a3 sch(1), Historia Sztuki, testy maturalne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZ III
Temat 1
Scharakteryzuj malarstwo holenderskie i flamandzkie epoki baroku na wybranych przykładach.
Uwzględnij uwarunkowania historyczne, religijne i kulturowe, różnice formalne oraz analizę i
interpretację dzieł.
Kryterium
Problematyka
Punkty
Treść
1. Rys historyczny
• podział Niderlandów (1609) na protestancką Holandię (Republika
Zjednoczonych Prowincji) i katolickÄ… FlandriÄ™ i BrabancjÄ™
• rozkwit
gospodarczy
Holandii, bogacenie siÄ™ mieszczan. Mecenat
mieszczański
• Zależność Flandrii od Habsburgów w Hiszpanii. Mecenat dworski
i kościelny
0 - 3
2. Temat dzieła
Holandia
- rozwój pejzażu i martwej natury jako samodzielnych gatunków,
popularność malarstwa rodzajowego, portretu
Flandria
– rozkwit sztuki o tematyce dworskiej, sakralnej, mitologicznej
0 - 3
3. Nazwiska i dzieła
artystów
(przykładowe)
Holandia
– Rembrandt van Rijn (
Wymarsz strzelców, Lekcja anatomii dra
Tulpa, Autoportret z Saskią, Portret Jana Sixa, Powrót Syna Marnotrawnego,
Danae)
, Jan Vermeer van Delft
(Alegoria malarstwa, Dziewczyna z perłą,
Scena u kuplerki, Widok Delft
,
Koronczarka, Dziewczyna z dzbanem mleka,
Kobieta ważąca perłę)
, Jacob van Ruisdael
(Pejzaż z wiatrakiem)
, Frans Hals
(Błazen z gitarą, Admirał, Wiedźma),
Claesz Heda.
Flandria
– Pieter Paul Rubens
(Autoportret z IzabelÄ… Brandt
,
Podniesienie
Krzyża, Porwanie córek Leukippa, cykl malowideł o Marii Medici, Betsabe
w kÄ…pieli, Helena Fourment w futrze)
Anton van Dyck
(Portret króla Karola
I angielskiego, Paolina Adorno),
Jacob Jordaens
(Król pije)
0 - 8
4. Forma
i symbolika
Holandia
• realizm ujęcia tematu
• metaforyczność malarstwa ujęta w realnych formach martwej natury (np.
martwe natury vanitatywne, emblematyka w martwych naturach),
portretu, portretu grupowego (zbiorowego), pejzażu
• wąska gama kolorystyczna
• pejzaż jako zwierciadło natury i życia
Flandria
• dynamika
kompozycji i formy malarskiej
• bogata gama kolorystyczna
• zmysłowość
0 - 3
0 - 2
5. Poprawne użycie
terminów np.:
• emblematyka
• portret grupowy
(zbiorowy)
• martwa natura vanitatywna
• nastrojowość, kameralność malarstwa holenderskiego
• dynamiczny charakter, monumentalność, patos
malarstwa flamandzkiego
• caravaggionizm w sztuce niderlandzkiej
• sztafaż
0 - 5
Kompozycja
Spójna, logiczna wypowiedź, zachowanie ciągłości logiki wywodu oraz
spójnych przejść między kolejnymi częściami pracy. Właściwa struktura i
proporcje między poszczególnymi częściami pracy, przemyślana konstrukcja
z zakończeniem uwzględniającym wnioski.
0 - 2
Estetyka
Układ graficzny i czytelność pisma
0 - 1
Język
Poprawność gramatyczna (fleksja, składnia)
0 - 2
Styl
Jednorodność i poprawność stylistyczna
0 - 1
Temat 2
Scharakteryzuj przemiany w antycznej rzeźbie greckiej uwzględniając uwarunkowania historyczno –
polityczne. Omów formę wybranych przez siebie dzieł, zwracając uwagę na cechy charakterystyczne
kolejnych etapów rozwoju rzeźby.
