[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Egzamin maturalny z historii sztuki – Arkusz egzaminacyjny II – maj 2002 r.
Za³¹cznik II
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA – ARKUSZ II
Zadanie 14.1.
Numer
polecenia
Proponowana odpowied
Punktacja
1.
a)
Michelangelo Merisi zw. Caravaggio,
0 – 1
0 – 1
0 – 1
b)
Z³o¿enie do grobu,
c)
barokowy,
2.
pocz¹tek XVII w. (1602
-1604),
0 – 1
3.
a)
Obraz olejny na p³ótnie.
0 – 1
b)
Na ciemnym, jednolitym tle w p³ytkiej przestrzeni przedstawione s¹ trzy
kobiety i dwóch mê¿czyzn. Mê¿czyni, stoj¹c na kamiennej, nagrobnej
p³ycie, sk³adaj¹ do grobu spowite w bia³e p³ótno, martwe cia³o z
bez³a
dnie opa
daj¹c¹ rêk¹. Stoj¹cy najbli¿ej starszy, bosy mê¿czyzna o
rysach cz³owieka z ludu podtrzymuje nogi zmar³ego. Kobiety
uczestnicz¹ce w wydarzeniu w
0 – 2
wyrazem ¿alu
i skupienia na twarzy, trzecia, stoj¹ca najdalej
– uniesionym do góry
wzrokiem i rêk
y
ra¿aj¹ smutek i ból: dwie
–
oma.
0 – 2
c)
Obraz przedstawia jedn¹ z opisywanych w Nowym Testamencie scen
pasyjnych –
z³o¿enie do grobu zdjêtego z krzy¿a, umêczonego cia³a
Chry
stusa. Sk³adaj¹ go mê¿czyni, stoj¹cy na pierwszym planie.
Ceremonii towarzysz¹ trzy kobiety, m.in. Mari
Magdalena.
a matka Jezusa i Maria
d)
Kompozycja dzie³a zbudowana na dwóch silnie zaakcentowanych,
prze
0 – 2
cinaj¹cych siê kierunkach ukonych (diagonalnych); pierwszy
–
przebiegaj
¹
cy od górnego prawego rogu, wyznacza go grupa postaci;
drugi – sta
nowi¹cy najj
a
niejszy fragment obrazu to cia³o Chrystusa.
0 – 1
0 – 2
e)
Scena przedstawiona zosta³a na jednolitym ciemnym tle. Miêdzy t³em a
jasnym cia³em Jezusa du¿y kontrast walorowy (jasnoci barw).
f)
i
cienia. wiat³o pada z lewego dolnego rogu, spoza obrazu. Owietla
ono twarze pozosta³ych postaci. Koloryt ciemny, skontrastowany z
in
za pomoc¹ silnego kontrastu wiat³a
tensywnymi plamami czerwieni. W obrazie dominuj¹ br¹
zy.
g)
Dynamika kompozycji zosta³a uzyskana dziêki du¿ym ró¿nicom
wiat³
ocieniowym, walorowym, nieregularnemu rytmowi plam jasnych i
0 – 1
nych, krzy¿owaniu siê linii w obrazie oraz ¿ywej gestykulacji r¹k i
wyrazistej mimice twarzy.
h)
Przedstawiona scena jest pozbawiona sztucznoci i patosu dziêki
sku
0 – 1
0 – 1
pieniu siê na odtwarzaniu uczuæ ludzkich i rezygnacji z
krajobrazowego t³a.
i)
Realistyczne, nowatorskie, w stosunku do tradycyjnego ujêcia,
przedstawienie ceremonii pogrzebu jako sceny rodzajowej;
charakterystyka ty
pów ludzkich; ¿al i skupienie maluj¹ce siê na
twarzach; bose nogi; silna po
j)
W sposobie przedstawienia tematu widoczny jest wp³yw pogl¹dów
kontr
staæ; proste rysy twarzy mê¿czyzn.
