[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Uczniowie z wadąsłuchukurs: Konstruowanie IPE-T-ów1Na funkcjonowanie dziecka z wadąsłuchu wpływają:rodzaj uszkodzenia(niedosłuch przewodzeniowy,mieszany: przewodzeniowo- odbiorczy, odbiorczy);czas, w którym nastąpiło uszkodzenie słuchu(przedrozpoczęciem procesu opanowywania podstaw systemujęzykowego, w trakcie kształtowania się systemujęzykowego i po opanowaniu podstaw systemujęzykowego uszkodzenie słuchu);stopień uszkodzenia słuchu(lekkie, umiarkowane,znaczne i głębokie uszkodzenie słuchu);moment wyposażenia dziecka w aparaty słuchowelub wszczepienia implantuślimakowego;kurs: Konstruowanie IPE-T-ów21Na funkcjonowanie dziecka z wadąsłuchu wpływają także:środowiskorodzinne(słyszący czy niesłyszącyrodzice);trafność doboru metodkształtujących rozwójsystemu językowego;skuteczność i intensywność oddziaływańterapeutycznych;poziom rozwoju intelektualnego,którydeterminuje indywidualne predyspozycje doopanowywania wiadomości i umiejętnościkurs: Konstruowanie IPE-T-ów3Rodzaj i stopieńuszkodzenia słuchumają przede wszystkim wpływ najakość odbioru i wytwarzania dźwiękówmowykurs: Konstruowanie IPE-T-ów42Typ przewodzeniowy:zaburzenia dotyczą odbioru bodźców dźwiękowychna drodze powietrznej;przyczyna zaburzonego odbioru jest najczęściejzlokalizowana w części zewnętrznej lubśrodkowejnarządu słuchu, a ubytek słuchu zasadniczo nieprzekracza 60 dB;skutkiem tego typu uszkodzenia jest trudność wodbiorze przez dziecko komunikatów do niegokierowanych;kurs: Konstruowanie IPE-T-ów5Typ przewodzeniowy – c. d.:słyszenie drogą kostną jest prawidłowe, cosprawia,żedziecko nie jest pozbawionemożliwości autokontroli swoich wypowiedzi;trudności dziecka z przewodzeniowymuszkodzeniem słuchu mogą mieć wpływ nietylko na kształtowanie się prawidłowychwzorców mowy w płaszczyźnie fonetycznej, lecztakże gramatycznej i leksykalnej.kurs: Konstruowanie IPE-T-ów63Typ mieszany i odbiorczy:zaburzenia obejmują odbieranie bodźców akustycznych zarówno drogąpowietrzną, jak i kostną;w zależności od stopnia głębokości ubytki słuchu mogą powodować np.tylko niewielkie trudności w płaszczyźnie odbiorczej i realizacyjnej, aż pouniemożliwienie spontanicznego rozwoju językowego dziecka;niezwykle istotną informacją, którą nauczyciel musi uwzględnić wplanowaniu pomocy dziecku z uszkodzonym słuchem, jest czas, w którymnastąpiło to uszkodzenie – inne będą możliwości rozwoju językowegodziecka, u którego uszkodzenie słuchu nastąpiło w okresie przedrozpoczęciem procesu opanowywania podstaw systemu językowego iuniemożliwiło nabycie jakichkolwiek doświadczeń językowych, inaczejbędzie wyglądał rozwój języka u dziecka, które utraciło słuch w trakciekształtowania się języka lub kiedy podstawy języka zostały już opanowane.kurs: Konstruowanie IPE-T-ów74 grupy osób zuszkodzeniami słuchutypologia pedagogiczna uwzględniafunkcjonowanie językowe (w sferze percepcji irecepcji mowy) jako: słabosłyszącego iniesłyszącego dzieckakurs: Konstruowanie IPE-T-ów841. Osoby funkcjonalnie słyszącejest to grupa osób, które niezależnie od stopniauszkodzenia słuchu wyznaczonego badaniemaudiometrycznym, są w stanie odbieraćwypowiedzi ustne drogą słuchową, bezkonieczności wspomagania się wzrokiem.w tej grupie można wyodrębnić dwie podgrupy.kurs: Konstruowanie IPE-T-ów91a) podgrupa osób funkcjonalniesłyszącychosoby z nieznacznym obniżeniem sprawnościsłyszenia – nie obserwuje się w tej podgrupiezaburzeń rozwoju mowy ani też wad wymowyuwarunkowanych audiogennie;osoby te swobodnie rozmawiają przez telefon iprawidłowo wykonują próby badające słuchfonematyczny;kurs: Konstruowanie IPE-T-ów105
[ Pobierz całość w formacie PDF ]