logistyka pol 150206 final, Logistyka

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Logistyka
w przedsiębiorstwach
przemysłowych
Polska na tle Europy
Środkowej
Raport
ADVISORY
Spis treści
Wstęp
1
Łańcuch wartości
2
Outsourcing
4
Obszary podlegające outsourcingowi
4
Korzyści z outsourcing’u
5
Produkty
6
Nowe produkty
6
Cykl życia produktu
7
Portfolio produktów
8
Produkty a zyski przedsiębiorstwa
10
Zarządzanie zasobami i relacjami z dostawcami/klientami
11
Rozpoznanie potrzeb klientów
11
Stali klienci
12
Harmonogramowanie produkcji
13
Zarządzanie potencjałem produkcyjnym
14
Planowanie zamówień
15
Współpraca z klientem
17
Źródła zaopatrzenia
18
Baza dostawców
19
Wskaźniki logistyczne
20
Wskaźnik rotacji
20
Koszty gwarancyjne w przedsiębiorstwie
21
Czas oczekiwania na dostawę
22
Czas realizacji wysyłki do klienta
23
Podsumowanie
24
Logistyka w przedsiębiorstwach przemysłowych - Raport badawczy
1
Wstęp
Logistyka jako dziedzina wiedzy teoretycznej i podejście do zarządzania
przepływem dóbr i informacji w przedsiębiorstwach znajduje swoje miejsce
w polskiej praktyce gospodarczej dopiero od 10 – 15 lat. W Stanach
Zjednoczonych, krajach Europy Zachodniej, a także w Japonii, elementy
logistyki zaczęły się pojawiać w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX
wieku. Obecnie logistyka i szerzej problematyka zarządzania łańcuchem
dostaw, zarówno w teorii jak i w codziennej praktyce, w zdecydowanej
większości przedsiębiorstw, jest dziedziną wiedzy traktowaną na równi
z marketingiem, finansami, czy informatyką.
Zasadniczym pytaniem, na które nasze badanie miało dać odpowiedź jest poziom
zastosowania koncepcji i narzędzi logistycznych oraz zarządzania łańcuchem
dostaw w Polsce i krajach Europy Środkowej. Byliśmy ciekawi czy wieloletnie
opóźnienie polskich przedsiębiorstw w stosunku do firm zachodnich we wdrażaniu
rozwiązań logistycznych ma swoje przełożenie na poziom zarządzania logistyką.
Chcieliśmy uzyskać odpowiedź na pytanie czy poziom „świadomości logistycznej”
w Polsce i regionie Europy Środkowej jest podobny czy też występują jakieś
istotne różnice.
Badanie „Logistyka w przedsiębiorstwach przemysłowych” przeprowadzono
w czerwcu i lipcu 2005 roku na próbie 180 przedsiębiorstw produkcyjnych
w krajach Europy Środkowej, w tym 50 polskich przedsiębiorstw produkcyjnych.
Porównanie doświadczeń polskich firm z firmami w regionie Europy Środkowej
było możliwe dzięki wykorzystaniu danych z wcześniejszych badań KPMG
1
.
Naszymi respondentami byli członkowie kierownictwa badanych przedsiębiorstw.
Ich odpowiedzi podzielono na pięć obszarów tematycznych:
Łańcuch wartości z perspektywy obecnej i za trzy lata
Outsourcing
Produkty
Zarządzanie zasobami i relacjami z dostawcami/klientami
Wskaźniki logistyczne.
Ważnym aspektem raportu jest możliwość oceny przez kierownictwo polskich
przedsiębiorstw miejsca, w którym się obecnie znajdują, na tle swoich
konkurentów. Ocena zajmowanej pozycji może być przyczyną podjęcia działań
zmierzających do racjonalizacji procesów w przedsiębiorstwie.
Pragniemy podziękować wszystkim przedsiębiorstwom, które zgodziły się
uczestniczyć w badaniu i podzieliły się z nami swymi doświadczeniami. Dziękujemy
również naszemu partnerowi - firmie SMG/KRC Millward Brown Company za pomoc
przy gromadzeniu danych.
1
Tigers, Dinosaurs and Gazelles: Defining competitive business models for manufacturers in the New
Europe – KPMG Report,grudzień 2005
2
Logistyka w przedsiębiorstwach przemysłowych - Raport badawczy
Łańcuch wartości
Przedsiębiorstwa w Polsce
przywiązują większą wagę do
obsługi klienta niż ich konkurenci
w Europie Środkowej.
Elementy łańcucha wartości
Głównym elementem łańcucha wartości dla polskich producentów jest obsługa
klienta. Wskazało na nią 74% badanych polskich przedsiębiorstw oraz niewiele
ponad połowa badanych przedsiębiorstw w regionie i korporacji
międzynarodowych. Według polskich menedżerów waga obsługi klienta nie zmieni
się w ciągu najbliższych 3 lat, natomiast menedżerowie w Europie Środkowej
wskazują na nieznaczny wzrost wagi tej kompetencji. Wszyscy respondenci
wskazywali na logistykę i rozwój produktu jako kluczowe kompetencje, których
znaczenie będzie wzrastać w najbliższych latach. Przedsiębiorstwa w Polsce
i w Europie Środkowej zgodnie wskazywały na malejącą rolę produkcji oraz
zaopatrzenia w materiały i komponenty jako kluczowe kompetencje. Rola montażu
jako kluczowej kompetencji w łańcuchu wartości pozostanie niezmieniona w ciągu
najbliższych trzech lat. Warto zwrócić uwagę, że odsetek przedsiębiorstw
w Europie Środkowej przywiązujących wagę do tej kompetencji jest znacznie
większy niż w Polsce (odpowiednio 12% i 2%).
Pytanie: Jakie są trzy najważniejsze elementy łańcucha wartości w Państwa organizacji
z punktu widzenia ich znaczenia jako kluczowej kompetencji – obecnie i za trzy lata?
Logistyka w przedsiębiorstwach przemysłowych - Raport badawczy
3
Mniejszy odsetek polskich
przedsiębiorstw - w porównaniu
z przedsiębiorstwami w Europie
Środkowej i korporacjami
międzynarodowymi - traktuje
logistykę jako obszar
kształtowania przewagi
konkurencyjnej.
Porównanie przedsiębiorstw polskich z korporacjami międzynarodowymi
działającymi w regionie Europy Środkowej wskazuje na większą stabilność
poglądów na rolę elementów łańcucha wartości wśród kierownictwa korporacji
(wyjątkiem jest zaopatrzenie). Zwraca uwagę znaczna różnica w spojrzeniu na rolę
obsługi klienta i rozwój produktu wśród polskich przedsiębiorców i szefów
korporacji. Polscy przedsiębiorcy są znacznie bardziej przekonani do kluczowej roli
tych elementów łańcucha wartości. Korporacje międzynarodowe przywiązują
z kolei większą wagę do logistyki i montażu jako elementów kreujących wartość.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apo.htw.pl