0 – 1
reformacyjnych, aby o sprawach wiary mówiæ w sposób prosty, a
wizje religijne przybli¿aæ do wyobrani zwyk³ego cz³o
wieka poprzez
przed
stawienie zdarzeñ biblijnych jako scen z ¿ycia codziennego z
prostymi ludmi jako ich a
ktorami.
k) Wymowa religijna obrazu, mimo braku mistycznej otoczki, jest bardzo
sugestywna dziêki realistycznemu sposobowi ukazania martwego cia³a
Chryst
0 – 1
usa, szczególnie jego bladoci; ukazaniu zastyg³ej w cierpieniu
twarzy i zwisaj
¹cej bez³adnie rêki (podobne rozwi¹zanie widoczne jest,
np., w Piecie Watykañskiej M. Anio³a czy, wczeniej, w Piecie
Awinio
ñ
skiej).
Strona 1 z 4
Modelunek postaci rzebiarski
–
ciem
Egzamin maturalny z historii sztuki – Arkusz egzaminacyjny II – maj 2002 r.
l)
Symbolika koloru: czerwieñ, biel i czerñ; (ew. symbolika p³yty
kamiennej -
0 – 2
Koció³ Chryst
usowy).
0 – 1
m)
Nastrój i atmosferê obrazu Z³o¿enie do grobu podkrelaj¹ i
wzmacnia
j¹: ciemne t³o, ostry wiat³ocieñ, rzebiarski sposób
modelowania postaci.
4.
Cechy formalne:
a)
0 – 1
rodki plastyczne s³u¿¹ tworzeniu iluzji, z³udy, imitacji natury, np.
ma
larstwo iluzjonistyczne, stosowanie ró¿nych róde³ wiat³a, skróty
per
spektywiczne, ³¹czenie elementów architektonicznych z m
alarskimi
b)
teatralnoæ, drama
tyzm, patos w przedstawianej sytuacji –
ujêciu tematu
0 – 1
c)
ostre ró¿nice wiat³ocieniowe. wiat³ocieñ jest nie tylko elementem
re
alistycznej interpretacji przedmiotów, ale tak¿e wydobycia nastroju,
dramatyzmu, czasami symboliki sceny, np. u Rembrandta
0 – 2
d)
Caravaggionizm; nastêpcy: tenebryci, luminici.
0 – 2
e)
dynamika wynikaj¹ca z: przecinania siê kierunków w obrazie; przewagi
kierunków ukonych
0 – 1
diagonalnych, ³uków; kontrastów walorowych i
kolorystycznych; ¿ywej gestykulacji i mimiki twarzy;
–
Za³o¿enia ideowe:
f)
silny zwi¹zek przemian w sztuce, z walk¹ Kocio³a z reformacj¹. Funkcje
i forma sztuki religijnej okrelona zostaje przez Sobór Trydencki
0 – 2
– nowe
metody utwierdzania w wierze, gorliwoci religijnej i modlitwie poprzez
oddzia³ywanie na wszystkie zmys³y, poprzez integracjê ró¿nych dzi
edzin
–
syntezê sztuk. Wp³yw pogl¹dów Filipa Nereusza.
g)
wp³yw na sztukê podzia³u wyznaniowego i ustrojowego Europy
–
0 – 1
dzia³ na monarchie katolickie i republiki protestanckie z dominuj¹cym
element
em mieszczañskim.
h)
kontynuacja tradycji antycznej i osi¹gniêæ sztuki renesansowej w
zakresie obserwacji i interpretacji natury. Wykorzystanie obserwacji
natury do osi¹gniêcia sugestywnoci tematyki religijnej poprzez nadanie
wizjom znamion realizmu
0 – 2
. Szczególne skupienie siê na doznaniach,
prze¿yciach religijnych cz³owieka, w tym równie¿ mistycznych; w
malarstwie rodza
jowym do oddania urody, materialnoci przedmiotów,
realnoci prze
dstawionej sytuacji, czasami dla oddania krytycznego
spojrzenia;
Podejmowane tematy:
i)
w malarstwie religijnym dominacja tematyki ukazuj¹cej prze¿ycia
reli
gijne, wizje, ekstazy, cierpienie, mêczeñstwo i czyny wiêtych i
mêcze
0 – 2
nników, cu
da, apoteozy, przejawy pobo¿noci i wiary
j)
tematyki mitologicznej nawi¹zuj¹cej
do antycznych rzeb i mêczeñstwa bohaterów antycznych, apoteozy,
personifikacje oraz tematyka historyczna – ukazywanie bohaterskich
czynów, gloryfikacje, portrety, m.in. reprezentacyjne.
