[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Pomoce dydaktyczneSpis tre´cismgr in˙. K. Szwaczkiewiczzmgr in˙. J. Szmagli´ skiznMateriały pomocnicze do projektu z DrógSzynowych cz˛´´ rysunkowaescOstatnie zmiany: 18 lutego 2014 r., 10:24Wszelkie prawa zastrze˙onez1. Perony. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1.1. Podstawowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1.2. Długo´´ peronu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .sc1.3. Szeroko´´ peronu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .sc1.4. Wysoko´´ peronu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .sc1.5. Poło˙enie kraw˛dzi peronu wzgl˛dem osi toru . . . . . . . . . . . . . . . . . . .zee1.6. Doj´cia do peronów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .s1.7. Kraw˛dzie peronowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .e223355792. Odwodnienie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123. Semafory. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143.1. Podstawowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143.2. Zasady ustawiania sygnalizatorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144. Słupy trakcyjne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165. Konstrukcja nawierzchni. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185.1. Szyny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185.2. Podkłady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195.3. Przytwierdzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29Pomoce dydaktyczne1. Perony´KATEDRATRANSPORTUSZYNOWEGOPOLITECHNIKIGDA NSKIEJ1.1. Podstawowe informacjePeronto budowla której przeznaczeniem jest zapewnienie wygodnej, bezpieczneji sprawnej wymiany pasa˙erów, to znaczy wsiadania i wysiadania podró˙nych zzzpociagu, jak równie˙ przeznaczona do załadunku i wyładunku przesyłek baga˙o-˛zzwych oraz pocztowych. Na peronie nale˙y zapewni´ podró˙nym bezpiecze´ stwozcznw czasie oczekiwania na pociag oraz ochron˛ przed niekorzystnymi warunkami˛eatmosferycznymi. Najprostsza metoda osłaniania oczekujacych, jest budowa wiaty,˛˛˛czyli zadaszenia wspartego na słupach. Perony sytuuje si˛ równolegle do osi torów,ew odległo´ci zgodnej z okre´lona skrajnia.ss˛Szeroko´´ peronuokre´la si˛ z uwagi na zapewnienie odpowiedniej powierzchniscseprzeznaczonej na na przemieszczanie si˛ i oczekiwanie podró˙nych.ezDługo´´ peronuwynika z długo´ci pociagów kursujacy po linii kolejowej i musiscs˛˛umo˙liwia´ zatrzymanie całego pociagu przy kraw˛dzi.zc˛eWysoko´´ peronu(mierzona jako odległo´´ od powierzchni tocznej główki szynyscscdo górnej kraw˛dzi nawierzchni peronu), powinna umo˙liwia´ jak najwygodniejszeezcwej´cie i wyj´cie z pociagu i powinna by´ dostosowana do lokalnych uwarunkowa´ss˛cntaborowych.Perony ze wzgl˛du na ilo´´ dost˛pnych do obsługi kraw˛dzi dzielimy na:esceeJjednokraw˛dziowe- mo˙liwo´´ wsiadania/wysiadania tylko z jednej stronyezscperonu,Jdwukraw˛dziowe- mo˙liwo´´ obsługi podró˙nych wzdłu˙ obu kraw˛dzi.ezsczzeWzdłu˙ kraw˛dzi, przy których mo˙e odbywa´ si˛ wymiana pasa˙erów, wyzna-zezc ezcza si˛strefy zagro˙enia,czyli odległo´ci pomi˛dzy kraw˛dzia peronu i wyra´-ezsee ˛znie oznaczona linia ostrzegawcza, na której nie wolno przebywa´ osobom podczas˛˛˛cwjazdu i odjazdu pociagu, a w szczególno´ci podczas przejazdu pociagu bez za-˛s˛trzymania przy peronie. Ze wzgl˛du na oddziaływanie zmian ci´nienia powietrza,espowstajacego przy przeje´dzie pociagu, perony moga by´ sytuowane przy torach˛z˛˛ cprzeznaczonych do ruchu z pr˛dko´cia nie wi˛ksza ni˙ 200 km/h. Z uwagi naes ˛e˛ zkonieczno´´ obserwacji przez załog˛ pociagu kraw˛dzi peronowej, nie wykonujesce˛esi˛ peronów przy torach w łuku o promieniu mniejszym ni˙ 300 m, jak równie˙ezzna peronach umieszczonych w łuku, nale˙y zapewni´ mo˙liwo´´ obserwacji całegozczscskładu z peronu. Dla wygody podró˙nych, na długo´ci peronów przechyłki nie wy-zskonuje si˛, bad´ nie powinna przekracza´ 60 mm, natomiast graniczna warto´ciae ˛zc˛s ˛przechyłki na długo´ci peronów jest 110 mm.sPerony nale˙y projektowa´ tak, aby były dost˛pne dla osób z ograniczony-zcemi mo˙liwo´ciami ruchowymi. Aby zapewni´ mo˙liwo´´ poruszania si˛ osób nale-zsczsce˙acych do wszystkich kategorii niepełnosprawno´ci, nale˙y wyznaczy´ tras˛ wolnaz˛szce˛od przeszkód.Osoby niepełnosprawne o ograniczonych mo˙liwo´ciach ruchowych, z trans-zsportowego punktu widzenia to:Josoby niewidome, lub niedowidzace,˛Josoby o ograniczonym słuchu lub niesłyszace,˛Josoby z uszkodzeniami ko´ czyn dolnych, poruszajace si˛ na wózkach inwalidz-n˛ekich,2Pomoce dydaktyczneJ´KATEDRATRANSPORTUSZYNOWEGOPOLITECHNIKIGDA NSKIEJosoby poruszajace si˛ przy u˙yciu specjalnych sprz˛tów wspomagajacych pra-˛eze˛c˛ mi˛´ni (kule, protezy, laski),e esJkobiety w cia˙y, osoby z dzieckiem na r˛ku lub wózku, małe dzieci, osoby˛zew podeszłym wieku, osoby otyłe,Josoby z du˙ym baga˙em r˛cznym.zzeDo wymienionych osób nie zalicza si˛ osób, które sa uzale˙nione od alkoholue˛zlub narkotyków, nie b˛dacych wynikiem terapii medycznej[15].e ˛Doj´cia na perony,umo˙liwiajace komunikacj˛ pomi˛dzy peronem a budyn-sz˛eekiem dworca lub inna infrastruktura słu˙aca pasa˙erom, powinny by´ odpowiednio˛˛ z˛ ˛zcoznakowane. Liczb˛ potrzebnych doj´´ okre´la si˛ na podstawie potoków podró˙-escseznych i zazwyczaj wykonuje si˛ od jednego do trzech przej´´ równoległych.escWyró˙nia si˛ nast˛pujace warianty doj´´:zee˛scJprzej´cie przez tory w poziomie szyn;sJprzej´cie pod poziomem szyn (tunel);sJprzej´cie nad torami (kładka).sNajta´ szym rozwiazaniem, ale równie˙ najmniej korzystnym, jest przej´cien˛zsw poziomie szyn. Zej´cia z peronu mo˙na wykona´ w tym wariancie wyłacznieszc˛z czoła, tak wi˛c wydłu˙eniu ulega droga doj´cia, równie˙ niekorzystne ze wzgl˛-ezszedu na bezpiecze´ stwo podró˙nych jest przechodzenie przez tory. Rozwiazaniemnz˛niedrogim i bezpiecznym jest stosowanie kładek nad torami, jednak ze wzgl˛duena du˙a ró˙nic˛ w wysoko´ci, jaka musza pokona´ pasa˙erowie, wygodniejszymz˛ z es˛˛czrozwiazaniem jest budowa tunelu, który jest jednak 3-4 krotnie dro˙szy.˛z1.2. Długo´´ peronuscDługo´´ peronupowinna odpowiada´ długo´ci najdłu˙szego składu pasa˙erskiegosccszzzatrzymujacego si˛ na danej stacji, bez uwzgl˛dnienia lokomotywy. Przyjmuje si˛˛eeestandardowe długo´ci kraw˛dzi peronowych:seJ400 m dla pociagów o długo´ci do 16 wagonów;˛sJ300 m dla pociagów o długo´ci do 12 wagonów;˛sJ200 m dla pociagów o długo´ci do 8 wagonów, bad´ składu 3 EZT EN57.