[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->UczeńniepełnosprawnyruchowoWiesława Machulkurs: Konstruowanie IPE-T- ów1Uczniowie niepełnosprawniruchowo to dzieci:zdziecięcym porażeniem mózgowym,z dystrofiami postępującymi mięśni,z przepukliną oponowo-rdzeniową,z bocznym skrzywieniem kręgosłupa,i inne,w tym: wrodzoną sztywność stawów, chorobynerwowo-mięśniowe (w tym rdzeniowy zanik mięśni,neuropatie, miopatie), fakomatozę, kolagenozę, nowotworykości, martwicę kości, miastenię, osteoporozę, polineuropatię,porażenie splotu ramiennego, wady stóp, wodogłowie,wrodzoną łamliwość kości, oraz amputacje wstępujące naskutek urazów i wypadkówkurs: Konstruowanie IPE-T- ów21Objawy trudnościobniżona dojrzałość społecznazwiększona męczliwośćnadwrażliwość i labilność emocjonalnatrudności w kontaktach interpersonalnychpostawa roszczeniowa wobec otoczenia irzeczywistościnieumiejętność kontroli emocjikurs: Konstruowanie IPE-T- ów3słaba koncentracjadysharmonia rozwojunadpobudliwośćniska lub zbyt wysoka samoocena(nieadekwatna)trudności w opanowaniu mowykurs: Konstruowanie IPE-T- ów42Trudności z:przyjęciem prawidłowej pozycjisiedzącej,zwłaszcza przez dłuższy czas(powoduje to szybkie męczenie się,utrudnia koncentrację uwagi w trakciezajęć, prowadzenie obserwacji);wodzeniem wzrokiem(trudności zczytaniem, kontrolowaniem wykonywanychczynności, prowadzeniem obserwacji);kurs: Konstruowanie IPE-T- ów5Trudności z:występowaniem synkinezji,czyli dodatkowychruchów, zbędnych z punktu widzenia celu iefektu wykonywanej czynności (powodujeniepotrzebne zużycie energii i znacznie wydłużaczas wykonywanej czynności);zaburzeniami motorycznymi mowy(trudnościz gramatyczną budową zdań, zarówno wwypowiedziach ustnych, jak i pisemnych; wciężkich zaburzeniach dziecko może zupełnienie mówić).kurs: Konstruowanie IPE-T- ów63Niepełnosprawność ruchowaniekorzystnie wpływa na możliwościedukacyjnedzieci i młodzieży, gdyżkażda aktywność szkolna wiąże się zruchem, który u tych uczniów jest z regułyograniczony.kurs: Konstruowanie IPE-T- ów7Rozwój poznawczy opiera się na własnej aktywnościdziecka i samodzielnie zdobytych doświadczeniach,których dzieci niepełnosprawne ruchowo są w mniejszymlub większym stopniu pozbawione.Nie wykształcają naodpowiednim poziomie lokomocji, manipulacji, schematuciała, orientacji przestrzennej i rozumienia stosunkówprzestrzennych, a nieraz również motoryki aparatuartykulacyjnego.Pojawić się też mogązaburzenia w spostrzeganiu itrudności w prowadzeniu obserwacjize względu nauszkodzenia ruchomości gałek ocznych i problemy zprzekraczaniem wzrokiemśrodkowejlinii ciała.kurs: Konstruowanie IPE-T- ów84Widoczne sązniekształcenia w schemaciewłasnego ciała i obrazie „ja”,ponieważdziecko w toku swojego rozwoju nie poruszasię i nie bada swojego otoczenia w takimstopniu jak dziecko zdrowekurs: Konstruowanie IPE-T- ów9Relacje społeczneOpóźnienie rozwoju samodzielnościz uwagi nanadopiekuńczą postawę rodzicówTrudności z samoobsługąwynikające zograniczeń ruchowychProblemy z zaspokojeniem potrzeb:kontaktu,bliskości, wspólnych aktywności rówieśniczych,posiadania swojego miejsca w grupie,Rzadkie przebywanie w grupie, co sprawia,żedziecko nie rozwija wiedzy o zasadachżyciaspołecznegokurs: Konstruowanie IPE-T- ów105
[ Pobierz całość w formacie PDF ]