[ Pobierz całość w formacie PDF ]
2010-01-12
Zrodzony czy stworzony? | Słowo Nadziei
Strona Główna
O nas
FAQ
Współpraca
Kontakt
Książki
Szukaj na stronie:
Zrodzony czy stworzony?
Strona główna
Zanim Jezus zstąpił na ziemię, mieszkał w niebie jako osoba
duchowa. Był pierworodnym stworzeniem Boga i dlatego został nazwany
Synem Bożym. (Kol. 1:15; Obj. 3:14).
Jest jedynym Synem stworzonym bezpośrednio przez
Boga
.
W swoim przedludzkim bycie był "mistrzowskim wykonawcą", za którego
pośrednictwem Jehowa uczynił wszystko inne w niebie i na ziemi (Przyp.
8:22-31 NW; Kol. 1:16, 17). Był też głównym rzecznikiem Bożym. Dlatego
nazwano go "Słowem" (Jan 1:1-3; Obj. 19:13)
Nazwano
go też "pierworodnym" oraz jednorodzonym" Synem Bożym (Jan 1:14; 3:16;
Hebr. 1:6). To znaczy, że został stworzony przed wszystkimi innymi
duchowymi synami Bożymi oraz że tylko jego jedynego Bóg stworzył
bezpośrednio.
Jezus został nazwany "jednorodzonym Synem" Bożym, ponieważ stworzył go bezpośrednio sam
Jehowa
.
Skoro w Biblii możemy przeczytać, że Pan Jezus jest nazwany jako:
'Pierworodny' i
'Jednorodzony'
, to czy te dwa określenia się wzajemnie nie wykluczają? W języku greckim
pierworodny
to -
prototokos
,
a
pierwszy stworzony
-to
protoplastos
. Pan Jezus zawsze
jest określany tym pierwszym terminem, a tym drugim Adam.
Kiedy Epafras doniósł ap. Paw łowi niepokojące wieści o pojawieniu się w
Kolosach błędnej nauki, atakującej całkowit ą wystarczalność i wyjątkowe
zwierzchnictwo Jezusa Chrystusa, wbrew przekazanej Kolosanom nauce
apostolskiej pojawiły się dążności judaizujące, czyli nawrót do praktyk
Starego Testamentu, a także zaczęła się tam kształtować nauka nosząca
cechy gnozy. Nauka ta jak gdyby ograniczała ewangelię, czyniąc ją
dostępną jedynie dla wąskiego grona wybranych. Głosiciele tej błędnej
nauki twierdzili, że prostota ewangelii wymaga "dodatku" w postaci
głębszej wiedzy, filozoficznej, że potrzebne jest opanowanie tajemnej
wiedzy, niezbędnej do uwolnienia człowieka z niewoli żywiołów świata.
Snuto pseudofilozoficzne spekulacje na temat bytów pośrednich między
Bogiem a człowiekiem. Przesadnie akcentowano znaczenie sił demonicznych
i aniołów.
To wszystko prowadziło do podważania wyjątkowej roli Jezusa Chrystusa,
jako jedynego rzeczywistego pośrednika pomiędzy Bogiem a człowiekiem.
Paweł bardzo stanowczo prostuje ich naukę pisząc:
Ponieważ
w nim zostao stworzone wszystko, co jest na niebie i na ziemi, rzeczy
widzialne i niewidzialne; czy trony, czy panowania, czy nadziemskie
w ładze, czy zwierzchności; wszystko
przez niego i dla niego zostało stworzone
(Kol. 1:16) .
Biblia nazywa człowieka - Bożym stworzeniem, i jako ludzie, Boże
stworzenie, możemy wiele rzeczy tworzyć, ale nie możemy nic stwarzać.
Skoro Pan Jezus był też stworzony podlegałby tej samej zasadzie.
Natomiast pisarze Nowego Testamentu protestują przeciw takiemu
rozumowaniu:
Wszystko
przez niego powstao, a bez niego nic nie powstao, co powstao (Jan 1:3). Tyś, Panie,
na początku ugruntował ziemię, I niebiosa są dziełem rąk twoich (Hebr. 1:10)
.
Z tych słów wynika, że Chrystus nie jest stworzeniem bo
:
"W Nim zostao wszystko
stworzone i to co w niebiosach, i to co na ziemi, byty widzialne i niewidzialne".
Apostoł więc stwierdza, że nie istniało żadne stworzenie, któremu
Chrystus nie dałby początku. Pierwsze jakiekolwiek stworzenie, czy w
niebie, czy na ziemi, to dzieło Jezusa. Pierworodny w Piśmie Świętym to
dziedzic, to ten, który dziedziczy po ojcu wszystko (Rodz 27:29, Hebr.
