a2 greka rozw, antiquitates, Greka

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MKG-R2A1P-062
EGZAMIN MATURALNY
Z JĘZYKA GRECKIEGO
I KULTURY ANTYCZNEJ
Arkusz II
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 150 minut
ARKUSZ II
MAJ
ROK 2006
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 9 stron (zadania
2 – 15). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
3. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
4. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
5. Podczas egzaminu możesz korzystać ze słownika
grecko-polskiego oraz atlasu historycznego.
6. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
60 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający
przed rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
2
Egzamin maturalny z języka greckiego i kultury antycznej
Arkusz II
Część I – TEST LEKSYKALNO – GRAMATYCZNY
W zadaniach od 2. do 6. zakreśl jedyną poprawną możliwość (A, B, C, D) uzupełnienia
zdań.
Zadanie 2
.
(
1 pkt
)
Τοὺς γονέας ἐν ....... ἔχων, πράξεις καλῶς.
A.
τίμῃ.
B.
τῖμῃ.
C.
τιμῇ
.
D.
τιμῄ.
Zadanie 3.
(
1 pkt
)
Ἡ μέλιττα ..... πτερὰ ἔχει καὶ πόδας ἕξ.
A.
τέτταρα
B.
τέτταρας
C.
τέτταρες
D.
τέτταρσιν
Zadanie 4. (
1 pkt
)
Ἐσθίομεν, ἵνα ζῶμεν, ἀλλὰ μὴ ζῶμεν, ἵνα .........................
A.
ἐσθίωμεν
.
B.
ἐσθίoμεν.
C.
ἐσθίειν.
D.
ἐσθίοντες.
Zadanie 5. (
1 pkt
)
....................................................,
ἡ γῆ καιέσθω πυρί.
A.
Ἐμὲ τελευτήσαντα
B.
Ἐμοῦ
τελευτήσαντος
C.
Ἐμὲ τελευτῆσαι
D.
Ἐμοῦ τελευτῆσαι
Zadanie 6. (
1 pkt
)
Συμβούλευε μὴ ἥδιστα, ἀλλὰ ...........................................
A.
χρησιμώτατοι.
B.
χρησιμώταται.
C.
χρησιμώτατα
.
D.
χρησιμώτεροι.
Egzamin maturalny z języka greckiego i kultury antycznej
3
Arkusz II
Zadanie 7. (3 pkt)
Przyporządkuj każdemu zdaniu nazwę konstrukcji składniowej, która w nim występuje.
Wpisz we właściwą rubrykę tabeli literę oznaczającą wybraną konstrukcję składniową.
Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
7.1.
Βίας ἀρχούσης οὐδέν εἰσιν οἱ νόμοι.
7.2.
∆εῖ τοὺς μὲν εἶναι δυστυχεῖς, τοὺς δ᾿ εὐτυχεῖς.
7.3.
Ἀνὴρ ἀμνήμων μὴ ὀνομαζέσθω φίλος.
A. Accusativus cum infinitivo
B. Accusativus duplex
C. Nominativus duplex
D. Nominativus cum infinitivo
E. Genetivus absolutus
Numer zdania
Litera oznaczająca
nazwę konstrukcji
7. 1.
E
7. 2.
A
7. 3.
C
Zadanie 8
.
(
5 pkt
)
Do zamieszczonych w tabeli rzeczowników dobierz spośród podanych niżej właściwe
rodzajniki i przymiotniki.
Rodzajniki:
Przymiotniki:
A.
ἀνδρείων
B.
εὐσεβεῖς
C.
εὐδαίμονα
D.
χαριέσσαις
E.
σώφρονι
A.
τὴν
B.
τῷ
C.
τοὺς
D.
ταῖς
E.
τῶν
Rodzajnik
Przymiotnik
Rzeczownik
1.
C
B
ἀνθρώπους
2.
D
D
γυναιξί
3.
B
E
βασιλεῖ
4.
E
A
πολιτῶν
5.
A
C
νῆσον
4
Egzamin maturalny z języka greckiego i kultury antycznej
Arkusz II
Zadanie 9.
(
7 pkt
)
Ustal, które z podanych definicji są prawdziwe (P), a które fałszywe (F). Rozwiązanie
zaznacz w tabeli, wpisując odpowiednie oznakowanie: P lub F.
