[ Pobierz całość w formacie PDF ]
10. ŹRÓDŁA POMOCY DORADCZEJ I FINANSOWEJ
Początkujący przedsiębiorca może liczyć na pomoc zewnętrzną przy próbie organizacji
pierwszego biznesu. Działania na rzecz wspierania przedsiębiorczości i tworzenia nowych firm
posiadają długą tradycję i rozwinięte instrumentarium. Obejmują bardzo szerokie spektrum
instrumentów od stymulatorów wkomponowanych w system ekonomiczno-społeczny i ład prawny,
poprzez programy i zadania podejmowane bezpośrednio przez administrację publiczną różnych
szczebli, aż po wyspecjalizowane instytucje sektora obywatelskiego. Zainteresowanie tymi
działaniami identyfikujemy od decydentów lokalnych, przez władze rządowe, na organizacjach
międzynarodowych kończąc. Początkujący przedsiębiorcy oraz małe i średnie firmy, w ramach
polityki gospodarczej są objęte różnego typu formami pomocy w rozwoju biznesu. Działania w tym
obszarze określamy jako systemem wsparcia przedsiębiorczości. O wsparciu mówimy wówczas,
gdy cena świadczonych usług odbiega od bieżących relacji rynkowych. Świadczenie usług
wspierających jest realizowane w oparciu o pomoc publiczną i różne formy działalności nie
nastawionej na zysk (
non-profit
). Obejmuje ono różne formy aktywności nie podejmowane w
oparciu o kalkulację rynkową lub proponowaną cenę ograniczającą szeroką ich dostępność, ale w
oparciu o inny rodzaj kalkulacji, mający na celu aktywizację ekonomiczną społeczeństwa. Takie
działania dotyczą obszarów uznanych za kluczowe dla rozwoju rynków, lokalnej gospodarki oraz
prywatnych małych i średnich firm – edukacja, szkolenia, doradztwo, transfer technologii,
zarządzanie informacją itp. Usługi wspierające przedsiębiorczość spełniają tym samym następujące
warunki:
−
wywodzą się z realizowanej w kraju, regionie lub gminie/mieście polityki ekonomicznej;
−
mają niekomercyjny charakter i są realizowane przez publiczne, parapubliczne i prywatne
podmioty;
−
są skierowane do konkretnych grup odbiorców.
W Polsce, od początku lat dziewięćdziesiątych, rośnie dostępność różnych form wsparcia
procesów założycielskich. Wspieranie przedsiębiorczości i procesów innowacyjnych jest
realizowane w następujących obszarach:
1)
szerzenia wiedzy i umiejętności poprzez doradztwo, szkolenia, informację w ramach
ośrodków
szkoleniowo-doradczych
;
2)
pomocy w transferze i komercjalizacji nowych technologii w ramach
centrów transferu
technologii
;
3)
pomocy finansowej (
seed
i
start-up
) w formie
parabankowych funduszy pożyczkowych
i poręczeń kredytowych,
oferowanej osobom podejmującym działalność gospodarczą
i młodym firmom bez historii kredytowej;
4)
szerokiej pomocy doradczej, technicznej i lokalowej dla nowo powstałych przedsiębiorstw
w pierwszym okresie działania w
inkubatorach przedsiębiorczości i centrach
technologicznych
;
5)
tworzenia skupisk przedsiębiorstw (
cluster
) i animacji innowacyjnego środowiska, poprzez
łączenie na określonym zagospodarowanym terenie usług biznesowych i różnych form pomocy
firmom w ramach:
parków technologicznych
,
stref biznesu
,
parków przemysłowych
.
Dla organizacji podejmujących tego typu działania przyjęło się w Polsce określenie –
ośrodki
innowacji i przedsiębiorczości
. Z pomocy omawianych ośrodków korzystają osoby i podmioty
88
rozpoczynające działalność gospodarczą, które nie mogą ze względów finansowych lub
merytorycznych, skorzystać z pomocy instytucji rynkowych – firm konsultingowych, banków itp.
Mapa nr 1
Źródło:
Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce
, SOOIPP-Raport, Łódź-Poznań 2004, s. 22.
Na początku 2005 r. zidentyfikowano 507 wyodrębnionych organizacyjnie ośrodków,
prowadzących działalność w zakresie: szkoleń i doradztwa, pomocy finansowej, transferu
technologii i oferty lokalowej dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP). Wśród nich znalazło
się: 280 ośrodków szkoleniowo-doradczych, 29 centrów transferu technologii, 76 lokalnych
funduszy pożyczkowych, 57 funduszy poręczeń kredytowych, 53 inkubatory przedsiębiorczości,
89
12 parków technologicznych.
16
Należy podkreślić różny poziom nasycenia terytorium kraju
instytucjami wsparcia. Najszersza oferta usług jest dostępna w dużych i średnich miastach.