12:16). Jezus jest więc
dziedzicem wszechrzeczy, przez którego także wszechświat stworzył
(Hebr.
1:2).
Ja zaś uczynię go pierworodnym, Najwyższym wśród królów ziemi
(Ps. 89:28) .
Pierworodny i pierwszy
Szukaj
menu
Chronologia Strażnicy
Fundamentalna nauka
Czasy ostateczne
Królestwo Boże
Kim jest Bóg?
Jezus - Kim jest?
Czy Jezus to Abaddon?
Jezus kim jest?
Michał czy Jezus
Ufajcie, Ja Jestem
Zrodzony czy stworzony
Zbawienie - jak je uzyskać?
Zmartwychwstanie
Paruzja - przyjście
Chrystusa
Niebo, czy ziemia
Niewolnik
Wielki Ucisk
Czy porwanie nastapi
przed Wielkim uciskiem?
Fał szywy prorok - wg
Biblii
Fał szywy prorok wg
Strażnicy
Kiedy rozpocznie sie
Wielki Ucisk?
Wielki Ucisk wg
organizacji
Millenium
Nowe światło
Chrzest
Czy Bóg posługuje sie
organizacją?
Czy głosisz Biblię czy
Strażnicę?
Czy masz otwarty umysł?
Działalność Świadków
Jehowy
Głosiciel i jego prawa
Jeremiasz
Kto jest ostatecznym
autorytetem ŚJ?
List do Świadka Jehowy
Listy do Redakcji
Najczęściej zadawane
pytania
Raj, czy Eden
Transfuzja krwi
Wpływ mediów na
srodowiska
Świadectwa
Jak możesz przyłączyć się
do współpracy
Książki do zamówienia w
fundacji
On jest obrazem Boga niewidzialnego, jest
pierworodnym przed wszelkim stworzeniem
(Kol. 1:15 ks. Kow.). "jest pierworodnym w stosunku do każdego
stworzenia" ks. Romaniuk "Pierworodny wobec każdego stworzenia". KUL.
Gdyby termin
"pierworodny
" w Kol. 1:15 oznaczał "
pierwsze stworzenie
" to konsekwentnie
określenie
"Pierworodny umarłych
" (Ap 1:5) by musiało oznaczać pierwszego, który umarł. Tak
jednak nie jest, bo pierwszy umarł Abel.
Pierworodny wszelkiego stworzenia
,
(...) To znaczy, że został stworzony...". Uzgadniając obie
wypowiedzi Towarzystwa Strażnica otrzymujemy nowy byt
: "stworzony wszelkiego
stworzenia".
(...)
świadek wierny i prawdziwy, początek stworzenia Bożego.
Ap 3:14 Apostoł Jan
autor tych słów w Ewangelii skomentował je następująco:
"Wszystko przez Nie się stao, a bez
Niego nic się nie stao, co się stao
" (Jan 1:3 por. (1 Kor 8:6).
Określenie
"Początek"
jest w tej samej formie użyte w stosunku do Ojca i Syna,
"Początek i
Koniec"
Ap 21:6 (
o Ojcu
) i
"Początek i Koniec"
Ap 22:13 (
o Synu
). Termin "Początek" pada też w
(Kol. 1:18)
On jest Początkiem -
ukazując Syna jako tego, który wszystko z Ojcem rozpoczął.
"
wszystko w Nim ma istnienie" (Kol. 1:17), "bo w Nim zostao wszystko stworzone" (Kol. 1:16, Rdz
1:1. )
Logowanie
Naz
wa użytkownik
a:
*
Hasło:
*
Zaloguj
Utwórz nowe konto
Poproś o nowe hasło
1/4
2010-01-12
Zrodzony czy stworzony? | Słowo Nadziei
Bez
ojca, bez matki, bez rodowodu, nie mający ani początku dni, ani końca
życia, lecz do Syna Bożego, pozostaje kapłanem na zawsze (Hebr. 7:3).
Tekst ten mówi nam o
Chrystusie, który
"nie ma ani początku dni
"
, więc nieprawdą jest, że istniał kiedyś czas bez
obecności Pana Jezusa. Twierdzenie, że skoro Jezus jest
"Początkiem i Końcem"
(Ap 22:13), to ma swój początek i koniec. Jednak te same słowa Biblia
odnosi również do Boga Ojca, czy to też znaczy, że nie jest odwieczny?
Ja Jahwe, Ja pierwszy,
który będę też ostatni (Izaj. 41:4 BP).
Czy Jezus to mądrość?