0 – 2
k)
w malarstwie mieszczañskim dominacja tematyki dotycz¹cej wiata
real
0 – 2
nego: pejza¿e, martwe natury, sceny rodzajowe, portrety, m.in.
zbiorowe.
razem
40 pkt.
Strona 2 z 4
po
w malarstwie dworskim dominacja
Egzamin maturalny z historii sztuki – Arkusz egzaminacyjny II – maj 2002 r.
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA – ARKUSZ II
Zadanie
14.2.
Numer
polecenia
Proponowana odpowied
Punktacja
1.
a)
Pomnik ksiêcia Józefa Poniatowskiego,
0 – l
0 – l
0 –1
b)
Bertel Thorvaldsen,
c)
znajduje siê w Warszawie (przed pa³acem Namiestn
i
kowskim lub Pa³acem
Koniecpolskich –
Radziwi³³ów, lub Pa³acem Prez
ydenckim).
2.
-1832);
klasycyzm (neoklasycyzm)
0 – 2
3.
a)
Zaanga¿owanie Polaków w Rzymie po sprowadzeniu zw³ok ksiêcia do
Polski. Wielka s³awa rzymskiej pracowni duñskiego rzebiarza
0 – 3
powoduje
wybór autora; sk³adki narodowe, zderzenie koncepcji narodowo
-
romantycznej i kosmopolityczno-klasycystycznej.
0 – 1
0 – 1
0 – 1
0 – 1
b)
Po upadku powstania listopadowego wywieziony z Warszawy.
c)
mnika do Warszawy po I wojnie wiatowej i ustawienie go na
Placu Saski
m (wielkie uroczystoci).
d)
Zniszczenie w czasie II wojny wiatowej przez hitlerowców przy
wysadza
e) Odlanie kopii pomnika z formy zachowanej w Kopenhadze w Muzeum
Torwaldsena (dar mieszkañców Kopenhagi dla Warszawy).
niu w powietrze Pa³acu Saskiego.
4.
a)
Postaæ w stroju rzymskim,
0 – 1
0 – 2
0 – 3
0 – 1
0 – 1
0 – 2
0 – 2
0 – 2
0 – 1
0 – 3
b)
siedz¹ca na koniu id¹cym stêpa,
c)
pancerz, tunika, sanda³y na bosych stopach,
d)
krótki miecz w d³oni, wskazuj¹cej kierunek natarcia,
e)
kompozycja statyczna (spokojna), harmonijna,
f)
statyka dzie³a wynika z
równowagi kierunków: pionu –
jedca i poziomu
– konia,
g)
oraz ze sposobu opracowania bry³y: g³adka faktura, ma³a iloæ szczeg
ó
³ów,
h)
Wyrane nawi¹zanie do antyku, ale nie kopiowanie,
i)
odlew br¹zowy.
j)
antyczny konny pos¹g cesarza Marka Aureliusza w Rzymie. Nawi¹zanie
do antyku w kompozycji, typie pomnika (pomnik konny). Stylizacja
ksi
ê
cia na antycznego wodza,
0 – 2
k)
renesansowe pos¹gi konne
– Colleoni Verocchia w Wenecji, Gatamelatta
Donatella w Padwie,
l)
idea³ walecznoci nie polski a uniwersalny,
0 lub2
0 – 3
m)
zwyciêstwo idea³ów rzymskich (klasycystycznych) nad koncepcj¹
narodo
w¹ (romantyczn¹
– np.mundur, czako, skok do Elstery).
5.
a)
Inne dzie³a Thorvaldsena w Polsce
–
pomnik Miko³aja Kopernika w
0 – 2
szawie; pos¹g Chrystusa Kaplicy Potockich w Katedrze Wawelskiej,
popiersie w
£añcucie; Kariatydy (dzi w Muzeum T. w Kopenhadze)
przeznaczone do pomnika Napoleona – nie zrealizowanego).
0 – 1
b)
Wszystkie dzie³a rzebiarza cechuje harmonia, równowaga elementów,
statyka
razem 40 pkt.
Strona 3 z 4
I po³. XIX w. (1818
Powrót po
War
Egzamin maturalny z historii sztuki – Arkusz egzaminacyjny II – maj 2002 r.
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA – ARKUSZ II
Zadanie
14.3.