˛s˛zW razie realizacji zada´ przewozowych ´ci´le okre´lonym typem taboru, krótszymns ssni˙ 200 m, perony nale˙y wykonywa´ jako krótsze ni˙ 200 m, dostosowujac długo´´zzcz˛sckraw˛dzi do istniejacych potrzeb, jednak z pozostawianiem rezerwy terenu, pode˛przyszłe mo˙liwe wydłu˙enie.zz1.3. Szeroko´´ peronuscPowierzchnia peronu powinna zapewnia´ komfortowe oczekiwanie pasa˙erówczi musi wynika´ z rzeczywistego zapotrzebowania na powierzchni˛ u˙ytkowa.ce z˛Powierzchnia u˙ytkowa jest to powierzchnia peronu, bez powierzchni zaj˛tej przezzeprzeszkody trwałe (wej´cia na peron wraz z obudowa, mała architektura), jaks˛równie˙ bez powierzchni pasów bezpiecze´ stwa.znMinimalna szeroko´´ peronu musi uwzgl˛dnia´:scecJszeroko´´ strefy zagro˙enia;sczJszeroko´´ wej´cia na peron, wraz z obudowa;scs˛Jprzestrzeni przeznaczonej na komunikacj˛, pomi˛dzy obudowa wej´cia naee˛speron a strefa bezpiecze´ stwa;˛nJpowierzchni˛ u˙ytkowa.e z˛3Pomoce dydaktyczne´KATEDRATRANSPORTUSZYNOWEGOPOLITECHNIKIGDA NSKIEJOprócz tego peron nie powinien by´ w˛˙szy ni˙:c ezzJperon dwukraw˛dziowy z doj´ciem dwupoziomowym w ´rodku peronu – 9,2 m;essJperon dwukraw˛dziowy z doj´ciem od czoła peronu – 6,5 m;esJperon jednokraw˛dziowy z doj´ciem od czoła peronu – 4 m.esSzeroko´´ strefy zagro˙enia(pasa bezpiecze´ stwa) jest uzale˙niona od pr˛d-scznzeko´ci pociagów poruszajacych si˛ po torze przyległym do kraw˛dzi peronu. Strefas˛˛eezagro˙enia musi by´ oznaczona w sposób jednoznaczny linia ostrzegawcza.zc˛˛Szeroko´´ linii ostrzegawczejwynosi minimum 100 mm. Linia ostrzegawczascwchodzi w skład strefy zagro˙enia. Linia ostrzegawcza jak równie˙ strefa zagro-zz˙enia musza mie´ jednakowa szeroko´´ na długo´ci peronu. Poza strefa zagro˙e-z˛c˛scs˛znia mo˙e znajdowa´ si˛ dodatkowy pas ostrzegawczym, wykonany w sposób umo˙-zc ezliwiajacy wyczucie go dotykiem przez osoby niewidome i niedowidzace.˛˛Szeroko´ci stref zagro˙enia według obowiazujacych przepisów[dziennikustaw]:sz˛ ˛J0,75 m – na peronach, gdzie zatrzymuja si˛ wszystkie pojazdy kolejowe lub˛ epr˛dko´´ pojazdu bez zatrzymania jest mniejsza ni˙ 40 km/h;esczJ1,00 m – na peronach usytuowanych przy liniach kolejowych, po którychmo˙liwe sa przejazdy pojazdów kolejowych bez zatrzymania z pr˛dko´cia 40z˛es ˛km/hV<140km/hJ1,50 m – na peronach usytuowanych przy liniach kolejowych, po którychmo˙liwe sa przejazdy pojazdów kolejowych bez zatrzymania z pr˛dko´ciaVz˛es ˛140km/hZgodnie zeStandardami Technicznymi PLK[15],okre´la si˛ typ linii, i zgodnie zsenim ustala si˛ warto´ci, które w uogólnieniu mo˙na zapisa´:eszcJ1,00 m – V<140 km/h;J1,50 m – 140km/hV<200 km/h;J2,00 m – V=200 km/h.Minimalna, wolna od przeszkód szeroko´´ schodów mi˛dzy por˛czami wynosiscee1,6 m. Szeroko´´ wej´cia nie mo˙e by´ przy tym mniejsza ni˙ 2,4 m, zalecane jestscszcz3,2 m. Aby zapewni´ wygodny przepływ pasa˙erów, mo˙na zwi˛kszy´ szeroko´´czzecscschodów o warto´´ tzw. szeroko´ci dodatkowej, która mo˙e by´ niezb˛dna w przy-scszcepadku wi˛kszych potoków pasa˙erskich. Schody i podjazdy powinny by´ wyposa-ezc˙one w por˛cze po obu stronach, zainstalowane na dwóch wysoko´ciach jednocze-zes´nie. Wysoko´´ por˛czy umieszczone wy˙ej okre´la si˛ pomi˛dzy 850 a 1000 mm,sscezseea ni˙szej 500 – 750 mm ponad poziom stopnia lub posadzki. Wolna przestrze´ po-znmi˛dzy por˛cza a innymi elementami konstrukcyjnymi musi wynosi´ przynajmniejee ˛c40 mm. Por˛cz powinna by´ wykonana z zaokraglonego profilu o ´rednicy 30 –ec˛s50 mm. Obudowa schodów składa si˛ zwykle z murku ˙elbetowego, bad´ płotkaez˛zo szeroko´ci minimum 75 mm.sPrzestrze´ przeznaczona na komunikacj˛, pomi˛dzy obudowa wej´cia na peron,nee˛sa granica pasa bezpiecze´ stwa powinna mie´ co najmniej 2 m szeroko´ci[15].