[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Egzamin maturalny z jêzyka polskiego
– maj 2002
Arkusz II
1
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZA II
Zadanie sprawdzaj¹ce rozumienie czytanego tekstu Cz³owiek i jego rzeczywistoæ.
Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia mog¹ przybieraæ ró¿n¹ formê
jêzykow¹, ale ich sens musi byæ synonimiczny wobec modelu. Oceniaj¹c pracê ucznia, nale¿y
stosowaæ punktacjê z modelu.
Uwaga
: Za pe³n¹ odpowied przyznaje siê maksymaln¹ liczbê punktów, za niepe³n¹
–
lub
odpowied b³êdn¹ przyznaje siê 0 punktów.
Nr
adania
Odpowiedzi
Maksymalna
liczba punktów
Punkty
cz¹stkowe
1.
.: Czy cz³owieka od zwierz¹t ró¿ni g³ównie to, ¿e opanowa³
przyrodê (i w du¿ym stopniu uniezale¿ni³ siê od niej)?
1
0
2.
-
wytworzenie narzêdzi (stosowanie przedmiotów w funkcji
narzêdzi)
opanowanie prz
yrody i zwyciê¿enie zwierz¹t
3
1, 2
-
tworzenie quasi-
rzeczywistoci (nowej rzeczywistoci)
3.
-
wiat zubo¿a³by (nie by³oby w nim niczego, co dobre i piêkne)
-
cz³owiek przesta³by siê wyró¿niaæ w wiecie natury
(dostosowa³by siê do zubo¿onego wiata)
2
1
-
cz³owiek nie mia³by po co ¿yæ
4.
-
czyni nas spadkobiercami przesz³oci
3
1, 2
-
jednoczy nas, czyni mniej samotnymi
5.
-
tworz¹c dzie³a, pozostawiamy potomnym swój wiat
-
one nas tw
orz¹, kszta³tuj¹ nasz¹ wra¿liwoæ i potrzeby
2
1
estetyczne
6.
Do ¿ycia nie wystarcza nam zaspokajanie tylko biologicznych
potrzeb.
1
0
7.
stworzonej przez cz³owieka
1
0
8.
-
ak. 5. –
wznios³oæ
2
1
-
ak. 8. –
sprawiedliwoæ
9.
Poredniczenie miêdzy wiatem biologicznym a doskona³oci¹
(idea³em), której wyrazem staje siê tworzony przez niego wiat.
1
0
10.
-
cz³owiek ¿yje na granicy dwóch wiatów (w obu czuje siê obco)
-
musi pokonywaæ swoj¹ biologicznoæ (bezw³ad wiata)
-
odkrywa co, co go przerasta
-
3
1, 2
¿ycie to walka (cz³owiek z regu³y przegrywa; jego
zwyciêstwa nie s¹ rozstrzygaj¹ce)
11.
Ka¿da odpowied jest dobra
–
punkty przyznaje siê za trafne
uzasadnienie,
np
.:
-
cz³owiek jest skazany na ci¹g³¹ walkê bez
istotnych zwyciêstw
za jedn¹ z
dwu
pierwszych
odpowiedzi:
1
za jedn¹ z
dwu ostatnich
odpowiedzi:
2
-
tragizm egzystencji prowadzi cz³owieka do
odkrywania wci¹¿ nowych perspektyw, do ci¹g³ego tworzenia
-
cz³owiek z regu³y
przegrywa, ale walcz¹c, odkrywa wci¹¿ nowe perspektywy
-
cz³owiek potrzebuje
walki, przeszkód ¿yciowych po to, by staæ siê lepszym
wskazan¹
w rubryce punkty cz¹stkowe. Nie nale¿y przyznawaæ po³ówek punktów. Za brak odpowiedzi
np
-
-
ona nas kszta³tuje
np
.:
jego
pesymistyczna –
optymistyczna –
i pesymistyczna, i optymistyczna –
ani taka, ani taka (po prostu prawdziwa) –
2
Egzamin maturalny z jêzyka polskiego
– maj 2002
Arkusz II
12.
np
.:
-
o cz³owieczeñstwie wiadczy zdolnoæ do tworzenia nowej
rzeczywistoci (i jej prze¿ywania)
argumenty uzasadniaj¹ce tezê,
np
.:
-
tylko cz³owiek wytwarza narzêdzia umo¿liwiaj¹ce mu
realizacjê celów
-
tylko cz³owiek ¿yje jako dziedzic przesz³oci i tworzy dla
przysz³oci
-
tylko cz³owiek wytwarza przedmioty s³u¿¹ce jedynie
zaspokajaniu jego potrzeb duchowych i upiêkszaj¹ce wiat
(¿yje ponad stan)
-
tylko cz³owiek ¿yje w wiecie wartoci
-
tylko cz³owiek ¿yje na granicy dwóch wiatów
-
czêci¹ tylko ludzkiej rzeczywistoci jest poczucie tragizmu
sformu³owanie wniosku,
za tezê: 1,
za wniosek: 1,
za dwa
argumenty: 1,
za trzeci: 1
4
np
.:
-
cz³owiek pe³ni w wiecie wyj¹tkow¹ rolê (jest w wiecie natury
istot¹ wyj¹tkow¹)
13.
-
odnosz¹ce siê do natur
y (
np
.: sadziæ i pielêgnowaæ)
-
odnosz¹ce siê do wytworów cz³owieka (
np
.: tworzyæ i
1
0
gromadziæ)
14.
-
1. os. l. mn.
-
tryb przypuszczaj¹cy
-
konstrukcja:
co by by³o, gdyby
- pytania retoryczne
-
charakterystyczne s³ownictwo (wyobramy sobie
)
- wyliczenia (np. czasowników zaprzeczonych)
- powtórzenia anaforyczne
-
powtórzenia sk³adniowe (paralelizm)
2
za wskazanie
dwóch: 1
15.
np. humanista z przyrodnikiem
lub
idealista z materialist¹
2
0
razem
30
Uwaga
: w nawiasach odpowiedzi alternatywne.
sformu³owanie tezy,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]