Jednocześnie w połowie powiatów, głównie wiejskich, nie ma żadnej tego typu instytucji, co jest
dużym utrudnieniem dla lokalnych przedsiębiorców i firm, w dostępie do oferowanej pomocy. Tym
samym łatwiej jest tworzyć firmy w rozwiniętych gospodarczo regionach. Brak instytucji wsparcia
w ośrodkach peryferyjnych świadczy o niskim zainteresowaniu władz lokalnych aktywizacją
ekonomiczną oraz niskim poziomie samoorganizacji lokalnego środowiska biznesu.
Potencjalny przedsiębiorca, na początku staje przed problemem, gdzie szukać informacji
i jak wyselekcjonować instytucje i oferowane przez nie formy wsparcia, optymalne dla jego
potrzeb. Najszybciej taką informację uzyska w następujących miejscach:
1)
Urzędach Gmin i Powiatowych Urzędach Pracy
. Tam powinny się znajdować
ogólnodostępne informacje o procedurach zakładania firmy oraz działających w regionie
instytucjach wsparcia. Widząc ograniczone możliwości ww. instytucji w tym zakresie,
Ministerstwo Gospodarki i Pracy zainicjowało tworzenie sieci
Gminnych Centrów
Informacji
.
2)
Lokalnych fundacjach, stowarzyszeniach i agencjach
działających na rzecz rozwoju
gospodarczego.
3)
Izbach gospodarczych, organizacjach rzemiosła, zrzeszeniach i związkach pracodawców
oraz w innych instytucjach przedstawicielskich biznesu,
podejmujących inicjatywy
prorozwojowe.
4)
Akademickich biurach karier
działających przy szkołach wyższych.
5)
Agencjach rządowych –
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Agencja
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR).
Na rynku dostępnych jest coraz więcej informatorów zawierających dane o realizowanych
programach wsparcia. Większość instytucji prowadzi internetowe serwisy informacyjne.
17
Na
uwagę zasługują ogólnodostępne serwisy informacyjne:
−
Punkt Informacyjny Ministerstwa Gospodarki i Pracy
(Warszawa, ul. Wspólna 2/4, pokój
2), czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 10
00
–
15
00
. Kontakt tel.: 0-22/693-50-40,
693-43-88, e-mail: punktinformacyjny@mg.gov.pl
−
Informatorium PARP
(Warszawa, ul. Pańska 81/83), czynne od poniedziałku do piątku
w godzinach 9
00
–
16
00
. Kontakt tel.: 0-22/432-89-91..3, 801/332-202, 801/406-416, e-mail:
info@parp.gov.pl
Szczególną rolę w systemie wsparcia przedsiębiorczości odgrywa utworzony w 1996 r.
przez Polską Fundację Promocji i Rozwoju MSP (obecnie Polską Agencję Rozwoju
Przedsiębiorczości)
KRAJOWY SYSTEM USŁUG DLA MAŁYCH I ŚREDNICH
PRZEDSIĘBIORSTW (KSU)
. KSU jest siecią dobrowolnie współpracujących ze sobą,
niekomercyjnych organizacji świadczących na rzecz mikroprzedsiębiorców, małych i średnich
przedsiębiorstw oraz osób podejmujących działalność gospodarczą, usługi: doradcze (w tym o
charakterze ogólnym oraz o charakterze proinnowacyjnym), szkoleniowe, informacyjne i finansowe
(w tym udzielanie poręczeń oraz udzielanie pożyczek).
16
Szczegółową prezentację, włącznie z zakresem oferowanych usług i danymi teleadresowymi, zawiera opracowanie:
Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce
, SOOIPP-Raport, Łódź-Poznań 2004, s. 22.
17
Zestawienie głównych adresów internetowych zawiera załącznik I niniejszego opracowania.
90
Schemat nr 16. Struktura systemu wsparcia przedsiębiorczości w ramach KSU
Źródło: www.parp.org.pl
Misją
KSU jest partnerskie wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorców.
Podstawowym celem systemu jest podniesienie konkurencyjności polskich MSP poprzez
dostarczenie im kompleksowej oferty wysokiej jakości usług oraz przygotowanie ich do działania
na Jednolitym Rynku Unii Europejskiej. Uczestnictwo w systemie jest całkowicie dobrowolne,
współpraca między ośrodkami ma na celu wyłącznie rozwój systemu wsparcia małych i średnich
firm, a tym samym zwiększenie ich konkurencyjności. Rejestracja w KSU nie wiąże się
bezpośrednio z żadnymi korzyściami materialnymi. Podmioty zarejestrowane w KSU nie działają
dla zysku lub przeznaczają go na cele związane z zadaniami PARP. KSU nie jest systemem
zamkniętym – proces rejestracji prowadzony jest w trybie ciągłym, w wyniku, którego do sieci
systematycznie włączane są kolejne organizacje.
