[ Pobierz całość w formacie PDF ]
"Elementarz Mahamudry" - Garma C.C. Chang
SPIS TRE CI
1. Teoria
•
Centralna nauka tantry tybeta!skiej
•
Si"ganie w g#$b esencji umys#u - niek#opotliwa Mahamudra
•
Mahamudra - droga wyzwolenia
•
Uwagi o Mahamudrze
2. Pie%ni nauczaj$ce
•
Tilopa: Mahamudra Upadesia
•
Milarepa: Pie%ni Mahamudry
•
III Karmapa: Modlitwa Mahamudry
3. Wskazówki do nauki i &wicze!
•
Charakterystyczne cechy &wiczenia Mahamudry
Mahamudra - Centralna Nauka Tantry Tybeta skiej
Tantra tybeta!ska jest form$ praktycznego buddyzmu. Posiada ona pe#ni" metod i technik,
umo'liwiaj$cych zastosowanie w praktyce wszystkich nauk Mahajany. W przeciwie!stwie do
teoretycznych form Buddyzmu - jak na przyk#ad Sautrantika, Waibhaszika, Jogaczara, Madjamika,
Hua Jen, Tien Tai itd. - buddyjska tantra k#adzie najwi"kszy nacisk na &wiczenie
i urzeczywistnienie, a nie na spekulacje filozoficzne.
G#ówne ogólne poj"cia Mahamudry mo'na uj$& nast"puj$co:
1. Ca#y byt i wszystko, co si" przejawia mo'na odnie%& do osobistego
do%wiadczenia; do%wiadczenie to dokonuje si" wewn$trz w#asnego umys#u, a
umys# jest (ród#em i twórc$ wszystkich rzeczy.
2. Umys# jest nieograniczenie wielkim, niewymiernie g#"bokim oceanem
mo'liwo%ci; jego nieograniczono%& i g#"bia s$ nieosi$galne dla
niewtajemniczonego.
3. Ten, kto osi$gn$# ca#kowite urzeczywistnienie i pe#n$ kontrol" nad w#asnym
umys#em, jest Budd$, a ci, którzy tego nie osi$gn"li s$ istotami nieo%wieconymi.
4. Buddowie s$ o%wieconymi istotami 'yj$cymi, a istoty 'yj$ce s$ nieo%wieconymi
Buddami.
5. Ten nieograniczony, wszechobejmuj$cy umys# Buddy jest poza rozumieniem i
wszelkimi w#a%ciwo%ciami. Najlepsza i najbli'sza prawdy definicja mog#aby
brzmie&: "Umys# Buddy jest Niewyczerpan$, wietli%cie-Pust$ wiadomo%ci$".
6. wiadomo%& istot 'yj$cych jest ograniczona, %wiadomo%& zaawansowanego
jogina jest o%wiecona; o%wiecony bodhisattwa ma %wietli%cie-pust$ %wiadomo%&,
a %wiadomo%& Buddy jest Niewyczerpan$ wietli%cie-Pust$ wiadomo%ci$.
7. Wszystkie nauki buddyjskie s$ tylko zaznaczeniem najwa'niejszych
"wewn"trznych" punktów, przygotowaniem, wskazówkami kierunku
prowadz$cymi do rozwini"cia tej Niewyczerpanej wietli%cie-Pustej
wiadomo%ci.
8. Gdy ten Stan Buddy rozwinie si" ca#kowicie, powstaje wówczas nieograniczone
wspó#czucie, a wszelkiego rodzaju po'yteczne czyny dokonuj$ si" zupe#nie
spontanicznie.
9. W zale'no%ci od predyspozycji ucznia znane s$ dwie drogi rozwini"cia
Umys#u Buddy: Droga Metod i Droga Wyzwolenia. Pierwsza k#adzie
nacisk na &wiczenie poskromienia prany (energii), a druga na &wiczenie
poskromienia umys#u. Obie jednak bazuj$ na podstawowym twierdzeniu
tantry o identyczno%ci umys#u i prany.
Zasad" identyczno%ci umys#u i prany mo'na krótko przedstawi& w nast"puj$cy sposób: %wiat jest
z#o'ony z ró'nych, przeciwstawnych sobie si# w "antytetycznej" relacji, tak jak: pozytywny i
negatywny, noumen i fenomen (rzecz sama w sobie i zjawisko b"d$ce przedmiotem postrzegania),
potencjalno%& i manifestacja, przejawienie i pusto%&, umys# i prana itd. Ka'da z tych dwójni,
chocia' widocznie antytetyczna, jest nierozdzieln$ jedno%ci$. Dualne si#y, które widzimy wokó# nas,
maj$ faktycznie "jedn$" istot" manifestuj$c$ si" w dwóch ró'nych formach. Gdy si" opanuje,
oswoi, przeobrazi, poszerzy, wyostrzy, uwznio%li i wysublimuje swoj$ %wiadomo%&, czyli swój
umys#, to samo stanie si" wówczas z pran$ - i na odwrót.
)wiczenie podkre%laj$ce opanowanie i ujarzmienie prany nazywa si" "Jog$ z form$" (form$
zewn"trzn$, w której si" rzeczy przejawiaj$), albo "Drog$ Metod". )wiczenie podkre%laj$ce
poskromienie i ujarzmienie umys#u nazywa si" "Jog$ bez Formy" (bez formy, w której przejawiaj$
si" rzeczy) albo "Drog$ Wyzwolenia". Pierwsza droga jest trudnym, wymagaj$cym wysi#ku,
mozolnym typem praktyki jogi, a druga - naturalnym, #atwym i niek#opotliwym sposobem, znanym
jako Mahamudra.
