[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ZOFIA KRZYSZTOSZEK
Pedagogika
ZOFIA KRZYSZTOSZEK
PEDAGOGIKA
Zarys podręcznikowy
dla studium nauczycielskiego
WARSZAWA
PAŃSTWOWE ZAKŁADY
WYDAWNICTW SZKOLNYCH
Okładkę projektował
Władysław
Redaktor
Antoni Szumski
Redaktor techniczny
S«£faiuą Rzecka
Książka aprobowana jako pomocnicza dla studentów studiów nauczycielskich pismem
Ministra Oświaty z dnia 23.VII.1968, Nr PR3-544 5|68.
Brykczyński
PRZEDMOWA
•Zadaniem niniejszego opracowania jest przekazanie podstaw wiedzy pedago-
gicznej, przydatnej dla studenta studium nauczycielskiego szczególnie przy utrwa-
laniu wiadomości zdobywanych drogą wykładów.
W poszczególnych rozdziałach przedstawione zostały przede wszystkim te za-
gadnienia programowe, które w pedagogice są już uznane i przyjęte. Treść książki
koncentruje się wokół tego, co — mówiąc ogólnie — składa się na aktualny stan
pedagogiki jako nauki. Nie chodzi tu jednak o pedagogikę w ogóle. W książce
prezentowana jest pedagogika, która stanowi przedmiot zainteresowań współczes-
nych polskich pedagogów, tj. pedagogika socjalistyczna. Ma ona charakter klasowy,
tzn. służy potrzebom wychowania nowych pokoleń, aktywnie uczestniczących w rea-
lizacji programu nakreślonego przez partię klasy robotniczej, programu budowy
socjalizmu.
Autorka próbuje zasygnalizować w książce również nowe problemy pedagogiki
polskiej i światowej, nie uwidocznione w hasłach programu i jeszcze dyskusyjne.
Bardziej dokładne poznanie tych problemów wymaga sięgnięcia do odpowiednich
pozycji pedagogicznych, aby przy ich pomocy móc wyrobić własny punkt widzenia.
W pracy brak omówienia niektórych tematów, przede wszystkim z pogranicza
różnych dyscyplin pokrewnych (filozofii, psychologii, socjologii). Tematy te zo-
stały wprawdzie pominięte przez program, ale mogą one stanowić przedmiot sa-
modzielnej pracy studentów.
W książce np. (tak jak i w programie) nie występuje problem trudności dydak-
tycznych, przyczyn tych trudności i sposobów zapobiegania, mimo że problem ten
w literaturze pedagogicznej Polski Ludowej znalazł dostatecznie wyczerpujące
naświetlenie.
1
Takich tematów można znaleźć więcej, różne mogą być kryteria
ich doboru (poziom umysłowy studentów, ich zainteresowania, potrzeby środowi-
skowe itp.), różnie też można potraktować zakres podejmowanych opracowań.
Ponieważ istnieje możliwość elastycznego doboru i ujęcia tego rodzaju tematów,
nie zostały one w niniejszej pracy uwzględnione.
1
J. Konopnicki:
Problem opóźnienia w nauce szkolnej.
Wrocław 1961, Zakład Narodowy im.
Ossolińskich.
Cz. Kupisiewicz:
Niepowodzenia dydaktyczne, przyczyny oraz niektóre środki zaradcze.
Warszawa 1963, PWN.
Po każdym jednak rozdziale są podane zagadnienia do ćwiczeń, które mają
wdrażać studentów do samodzielnej pracy i do poszukiwań, niezbędnych w póź-
niejszej pracy seminaryjnej, a po ukończeniu studiów -— w pracy zawodowej.
Dzięki uprzejmości różnych zakładów kształcenia nauczycieli można było skon-
frontować propozycje tej książki z praktyką pedagogiczną. Szczególnie gorąco
dziękuję Dyrektorowi Studium Nauczycielskiego nr 2 w Warszawie, drowi Z. Mar-
ciniakowi, za umożliwienie mi wypróbowania tekstów kolejnych rozdziałów w co-
dziennej pracy ze studentami, oraz wszystkim Kolegom z tego Studium za życzliwy
do tych poczynań stosunek.
Zofia Krzysztoszek
[ Pobierz całość w formacie PDF ]