Kryterium
Problematyka
Punkty
Treść
•
Okres archaiczny
– XI – VII w. p.n.e: przejście od monarchii plemiennej
do rządów arystokracji, powstanie miast – państw (polis), VII w. p.n.e.
znaczenie doryckiej Sparty, VI w.- znaczenie jońskich Aten
• V wiek p.n.e. –
wczesny okres klasyczny
(panowanie Peryklesa, rozwój
demokracji Ateńskiej)
• IV wiek p.n.e. –
późny okres klasyczny
(podboje Aleksandra Wielkiego)
• od III wieku p.n.e.:
okres hellenistyczny
. Podział terytoriów podbitych
przez Aleksandra Wielkiego pomiędzy jego dowódców
1. Rys historyczny
0-3
2. Forma dzieła
Ewolucja rzeźby:
•
rzeźba archaiczna:
sztywność, frontalność ujęcia, hieratyczność,
widoczne wpływy sztuki egipskiej,
•
rzeźba wczesnoklasyczna:
symetria, rytm, idealizacja, kanon Polikleta,
•
rzeźba późnoklasyczna
: miękki modelunek postaci, odejście od
frontalizmu, styl mokrych szat, rozwój formy w kierunku zwiększenia
ekspresji gestu i patosu uczuć, nowy (uwysmuklony) kanon Lizypa,
początek rzeźby portretowej o tendencjach realistycznych,
•
rzeźba hellenistyczna
: orientalizacja formy, przejaskrawienie form, silna
ekspresja, przesadny kontrapost, obfite drapowanie szat,
tendencje naturalistyczne, tendencje do kompozycji odśrodkowych
i diagonalnych.
• Techniki rzeźbiarskie: rzeźba grecka była zwykle polichromowana,
oryginalna - najczęściej z brązu lub marmuru, stosowano także technikę
chryzelefantyny
0-10
3. Artyści i ich
dzieła (przykłady
do wyboru)
•
Okres archaiczny
- kory i kurosi
•
Okres klasyczny
- Fidiasz (Atena Partenos, Zeus Olimpijski, Amazonka
na konkurs dla Efezu), Poliklet (Doryforos, Amazonka na konkurs dla
Efezu), Myron (Dyskobol), Kariatydy Erechtejonu, fryz Partenonu.
•
IV wiek p.n.e
.: Skopas (Bachantka), Praksyteles (Afrodyta Knidyjska,
Hermes z małym Dionizosem, Apollo łapiący jaszczurkę, Odpoczywający
satyr, Eros), Lizyp (OdpoczywajÄ…cy Herakles, Apoksyomenos-
młodzieniec wycierający oliwę skrobaczką)
•
Okres hellenistyczny
- Wenus z Milo, Nike z Samotraki, grupa Laokoona,
ołtarz Zeusa z Pergamonu, Gall umierający
• lub inne
0-4
4. Tematyka
i funkcja rzeźby
Okres archaiczny
- postaci atletów
Okres wczesnoklasyczny
− postaci atletów (próby oddania ruchu),
− postaci bogów (rzeźba kultowa),
− rzeźba architektoniczna (fryzy, tympanony),
Okres późnoklasyczny
− laicyzacja tematów religijnych (bogowie przedstawiani jak zwykli ludzie),
− akt kobiecy,
Okres hellenistyczny
− rozwój rzeźby architektonicznej,
− grupy rzeźbiarskie,
− tematy świeckie (sceny rodzajowe i historyczne),
− portret i portret charakterystyczny.
0 - 4
5. Terminologia
hieratyczność, sztywność, kanon, rytm, harmonia, symetria, idealizacja,
kontrapost, naturalizm, patos, dynamika, chryzelefantyna, kompozycja
odśrodkowa,
0 – 3
Kompozycja
Spójna, logiczna wypowiedź, zachowanie ciągłości i logiki wywodu. Właściwy
układ i proporcje poszczególnych części pracy, przemyślana argumentacja
z zakończeniem uwzględniającym wnioski.
0 – 2
Estetyka
Układ graficzny i czytelność pisma.
0 - 1
Język
Poprawność gramatyczna (fleksja, składnia), ortograficzna i interpunkcyjna.
0 – 2
Styl
Jednorodność i poprawność stylistyczna.
0 – 1
Temat 3
Secesja na terenie Europy.
Scharakteryzuj cechy formalne i symbolikę, uwzględniając wszystkie dziedziny sztuk plastycznych.