Jahwe mnie stworzy, swe arcydzie ło, przed swymi czynami, od dawna (
Przyp.
8:22 BT II). Słowa te dotyczą mądrości o której jest mowa w tym
rozdziale. Organizacja naucza, że Przypowieści ósmy rozdział dotyczy
Pana Jezusa, podpierając się słowami apostoła Pawła:
Chrystusem mocą Bożą i mądrością Bożą
(BT.II)
.
Odpowiedź. Słowo "stworzył" w BT i BP jest przetłumaczone z j. hebr.
tylko przypuszczalnie i opatrzone w BP literką "k". Oznacza ona, że w
tym miejscu tekst hebr. jest krytycznie niepewny, stąd jego przekład
jest jedynie prawdopodobny. Nie można więc używać tego tekstu jako
argumentu. Np. BG tłumaczy: "
Pan mię miał przy początku",
ks. Wu.:
"Pan mię posiadł przy
początku"
, a BT I wyd
.: "Posiadł mnie Jahwe".
Tak też oddaje to wielu zagranicznych tłumaczy np. ang. Biblia Króla
Jakuba lub New International Version. Zaś Przyp. 8:25 mówi o
spłodzeniu, zrodzeniu lub istnieniu Mądrości (NP, BG, ks. Wujka, BP,
BT).
Mądrości ze ST nie można interpretować jako osoby Jezusa. Obok niej występuje w tej księdze też
Roztropność.
Czyż Mądrość nie nawouje? Nie wysyła głosu Roztropność. (...) Jam Mądrość -
Roztropność mi bliska, posiadam wiedzę głęboką
. (Przyp. 8:1, 12)
Słowo mądrość w Biblii odnosi się do różnych rzeczy na przykład apostoł Paweł przyrównał ją do
Kościoła:
Przez
to teraz wieloraka w przejawach mądrość Boga poprzez Kościół stanie się
jawna Zwierzchnościom i Wadzom na wyżynach niebieskich (Efez. 3:10)
.
Księga Przysłów między innymi służy do opisania przymiotu Bożego
(nadając mu cechy osobowe), a nie osoby Chrystusa . Hiob zapisał
:
Bojaźń Boża - zaiste mądrością, roztropnością zaś - za uniknie (Hioba
28:28). "stał się dla nas mądrością od Boga i sprawiedliwością, i
uświęceniem, i odkupieniem",
Czy więc wcześniej w ST nią dla nas nie był?.
W Nim wszystkie skarby mądrości i wiedzy są ukryte
(Kol. 2:3)
.
Jeśli byśmy utożsamiali każdy termin przydzielony Chrystusowi z
określeniami ze ST doszlibyśmy do absurdów. Chrystus nazywany jest
"światłością"
(J 1:9, 8:12), ale nikt nie utożsamia Go ze świat łością z Rdz 1:3. że o
świat łości też jest napisane, że jest stworzona (Rdz 1:3), a jednak Bóg
ją posiadał zawsze bo sam jest Świat łością (Iz 60:19, Ps. 27:1).
p
Bogu, jedynej Mądrości, przez Jezusa Chrystusa, niech będzie chwaa na wieki wieków. Amen.
(Rzym 16:27 ks. bp. Romaniuk).
p
Mądrość woa na ulicach, na placach swój gos podnosi; nawouje na drogach zgiełkliwych, w
bramach miejskich przemawia
. (Przy. 8:20)
A o Jezusie powiedziano odwrotnie:
"Nie będzie się spierał ani krzycza, i nikt nie usyszy na ulicach
Jego gosu" Mat. 12:19.
Z dosłownej interpretacji słowa "stworzył" w Przyp. 8:22,
wynikałoby, że Bóg przed stworzeniem Mądrości, wcześniej jej sam nie
posiadał.
Często przywoływana przez głosicieli logika kłóci się z poniższymi twierdzeniami: W jednym momencie
twierdzą, że
Jezus stwarzał świat.
Natomiast uosabiając Jezusa z mądrością, nauczają, że
mądrość (
Jezus) był tylko przy stwarzaniu
, a stwarzał wszystko Bóg.
Gdy budował niebiosa,
byłam tam; gdy odmierzał krąg nad powierzchnia toni. (Przyp. 8:27)
Żydowscy komentatorzy, sprzeciwiający się jakiemukolwiek
zastosowaniu tego fragmentu do Jezusa jako Mesjasza, zazwyczaj
twierdzą, że chodzi tu tylko o proste uosobienie mądrości. (...) W.