Si!ganie W G"#b Esencji Umys"u
Niek#opotliwa Mahamudra
)wiczenie wnikania w esencj" umys#u jest #atw$ i bezwysi#kow$ medytacj$ Mahamudry. Nie jest to
medytowanie nad czym%, lub na co%, lecz po prostu spontaniczne i wspania#e dzia#anie w#asnego
umys#u, co stanowi szczyt i kwintesencj" wszystkich nauk buddyjskich. Dla tych, którzy jeszcze nie
przekroczyli "bramy" jest to najtrudniejsza ze wszystkich medytacji, lecz dla tych, którzy ju' j$
przekroczyli, medytacja ta jest naj#atwiejsza. Wszystkie inne &wiczenia i praktyki s$ tylko
przygotowaniem do niej. Najwa'niejsze jest tutaj poznanie natury w#asnego umys#u lub
przynajmniej ujrzenie jej przez krótk$ chwil". Gdy jogin raz pozna natur" umys#u, wtedy jest w
stanie w ka'dym czasie i w ka'dym miejscu bez trudno%ci si"gn$& wg#$b esencji umys#u.
Niezale'nie od tego, czy co% robi, czy odpoczywa, zawsze jasno i przejrzy%cie promieniuje w nim
%wietli%cie-pusta %wiadomo%&.
Chocia' po rozpoznaniu czy spostrze'eniu istoty umys#u pozostaje jeszcze do przebycia bardzo
d#uga droga, wszyscy buddyjscy m"drcy uwa'aj$ ten pierwszy przeb#ysk za najwa'niejszy, za co%,
czego na pocz$tku musi spróbowa& ka'dy jogin. Gdy raz przekroczy si" t" nieistniej$c$ bram"
("bram" bez bramy"), medytacja nie jest ju' wi"cej &wiczeniem ani wysi#kiem. Staje si" ona odt$d
naturalnym i spontanicznym aktem. Czy si" siedzi, czy chodzi, mówi czy %pi - ca#a ta dzia#alno%& i
wszystkie potrzeby 'yciowe staj$ si" wspania#ymi medytacjami. W 'adnym przypadku wysi#ek nie
jest konieczny, o nic nie trzeba walczy&. Aby jednak przekroczy& t" nieistniej$c$ bram", nale'y
ci"'ko pracowa& z tym medytacyjnym &wiczeniem "nie &wiczenia", krocz$c drog$ Zenu czy
Mahamudry.
Mahamudra - Droga Wyzwolenia
Droga wyzwolenia lub "joga bez formy" jest najprostsz$ i najbardziej bezpo%redni$ metod$
osi$gni"cia Umys#u Buddy - jest naturalnym i spontanicznym &wiczeniem, które omija wiele
przygotowa!, wyt"'onych praktyk i kolejnych stopni wyst"puj$cych w innych typach jogi. Jej istota
polega na mo'liwo%ci doprowadzenia ucznia przez Guru do ujrzenia wrodzonego Umys#u Buddy w
jego pierwotnym i naturalnym stanie. Dzi"ki temu pierwszemu bezpo%redniemu prze'yciu "wgl$du"
ucze! stopniowo uczy si" umacnia&, rozszerza& i pog#"bia& pierwotny stan umys#u. W ko!cu to
postrzeganie wejdzie mu "w krew" i zako!czy si" ca#kowitym o%wieceniem. )wiczenie to zwie si"
Mahamudr$.
A. Pierwsze ujrzenie przez ucznia wrodzonego stanu umys#u mo'e by& osi$gni"te
w dwojaki sposób: albo samodzielnie poprzez praktyk" jogi Mahamudry, albo
poprzez "przyk#adowe" ("ukazuj$ce") zademonstrowanie przez Guru. Pierwsza
droga zak#ada, 'e ucze! sam medytuje wed#ug wskazówek Guru, a druga
polega na spowodowaniu przez Guru nag#ego otwarcia si" umys#u ucznia.
B. Centralna nauka Mahamudry polega na dwóch zasadniczych punktach:
odpr"'eniu i braku wysi#ku.
Wszystkie cierpienia i nami"tno%ci z natury zwi$zane s$ z napi"ciami. W przeciwie!stwie do tego,
wyzwolenie jest inn$ nazw$ "doskona#ego odpr"'enia" ("rozlu(nienia"). Przeci"tny cz#owiek,
opanowany od d#ugiego czasu przez g#"boko zakorzenione przyzwyczajenia uwa'a, 'e osi$gni"cie
stanu g#"bokiego rozlu(nienia to rzecz najtrudniejsza lub w ogóle niemo'liwa. Tak wi"c, by
umo'liwi& mu to osi$gni"cie konieczne s$ wskazówki i &wiczenia. Dlatego te' g#ównym zadaniem
Mahamudry jest nauczenie jogina, jak odpr"'y& umys#, a tym samym, jak spowodowa& rozwój jego
pierwotnego umys#u. Paradoksem jest, 'e nieobecno%& napi"cia (odpr"'enie) jest jeszcze
trudniejsza do osi$gni"cia, ni' wysi#ek. Wymaga to d#ugiej praktyki, by w ka'dym czasie i w
ka'dych warunkach by& swobodnym i wolnym od trosk.
Gdy stale rozlu(nia si" umys# i potrafi si" utrzyma& go spontanicznym i wolnym od wszelkiego
kurczowego chwytania si", to wrodzony Umys# Buddy wkrótce zab#y%nie.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]