Kryterium
Problematyka
Punkty
Treść
1. Rys historyczny
Secesja
• kierunek w sztuce przełomu wieków (1892 – 1907) o wielu nazwach:
Modern Style, Jugendstil, Art. Noveau, MÅ‚oda Polska, zwiÄ…zany z
nastrojami fin-de-siecle`u, filozofiÄ… F. Nietschego, A. Schopenhauera i
H. Bergsona, wyrosły ze sprzeciwu wobec eklektyzmu, akademizmu,
naturalizmu, czyli bezstylowości w sztuce końca XIXw
• Prekursorski charakter
wobec secesji miały tendencje w sztuce angielskiej
XIXw: Ruch Sztuki i Rzemiosła W. Morrisa (ideologicznie przygotowany
przez J. Ruskina), twórczość W. Blake`a
• Secesja
związana była z symbolizmem, syntetyzmem zrodzonym w kręgu
Gaugina
0 – 3
2. Charakterystyka
kierunku
• Styl obejmujący różne dziedziny sztuk plastycznych
• Przejawia się we wszystkich działach sztuki i rzemiosła (odrodzenie
rzemiosła, które osiąga rangę równą malarstwu, architekturze, rzeźbie).
• Główne dziedziny rzemiosł to np.: kowalstwo, witrażownictwo, szkło,
stolarka artystyczna, tkanina
•
Zbliżenie sztuki do odbiorcy/ użytkownika.
0 – 3
3. Forma dzieła,
główne cechy i
motywy
Główne cechy
np.:
• płaskie plamy delikatnych barw, czarny, płynny, precyzyjny kontur,
kontrast dużych plam nie zabudowanego tła i silne zgrupowanie licznych,
drobnych form, dekoratywność dzieł i miękkość kształtów, integralność
napisu i płaszczyzny obrazu,
(inspiracje japońszczyzną)
• upodobanie do pionowych kształtów, wydłużania postaci
(inspiracje gotykiem)
• organiczność form, częsty motyw miękkiego, linearnego kształtu,
asymetria, delikatna tonacja barw, (elegancja, wytworność zestawień
barwnych), wyrafinowane przetwarzanie form zainspirowanych naturÄ…
(inspiracje rokokiem)
• lub inne: przetwarzanie rzeczywistości zgodnie z subiektywnym
widzeniem, monumentalizacja,
rytmizacja,
syntetyzm,
ekspresja,
dekoracyjność, niezwykłość form,
dynamizm, zastosowanie nowych
materiałów,
zespolenie ornamentu
i przedmiotu prowadzÄ…ce
do dekoracyjności
•
motywy:
płomień, woda, rośliny np.: trzciny, lilie, powoje, irysy,
nenufary, motywy zwierzęce: łabędzie, ważki, motyle, fantastyczno-
baśniowe np.: chimery, smoki, smukła postać kobieca o długich
rozwianych włosach
0 – 8
4. Dziedziny sztuki
i nazwiska artystów
Architektura np.:
A. Gaudi, V. Horta, H. Guimard, M. Olbrich;
Malarstwo np.
: P. Gaugin, Nabiści, G. Klimt, J. Toorop, F. Hodler,
A. Beardsley, H. de Toulouse-Lautrec, A. Mucha, G. Vigeland, H. Obrist,
G. Minne, S. Wyspiański, J. Mehoffer, E. Okuń, W. Wojtkiewicz,
Rzeźba np
.: W. Szymanowski, K. Laszczka,
Sztuki użytkowe np.
: L.C. Tiffany, E. Gallé, R. Lalique
0 – 6
5. Terminologia asymetria, dekoracyjność, dekoratywność, mikroświat, fantastyka, linia falista,
niespokojny rytm, motywy organiczne, roślinne, sztuczność, nowy uniwersalny
styl, indywidualizm, subiektywizm, symbolizm, nowe tworzywa, symbolika
akwatyczna symbolika wzrastania, kwitnięcia
0 – 3
Kompozycja
Spójna, logiczna wypowiedź, zachowanie ciągłości i logiki wywodu oraz
spójność przejść między kolejnymi częściami pracy. Właściwa struktura i
proporcje między poszczególnymi częściami pracy, przemyślana konstrukcja z
zakończeniem uwzględniającym wnioski
0 – 2
Estetyka
Układ graficzny i czytelność pisma
0-2
Język
Poprawność gramatyczna (fleksja, składnia), ortograficzna, interpunkcyjna
0 – 2
Styl
Jednorodność i poprawność stylistyczna
0 – 1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apo.htw.pl

  •