˛ncsPrzestrze´ ta nie jest konieczna przy stosowaniu zej´´ od czoła peronu. Jednaknscje˙eli przeszkoda (obudowa tunelu etc) jest krótsza ni˙ 10 m, mo˙na zapewni´ mi-zzzcnimalnie 1,2 m do granicy strefy zagro˙enia, a przy długo´ci ponad 10 m, minimal-zsnie 1,6 m. Je´li odległo´´ pomi˛dzy dwoma krótszymi przeszkodami, jest mniejszassceni˙ 2,4 m, to traktujemy je jako jedna dłu˙sza przeszkod˛. Przykładowy schematz˛z ˛eperonu dwukraw˛dziowego pokazano na rysunku 1eWymaganapowierzchnia u˙ytkowa peronujest uzale˙niona od spodziewane-zzgo potoku podró˙nych w szczycie przewozowym, powi˛kszonego o 20% z uwagi naze4Pomoce dydaktyczne´KATEDRATRANSPORTUSZYNOWEGOPOLITECHNIKIGDA NSKIEJRys. 1.Schemat peronu dwukraw˛dziowego z doj´ciem dwupoziomowymesobecno´´ osób odprowadzajacych. Na jednego oczekujacego bez baga˙u przyjmujesc˛˛z22si˛ 0,33m, a z baga˙em 0,50m, potrzebnej przestrzeni. Powierzchni˛ u˙ytkowaeze z˛sytuuje si˛ wzdłu˙ tras komunikacyjnych, a jej szeroko´´ minimalna powinna wy-ezscnosi´ 0,80 m, nie mniej jednak ni˙ 0,40 m. Na ko´ cach peronu, z dala od od wej´´cznscperonowych, szeroko´´ u˙ytkowa mo˙e by´ zmniejszona do zera.sc zzc1.4. Wysoko´´ peronuscWysoko´´ peronuprzyjmuje si˛ jako odległo´´ od powierzchni tocznej główkiscescszyny (dla toru w przechyłce: od toku niepodniesionego) do górnej kraw˛dzienawierzchni peronu. Mo˙na wyodr˛bni´ trzy zasadnicze typy wysoko´ci peronów:ze csJperony wysokie, o wysoko´ci 0,76 m, 0,86 m, 0,96 m;sJperony ´redniowysokie, o wysoko´ci 0,55 m;ssJperony niskie, o wysoko´ci 0,38 m, 0,30 m;sTypowa wysoko´´ nowych bad´ modernizowanych peronów na sieci PKP PLKsc˛zto 0,76 m. Umo˙liwia ona wygodne wsiadanie do wagonów ze znormalizowanaz˛wysoko´cia wej´´. Dotychczas stosowana wysoko´´ 0,55 m, umo˙liwia obsług˛ wy-s ˛scsczełacznie pojazdów wyposa˙onych w stopnie wej´ciowe na wysoko´ci mniejszej ni˙˛zssz0,76 m. Taki peron nie mo˙e by´ stosowany przy kursowaniu pociagów metropo-zc˛litalnych, lub z podobna do nich budowa wej´´. Perony, przy których przewiduje˛˛scsi˛ zatrzymywanie tramwajów dwusystemowych, bad´ na dworcach wpisanych doe˛zrejestru zabytków, na których perony były oryginalnie wykonane jako niskie, do-puszczalna wysoko´´ peronu to 0,38 m. Wysoko´´ 0,96 m jest zarezerwowana dlascscsystemów kolei miejskiej, aby zapewni´ bezstopniowe wej´cie do pociagu z podłogacs˛˛na stałej wysoko´ci. Wysoko´ci 0,30 m oraz 0,86 m były stosowane w przeszło´cisssna liniach lokalnych oraz aglomeracyjnych.1.5. Poło˙enie kraw˛dzi peronu wzgl˛dem osi toruzeePoło˙enie kraw˛dzi peronu wzgl˛dem osi toru powinno by´ zgodne z wymagania-zeecmi stawianym i przez skrajni˛ budowli.Skrajnia budowlijest to zarys figury pła-eskiej,stanowiacy podstaw˛ do okre´lania wolnej przestrzeni dla ruchu pojazdów˛es5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]