18
Obecnie w KSU zarejestrowanych jest ponad
100 podmiotów, podzielonych na 16 struktur regionalnych odpowiadających podziałowi
administracyjnemu kraju. Wśród podmiotów zarejestrowanych w KSU znajdują się m.in.: agencje
rozwoju regionalnego, centra wspierania biznesu, fundacje, stowarzyszenia, kluby oraz inne
organizacje przedsiębiorców i pracodawców, fundusze poręczeniowe, fundusze pożyczkowe,
inkubatory przedsiębiorczości, instytuty badawczo-rozwojowe, izby gospodarcze, izby
przemysłowo-handlowe, izby branżowe, izby rzemieślnicze, ośrodki innowacji i technologii,
ośrodki wspierania przedsiębiorczości oraz inne organizacje pozarządowe.
18
Aby zostać członkiem KSU należy złożyć wniosek o rejestrację i spełnić wymagania określone w rozporządzeniu
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 stycznia 2005 r. w sprawie Krajowego System Usług dla Małych i Średnich
Przedsiębiorstw (Dz.U. Nr 27, poz. 221) oraz ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji
Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.U. Nr 109, poz. 1158, z późn. zm.).
91
Podmioty zarejestrowane w KSU świadczą na rzecz mikroprzedsiębiorców, małych
i średnich przedsiębiorców oraz podmiotów podejmujących działalność gospodarczą następujące
usługi:
Doradcze:
Informacyjne:
•
o charakterze ogólnym, w tym m.in.: doradztwo
w dziedzinie marketingu, finansów, prawa, planowania
i zarządzania, eksportu i jakości;
udzielanie informacji:
−
o administracyjno-prawnych aspektach wykonywania
działalności gospodarczej,
−
dostępnych programach pomocy publicznej dla
przedsiębiorców oraz innych dostępnych źródłach
finansowania działalności gospodarczej,
o charakterze proinnowacyjnym, służące rozwojowi
przedsiębiorstwa przez poprawę istniejącego lub
wdrożenie nowego procesu technologicznego, produktu
lub usług, dotyczące w szczególności:
−
ceny potrzeb technologicznych,
−
teleadresowych,
−
targach, wystawach i innych wydarzeniach
gospodarczych,
−
zasadach inwestowania w krajach UE,
−
promocji technologii i nowych rozwiązań
organizacyjnych,
−
wdrożenia nowych technologii,
−
innych działań, w których następuje transfer wiedzy lub
innowacyjnej technologii.
−
zasadach sporządzania wniosków o pomoc publiczną
i finansowaniu działalności gospodarczej z innych
źródeł;
•
wprowadzanie informacji o ofercie handlowej do baz
danych służących nawiązywaniu współpracy
gospodarczej;
•
wyszukiwanie potencjalnych partnerów gospodarczych
w dostępnych bazach danych.
Szkoleniowe:
Finansowe:
•
np. z zakresu: marketingu, finansów, zarządzania, dla
osób rozpoczynających działalność gospodarczą,
branżowe oraz ogólne (m.in. komputerowe, językowe);
•
udzielanie poręczeń, stanowiących dodatkową formę
zabezpieczenia kredytów i pożyczek (fundusze
poręczeniowe);
•
szkolenia otwarte, w których uczestnictwo jest ogólnie
dostępne;
•
udzielanie pożyczek na rozpoczęcie lub rozwój
działalności gospodarczej (fundusze pożyczkowe).
•
szkolenia zamknięte, organizowane na indywidualne
zamówienie usługobiorcy.
Źródło: www.parp.org.pl
W ramach sieci KSU rozwijane są wyodrębnione grupy ośrodków świadczące określony typ
usług:
–
Punkty Konsultacyjno-Doradcze
, w których przedsiębiorcy i osoby podejmujące się
działalności gospodarczej mogą uzyskać bezpłatne, krótkie porady i informacje dotyczące
administracyjno-prawnych aspektów prowadzenia firmy, zarządzania przedsiębiorstwem,
pozyskiwania kapitału, pomocy publicznej ze środków krajowych i europejskich,
zaawansowanych usług doradczych.
–
Sieć Informacji dla Biznesu
(BIN –
Business Information Network
) obejmująca 22 ośrodki
świadczące specjalistyczne usługi informacyjne w zakresie dostępu do systemów informacji
gospodarczej, kojarzenia partnerów, informacji dla inwestorów zagranicznych.
–
Centra Euro Info
(EIC –
Euro Info Centres
) obejmujące 14 ośrodków świadczących usługi
informacyjne w zakresie informacji europejskiej, a w szczególności warunków prowadzenia
92
•
•
[ Pobierz całość w formacie PDF ]