Gunther Plaut w Księga Przysłów - Komentarz) powiada, że cay ten tekst
odnosi się do mądrości, uosobionej tylko w sensie przenośnym. W
rzeczywistości jednak nie może on dotyczyć tylko Bożej mądrości lub
mądrości pojętej abstrakcyjnie. "Mądrość" zostaa "stworzona", czyli
wydana" (po hebrajsku ganah) jako początek drogi Jehowy. Pismo Święte
wykazuje , ze Bóg Jehowa istniał zawsze (Ps. 90:2; 1 Tym.1:17) Skoro
zaś jest wiekuisty i zawsze był mądry, to Jego mądrość także musiała
zawsze istnie ć, nigdy nie zostaa stworzona ani wydana na świat
.
Można by na tym komentarzu poprzestać, ale co się nie robi aby utrzymać
raz powzięty kierunek. Niewolnik choć nie uznaje Ksiąg Apokryficznych
wspiera się na nich, aby utrzymać swoją naukę,
Zdaniem ogółu krytyków pierwszych osiem
listów rzekomo napisanych przez Ignacego jest fałszywych.
Ignacy wskazał, ze Syn nie istniał zawsze, lecz został stworzony.
Przytoczył jego słowa: "Pan [Bóg Wszechmocny] stworzył Mnie, początek
Jego dróg. (...).
Wystarczy sprawdzić w książce pt. "Ojcowie Apostolscy" z serii "Pisma
Starochrześcijańskich Pisarzy" (Tom XLV 1990), która publikuje siedem
prawdziwych pism św. Ignacego, aby przekonać się, że nie ma w jego
autentycznych listach słów zamieszczonych w Strażnicy [Strażnica ta zna
tę książkę, bo na s.23 wymienia ją].
Nie stworzony a zrodzony
2/4
2010-01-12
Zrodzony czy stworzony? | Słowo Nadziei
p
On też
jest przed wszystkimi rzeczami
i wszystko na nim jest ugruntowane. (Kol. 1:17)
p
Apostoł Paweł pisał
:
Który nas wybawił i powoał powoaniem świętym, nie na podstawie
uczynków naszych, lecz wedug postanowienia swojego i łaski, danej nam
w Chrystusie Jezusie
przed dawnymi wiekami
. (2 Tym. 1:9)
Przed dawnym wiekami prorok Izajasz pisał o Jezusie: (...)
I Nazwą go:
Cudowny Doradca, Bóg
Mocny, Ojciec Odwieczny, Książe Pokoju
. (Izaj. 9:5)
Cechy wspólne
p
Wszystko, co ma Ojciec, moje jest
; dlatego rzekłem, że z mego weźmie i wam oznajmi (Jan
16:15)
p
Pisze wam dzieci, gdyż odpuszczone są wam grzechy dla imienia Jego. (1 Jana 2:12
p
Lecz abyście wiedzieli,
że Syn Człowieczy ma moc na ziemi odpuszczać grzechy
, rzekł do
sparaliżowanego: Powiadam ci: Wstań, podnieś łoże swoje i idź do domu swego. (Łuk. 5:24)
Te słowa nieomal kosztowały Pana Jezusa życie. Żydzi dobrze znali ST i wiedzieli, kto może
odpuszczać grzechy,
Ja waśnie Ja przekreślam twoje przestępstwa i nie wspominam twych
grzechów. (Izaj. 43:25 BT II).
Dlatego wypowiedź tą uznali za bluźnierstwo.
Czemuż
ten tak mówi? On bluźni. Kto może grzechy odpuszczać oprócz jedynego
Boga?; Jezus Chrystus wczoraj i dziś, ten sam także na wieki (Hebr.
13:8)
Co Bóg stworzył na początku?
Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię (Rodz. 1;1) jak
czytaliśmy w Hebr. 7:3, że Jezus "nie ma ani początku dni" Prorok
Izajasz zapisa: Boga utworzonego przede mną nie było ani po mnie nie
będzie. (Iza. 43:10).
Widać z tego, że Chrystus jako Bóg!
Tomasz mu odpowiedział: Pan mój i Bóg
mój. (Jan 20:28).
Pan Jezus nie prostuje teologii Tomasza. Poniższe słowa świadczą o ciągłym
współistnieniu Syna z Ojcem.
A Słowo było u Boga" (...) "który jest w onie Ojca" (Jan 1:1,18).
Każda osoba stworzona jest sługą wobec Boga, a Jezus dopiero w momencie wcielenia
"przyjął
postać sugi"
Filip. 2:7.
Czy stworzenie by mogło powiedzieć:
"Kto mnie zobaczył, zobaczył
także i Ojca
(...)
Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie
(Jan 14:9).
