycie sprawności „Strażnik Betlejem
skiego Światła Pokoju".
sprzątać, ale pani Dorota nie narzekała. Wiedzia
ła, ze może liczyć na pomoc męża, córeczki i syn
ka. Miała też w domu różne urządzenia, które uła
twiały jej pracę.
3. Zagadki słuchowe - kojarzenie dźwięków
ze sprzętem do sprzątania. Wyszukiwanie odpo
wiedniej ilustracji
4. Zagadki słowne, np. o odkurzaczu, żelaz
ku, szczotce.
Zbiórka
6
-latków
Temat: Porządki na wesoło - zdobywamy
sprawność „Porządnickiego".
Cel ogólny: Tworzenie warunków sprzyjają
cych spontanicznej i zorganizowanej aktywno
ści dziecka, zachęcających do zdobycia spraw
ności „Porządnickiego".
Cele operacyjne
Dziecko:
- potrafi wymienić nazwy urządzeń i sprzę
tów oraz środków czystości, używanych przy ro
bieniu porządków,
- rozpoznaje dźwięki i kojarzy ze sprzętem
potrzebnym do sprzątania,
- umie klasyfikować przedmioty ze względu
na funkcję,
- zna zapis cyfrowy liczb 1-5 i poprawnie
posługuje się liczebnikami porządkowymi,
- potrafi samodzielnie wybrać materiał i we
dług własnego pomysłu ozdobić przedmiot,
- potrafi współdziałać w zespole.
Pomoce:
- urządzenia, sprzęty oraz środki czystości
dla każdego dziecka,
- kaseta magnetofonowa z nagraniami
dźwięków z otoczenia, magnetofon,
- ilustracje urządzeń elektrycznych, środków
czystości,
- skrzynia skarbów,
- plakietki do klasyfikacji, kartoniki z cytra
mi od 1 do 5,
- materiały plastyczno-techniczne.
Przebieg
1. Obrzędowe rozpoczęcie - piosenka
To jest
smerfów świat.
2. Gawęda o pani Dorocie i jej pomocnikach.
Pani Dorota mieszkała w ładnym domku nie
daleko lasu. Bardzo dbała o swoją rodzinę
i swój dom. Zbliżają się Święta i trzeba pomyśleć
o przedświątecznych porządkach. Wasze mamu
sie też już na pewno o tym myślą. Nie każdy lubi
Na górze - drewniane ramię,
Na dole - gęsta czupryna
Znikają z podłogi śmieci,
Gdy taniec rozpoczyna.
miotła
5. Zagadki wykorzystujące zmysł dotyku i wę
chu (proszek do prania, płyn do mycia podłóg).
6. Tworzenie zbioru przedmiotów pomoc
nych w robieniu porządków domowych-wyszu
kiwanie spośród różnych przedmiotów zgroma
dzonych w „skrzyni skarbów" (każde dziecko
indywidualnie).
7. Porządkowanie i klasyfikowanie znalezio
nych przedmiotów - utrwalenie pojęcia zbioru,
wykorzystanie plakietek i pętli ze skakanek.
8. Pląs - „Przygotował zuch dwie nogi".
9. Gawęda o pani Dorocie - cz. 2
Pani Dorota nie narzekała, ze trzeba się za
brać za przedświąteczne porządki. Używała tych
urządzeń, sprzętów i środków czystości, o któ
rych mówiliśmy. Ale wiecie, w czym tkwił sekret
tego, że lubiła przedświąteczne porządki? Jej
córeczka i synek zrobilijej kiedyś niespodziankę.
Wpadli na pomysł, aby ozdobić różne urządze
nia w śmieszny sposób. Użyli do tego różnych
materiałów, np. bibuły, papieru kolorowego,
mazaków, wełny, skrawków materiału, wstążecz
ki... I wiecie co im z tego wyszło? Powstały
śmieszne cudaki i mama była zadowolona.
W tym roku z niecierpliwością czekała, co też
jej dzieci wymyślą.
Jestem ciekawa, czy wy umielibyście zro
bić mamusi lub pani Halince, tu w przedszkolu,
niespodziankę i ozdobić pięknie te przedmioty,
które znaleźliście?
10. Samodzielne wybranie materiałów i przy
borów. Ozdabianie przedmiotów.
11.
Prezentacja prac w zespołach.
12. Obrzędowe zakończenie zbiórki - „Krąg
przyjaźni", piosenka
Słoneczko. •
2/2002
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
[ Pobierz całość w formacie PDF ]