istota zarzadzania1 funkcje, Energetyka Politechnika Krakowska Wydział Mechaniczny I stopień, Podstawy ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->1Istota zarządzania_rozdział2ROZDZIAŁ 2Istota zarządzania2.12.2WprowadzenieFunkcje zarządzania2.1 Wprowadzenie.2.2 Funkcje zarządzaniafunkcje zarządzania są zwykle dzielone na:1.2.3.4.planowanie i podejmowanie decyzji (planning),organizowanie (organising),Przewodzenie ( w tym motywowanie (motivation) idobór personelu (staffing)kontrolę (controlling).2.2.1 PlanowanieProces planowania polega na decydowaniu o tym, co robić w przyszłości, Musi ono zatemokreślić:•jakie powinny być cele organizacji,•co należy zrobić, by osiągnąć te cele,2Istota zarządzania_rozdział2•kto jest odpowiedzialny za osiągnięcie celów i kto ma podjąć konieczne działania,•normy czasowe, według których wykonywane są zadania i osiągane cele.W sumie planowanie jest formułowaniem celów i przekazywaniem ich do wykonanialudziom, których praca jest niezbędna do ich efektywnego osiągania.Planowanie jest konieczne dla tworzenia operacyjnego otoczenia, w którym ludzie wiedząco ma być zrobione, i czego się od nich oczekuje. Dostarcza ono również podstaw dlapóźniejszej oceny osiągnięć organizacji.2.2.2 OrganizowanieOrganizowanie jest procesem ustalania struktury ról ludzi w przedsięwzięciu. Obejmuje ono:•określanie, jakie działania muszą zostać podjęte przez organizację, aby osiągnąć cele,•grupowanie tych działań w zadania do wykonania, a następnie w sekcje, działy i wydziały,•przydzielanie poszczególnych grup działań kierownikom, którzy otrzymali wymaganeuprawnienia do sprawowania nad nimi kontroli,•zapewnienie struktur przepływu informacji o celach i planach, faktycznych dokonaniach, atakże innych użytecznych dla przedsięwzięcia danych.2.2.3 Przewodzenie : MotywowanieMotywowanie obejmuje oddziaływanie na ludzi w taki sposób, aby chętnie dążyli w kierunkuosiągnięcia wspólnych celów organizacji. To, w jaki sposób kierownik będzie starał sięmotywować swoich podwładnych, zależeć będzie od kilku czynników obejmujących:•rodzaj pracy, którą należy wykonać,•poziomu podwładnych, pod względem ich wykształcenia, wyszkolenia i przebiegukariery zawodowej,•czynniki motywujące, wkomponowane w politykę personalną organizacji,•zdolności posiadane przez kierownika.2.2.4 Przewodzenie :Dobór personeluTa funkcja zarządzania dotyczy aspektu zasobów ludzkich w organizacji. Kierownicy na różnychszczeblach organizacji są odpowiedzialni za określanie potrzeb w zakresie zatrudnienia i dlategoteż będą zainteresowani takimi działaniami jak rekrutacja, selekcja, szkolenie i rozwój ludzi.W średnich i dużych organizacjach kierownicy mogą być wspomagani w zakresie tych zadańprzez specjalistów od zarządzania personelem.2.2.5 KontrolowanieDziałanie to jest jedną z bardziej widocznych funkcji zarządzania, prezentującą sposób, w jakiorganizacja usiłuje utrzymać zaplanowany przebieg działań. Funkcja kontrolowania składa sięz trzech elementów:•ustalania norm,•pomiaru osiągnięć,•korekty odchyleń.2.2.6 Koordynacja3Istota zarządzania_rozdział2Skoordynowanie wszystkich działań w organizacji jest konieczne dla osiągnięcia optymalnejefektywności i najlepszego wykorzystania dostępnych zasobów. Istnieje jednak brak zgodyco do tego, czy koordynacja jest oddzielną funkcją zarządzania, czy też jest ona nieodłącznączęścią składową wszystkich pozostałych funkcji, to znaczy, że każda z nich przyczynia się dokoordynacji działań w ramach przedsięwzięcia.Po [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apo.htw.pl