[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Lekcja8
file:///G:/Kurs%20na%20keyboard/Keyboard%20kurs/Keyboard%20...
LEKCJA 8
Na dzisiejszej lekcji poznamy co to jest akord oraz jego zastosowanie
podczas gry na keyboardzie.
Najpro
ś
ciej mo
Ŝ
na by powiedzie
ć
,
Ŝ
e akord jest to równoczesne brzmienie
kilku ró
Ŝ
nych d
ź
wi
ę
ków.
Popatrzmy na poni
Ŝ
sze przykłady.
To jest d
ź
wi
ę
k „c1”
To jest dwud
ź
wi
ę
k zło
Ŝ
ony z „c1” i „e1”
To jest trójd
ź
wi
ę
k zło
Ŝ
ony z d
ź
wi
ę
ków „c1” - „e1” – „g1”
I TO JU
ś
JEST WŁA
Ś
NIE
AKORD
Posłuchaj jak
brzmi
.
Spróbuj na swoim klawiszu uderzy
ć
te trzy d
ź
wi
ę
ki równocze
ś
nie.
Akordy b
ę
dziemy u
Ŝ
ywa
ć
głównie w lewej r
ę
ce, b
ę
dzie ona grała tzw. akompaniament,
który zawsze towarzyszy melodii granej w prawej r
ę
ce, przez co bardzo wzbogaca
utwór. Niebawem si
ę
o tym przekonasz.
W muzyce rozró
Ŝ
niamy wiele rodzajów akordów. Na razie musisz wiedzie
ć
o dwóch.
Jedne s
ą
wesołe, drugie smutne. Wesołe b
ę
dziemy nazywa
ć
– DUROWYMI, a smutne
MOLOWYMI.
Posłuchaj ró
Ŝ
nicy.
durowy
molowy
Na przykładzie tych d
ź
wi
ę
ków, które poznali
ś
my zobaczmy czym ró
Ŝ
ni si
ę
w zapisie
akord durowy od molowego.
W zapisie akord durowy wygl
ą
da tak:
1 z 2
2006-07-14 14:08
Lekcja8
file:///G:/Kurs%20na%20keyboard/Keyboard%20kurs/Keyboard%20...
Akord molowy tak:
Wida
ć
zatem mał
ą
ró
Ŝ
nic
ę
w zapisie. Ten znaczek, który jest przy d
ź
wi
ę
ku „e1”
powoduje wła
ś
nie t
ę
zmian
ę
, któr
ą
słycha
ć
. Z akordu wesołego robi si
ę
smutny.
O znaku tym dowiemy si
ę
dopiero w cz
ęś
ci II.
Teraz wró
ć
my do akordów. Przeprowadzimy mał
ą
zabaw
ę
słuchow
ą
.
Za chwil
ę
zagram ci kilka akordów.
Twoim zadaniem jest rozpozna
ć
czy jest to akord durowy czy molowy.
Na zwykłej kartce zapisz skrótami: je
ś
li usłyszysz akord wesoły – dur, je
ś
li molowy – moll.
Zaczynamy (8 akordów).
Słuchaj.
Je
ś
li nie wysłyszałe
ś
za pierwszym razem, spróbuj jeszcze raz.
A tak powinny by
ć
napisane odpowiedzi –
sprawd
ź
.
ZADANIE
Powtórz wszystkie utwory od lekcji 5 do 7 i spróbuj zagra
ć
je w tempie 100.
Zapami
ę
taj wiadomo
ś
ci o akordzie, bo w kolejnej lekcji zaczniemy ju
Ŝ
gra
ć
lew
ą
r
ę
k
ą
.
POWRÓT DO SPISU TRE
Ś
CI
POWRÓT DO POCZ
Ą
TKU LEKCJI
LEKCJA 9
2 z 2
2006-07-14 14:08
[ Pobierz całość w formacie PDF ]