Definicja
P/F
saprofit
roślina żywiąca się martwą materią organiczną
P
glosolalia
udział w głosowaniu
F
taumaturgia niepotrzebne powtórzenie wyrazu
F
leukemia
białaczka
P
androginia obojnactwo, posiadanie cech obu płci
P
oftalmolog okulista
P
megalomania brak poczucia własnej wartości
F
Część II – ROZUMIENIE TEKSTU CZYTANEGO
Przeczytaj uważnie poniższy tekst.
῎Εμεινεν δὲ Μαριὰμ σὺν αὐτῇ ὡς μῆνας τρεῖς, καὶ ὑπέστρεψεν εἰς τὸν οἶκον αὐτῆς. Τῇ
δὲ ᾿Ελισάβετ ἐπλήσθη ὁ χρόνος τοῦ τεκεῖν αὐτήν, καὶ ἐγέννησεν υἱόν. καὶ ἤκουσαν οἱ
περίοικοι καὶ οἱ συγγενεῖς αὐτῆς ὅτι ἐμεγάλυνεν κύριος τὸ ἔλεος αὐτοῦ μετ᾿ αὐτῆς, καὶ
συνέχαιρον αὐτῇ. Καὶ ἐγένετο ἐν τῇ ἡμέρᾳ τῇ ὀγδόῃ ἦλθον περιτεμεῖν τὸ παιδίον, καὶ
ἐκάλουν αὐτὸ ἐπὶ τῷ ὀνόματι τοῦ πατρὸς αὐτοῦ Ζαχαρίαν. καὶ ἀποκριθεῖσα ἡ μήτηρ αὐτοῦ
εἶπεν
·
Οὐχί, ἀλλὰ κληθήσεται ᾿Ιωάννης. καὶ εἶπαν πρὸς αὐτὴν ὅτι Οὐδείς ἐστιν ἐκ τῆς
συγγενείας σου ὃς καλεῖται τῷ ὀνόματι τούτῳ. ἐνένευον δὲ τῷ πατρὶ αὐτοῦ τὸ τί ἂν θέλοι
καλεῖσθαι αὐτό. καὶ αἰτήσας πινακίδιον ἔγραψεν λέγων· ᾿Ιωάννης
ἐστὶν ὄνομα αὐτοῦ.
Ewangelia wg Św. Łukasza
I, 56-63
Μαριάμ
– Maria
᾿Ελισάβετ
– Elżbieta
εἶπαν
=
εἶπoν
Ζαχαρίας
– Zachariasz
᾿Ιωάννης
– Jan
W zadaniach od 10. do 14. na podstawie informacji zawartych w tekście zakreśl jedną
z czterech możliwości (A, B, C, D) dokończenia zdań, zgodną z treścią tekstu.
Zadanie 10. (
2 pkt
)
Maria wróciła do domu
A. po ośmiu dniach.
B. na prośbę Elżbiety.
C. na prośbę Zachariasza.
D.
po mniej więcej trzech miesiącach.
Egzamin maturalny z języka greckiego i kultury antycznej
5
Arkusz II
Zadanie 11. (
2 pkt
)
Krewni Elżbiety przybyli do niej
A.
ósmego dnia po narodzinach Jana.
B. na prośbę Zachariasza.
C. na jej własną prośbę.
D. po blisko trzech miesiącach po narodzinach Jana.
Zadanie 12. (
2 pkt
)
W rodzinie Zachariasza imię „Jan”
A.
nie było używane.
B. było bardzo częste.
C. było dziedziczone z dziadka na wnuka.
D. było dziedziczone z wuja na siostrzeńca.
Zadanie 13. (
2 pkt
)
Zachariasz
A. usłyszał imię „Jan” od Elżbiety.
B. napisał imię „Jan” na tabliczce.
C. usłyszał imię „Jan” od krewnych Elżbiety.
D. odczytał imię „Jan” z tabliczki.
Zadanie 14. (
2 pkt
)
Elżbieta była
A. córką Zachariasza.
B. matką Zachariasza.
C.
żoną Zachariasza.
D. siostrą Zachariasza.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apo.htw.pl