Numer
polecenia
Proponowana odpowied
Punktacja
1.
Tempietto di San Pietro in Montorio w Rzymie (wi¹tynia przy kociele w.
Piotra) –
0 – 2
mo¿e byæ te¿ Tempietto w Rzymie.
2.
Donato Brama
nte. Pocz¹tek wieku XVI (1502), pierwsze dzie³o dojrza³ego
0 – 4
renesansu.
3.
a)
Budowla centralna na planie ko³a.
0 – 3
b)
Umieszczona na trzystopniowej podstawie.
c)
wi¹tynia dwukondygnacjowa sk³adaj¹ca siê z dwóch cylindrów,
dolnego – szerszego, otoczonego kolumna
d¹ i górnego
–
wê¿szego w
po
staci bêbna nakryt
go kopu³¹.
d)
toskañskich,
dwigaj¹cych belkowanie oraz schowany w cieniu korpus z
prostok¹
-
0 – 3
tnymi otworami drzwiowymi i oknami.
e)
Nad belkowaniem z
najduje siê taras z tralkow¹ balustrad¹.
0 – 1
f)
Artykulacje górnej czêci wi¹tyni stanowi¹ przemiennie
rozmieszczo
0 – 2
ne prostok¹tne okna i konchowe (zwieñczone muszlami)
nisze.
g)
Ca³oæ budowli przykryta pó³okr¹g³¹, ³agodnie zaokr¹glon¹ kopu³¹.
0 – 2
Na je
j wierzcho³ku ozdobna sterczyna (latarnia).
h)
Budowla ma idealne proporcje i zrównowa¿on¹ formê. Wra¿enie
har
0 – 3
nych czêci wzglêdem siebie (proporcje pierwszej
kondygnacji s¹ p
owtórzone w drugiej kondygnacji).
i)
Budowlê cechuje oszczêdnoæ dekoracji. Elementami zdobniczymi s¹
tylko: rytm szeroko rozstawionych kolumn oraz okien, nisz i tralek,
doryckie belkowanie z tryglifami i metopami. Nadmiernie zdobiony
kar
0 – 3
tusz i zwieñczenie kopu³y nie by³y projektowane przez Bramantego.
4.
a)
Widoczny wp³yw antyku (tolosy) na przyk³ad wi¹tynia Westy w
Rzymie.
0 – 2
b)
Jednak g³ówna idea architektoniczna, sposób zastosowania form
antycznych –
nowatorskie (m. in. dwukondygnacyjnoæ).
c)
wnêtrznych, jasnych kolumn z ciemnymi niszami i pilastrami) oraz
ma
0 – 3
³e ro
z
miary powoduj¹, ¿e budowla przypomina monumentaln¹
rzebê.
d)
Postawiona w legendarnym miejscu mêczeñstwa wiêtego Piotra staje
0 – 2
siê pomnikiem wiêtego.
e)
amante
zaprojektowa³ otaczaj¹cy wi¹tyniê dziedziniec w formie perystylu z
ko
0 – 2
lumnad¹ oraz 4 konchowymi kaplicami w naro¿nikach.
f)
Santa Maria delle Carceri w Prato – Giuliano Sangallo; Villa Capra
(Rotonda) w Vicenzy – Andrea Palladio. Motyw centralnej budowli w
malarstwie renesansowym Przekazanie kluczy w. Piotrowi
(Perugino, ka
0 – 4
plica Sykstyñska); Zalubiny Marii
– obraz Rafaela
Santi lub inne.
5.
a)
Przebudowa chóru w kociele Santa Maria delle Grazie w Mediolanie
(zak. 1492).
0 – 2
0 – 1
0 – 1
b)
Projekt przebudowy bazyliki w. Piotra w Rzymie.
c)
Projekty pa³aców watykañskich lub inne dzie³a.
razem 40 pkt.
Strona 4 z 4
e
W dolnej kondygnacji znajduje siê 16 kolumn dorycko
monii wynika z wspó³dzia³ania i wzajemnych stosunków
poszczegól
Sposób oprac
owania bry³y
–
efekty wiat³ocieniowe (kontrast
ze
Pierwotna koncepcja architektoniczna by³a bardziej okaza³a. Br
[ Pobierz całość w formacie PDF ]