Ja i Ojciec jedno jesteśmy
"
(Jan 10:30) i dalej
Wszystko bowiem moje jest twoje, a twoje jest moje, i w nich zostaem
otoczony chwałą (Jan 17:10).
Pełnia w Chrystusie
W nim bowiem
mieszka cała pełnia:
Bóstwo na sposób ciała (Kol. 2:9).
Syn
Boży "jest w onie
Ojca" (Jan 1:18),
więc jest jak On poza naszą czasowością. Jest też nazwany
"Odwiecznym Ojcem"
(Iz 9:5). Podawanie przykładów z życia ludzi np. Abraham i Izaaka jest, co najmniej niestosowne.
Wielki Boży sługa apostoł Paweł, który miał nie tylko mądrość ludzką,
ale Bożą, który doznał wielu objawień. Przez którego Bóg objawił wiele
nauk biblijnych napisał o Bogu:
(1 Kor. 13: 12) Albowiem wedug wiary, a nie dzięki widzeniu
postępujemy. (2 Kor. 5:7)
Nie stwarzajmy sobie boga na obraz i podobieństwo swoje. Nie
chciejmy udowadniać czegoś, czego w ciele zrozumie ć nie można. Zwróćmy
uwagę, że ani Pan Jezus, ani apostołowie nie podjęli się tego tematu.
Jest to niejako zastępczy temat, aby odwróć naszą uwagę, od tego co
uczynił Bóg dla rodzaju ludzkiego.
Tak bowiem Bóg umiłował świat,
że Syna swego jednorodzonego da, aby każdy, kto w Niego wierzy , nie
zginą, ale miał życie wieczne (Jan 3:16) .
Wszyscy bowiem musimy stanąć przed trybunałem Chrystusa, aby
każdy otrzymał zapatę za swe uczynki, dokonane w ciele, złe czy dobre.
( 2 Kor. 5;10)
Zapłata nie będzie z wiedzy, ale z uczynków naszego życia.
Wiedza wbija w pychę, a
miłość buduje. (1 Kor. 8:1)
Wiedza biblijna jest potrzebna, ale źle pojęta prowadzi do nikąd.
Będziesz mógł żyć wiecznie w raju ..s. 58 p. 5
Będziesz mógł żyć wiecznie w raju...
s. 58 p. 5)
Wiedza, która prowadzi do życia wiecznego
s 39 p. 13.
Słowa te zostały poprawnie przypisane przez "niewolnika" Jezusowi Chrystusowi,
Prowadzenie
rozmów
... s. 378
I tak w wywodach swych eschatologicznych w 1 Kor. 15:45-49 Apostoł
stosuje go do Chrystusa jako "ostatniego Adama - zupełnie
transcendentalnego "Człowieka Niebiańskiego", do którego mają się
upodobnić wszyscy dostępujący zbawienia (Rzym. 8:29; Kol. 3:10) "Boża
postać" bardzo bliską "obrazowi" stwierdza on preegzystujacego "na
równi z Bogiem" Chrystusa. (Listy więzienne s. 226 Pallottinum Poznań
1962 KUL.
3/4
2010-01-12
Zrodzony czy stworzony? | Słowo Nadziei
Strażnica XCVIII / 12 s. 24 rok 1976
Strażnica 1992/3 s 21
Świadkowie uczą, że Pan Jezus jest nazwany tu Bóg
Mocny
, a nie
Wszechmogący
.
Wszechmogący został nazwany w Obj. 1:8,
Jam jest
alfa i omega
[początek i koniec], mówi Pan,
Bóg, Ten, który by, i który ma przyjść,
Wszechmogący.
Choć Organizacja te słowa przypisuje
Ojcu, to
.
Apostoł Jan w dalszych słowach tej Księgi napisał:
Nie lękaj się Jam jest
pierwszy i
ostatni.
I żyjący.
Byłem umarły, lecz oto żyje
na wieki wieków i mam klucze śmierci i pieka.
(Obj. 1:17,18)
Że tekst ten dotyczy Pana Jezusa świadczą słowa
Byłem umarły, lecz oto żyje
,
przecież Bóg Jehowa nie umarł i nie zmartwychwstał
.
Pan Jezus jest też tu nazwany jako
pierwszy i
ostatni
, które to przymioty ST przypisuje Jahwe (Iza, 41:4)
Zwolennicy trójcy twierdzą, że skoro Bóg jest wieczny, to i Syn Boży
jest wieczny . Ale jak można być synem, będąc w równym wieku ze swoim
ojcem? Czy wierzyć w trójcę? s. 15
Zaloguj się
lub
zarejestruj
by odpowiadać
Design by
Chris Herberte
4/4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]