[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Miejsce
na naklejkÄ™
z kodem szkoły
dysleksja
MBI-R1A1P-062
EGZAMIN MATURALNY
Z BIOLOGII
Arkusz II
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 120 minut
ARKUSZ II
MAJ
ROK 2006
Instrukcja dla zdajÄ…cego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 15 stron (zadania
30 – 57). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorujÄ…cego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz czytelnie w miejscu na to przeznaczonym
przy każdym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nieużywaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Podczas egzaminu możesz korzystać z ołówka i gumki
(wyłącznie do rysunków) oraz linijki.
7. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swojÄ… datÄ™ urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiÄ…zanie
wszystkich zadań
można otrzymać
Å‚Ä…cznie
50 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJÄ„CEGO
PESEL ZDAJÄ„CEGO
2
Egzamin maturalny z biologii
Zadanie 30.
(1 pkt)
W cyklu komórkowym wyróżniamy fazę podziału oraz okres międzypodziałowy (interfazę).
Interfaza trwa dłużej niż mitoza, a w jej przebiegu możemy wyodrębnić charakterystyczne
fazy G
1
, S, G
2
.
Dobierz opisy do procesów zachodzących w fazach G
1
, S, G
2
.
mitoza
Opis I
W tej fazie zachodzi replikacja DNA.
Opis II
W tej fazie ilość DNA jest podwojona.
faza S
Opis III
W tej fazie ilość DNA jest na poziomie 2c.
Faza
Numer opisu
G
1
III
S
I
G
2
II
Zadanie 31.
(2 pkt)
Poniższy rysunek przedstawia schematycznie budowę mitochondrium, w którym zachodzi
m.in. proces oddychania wewnątrzkomórkowego.
Podaj nazwy struktur oznaczonych na schemacie jako X oraz Y i podaj, jakie etapy
oddychania komórkowego zachodzą w ich obrębie.
X – grzebień mitochondrialny – łańcuch oddechowy
Y – matriks – cykl Krebsa
Arkusz II
Egzamin maturalny z biologii
Arkusz II
3
Zadanie 32. (
2 pkt
)
Węglowodany to grupa różnorodnych związków organicznych. Wyróżniamy wśród nich
m.in. monosacharydy (cukry proste) i polisacharydy (cukry złożone, zawierające więcej niż
10 cząsteczek monosacharydów). Różnią się one właściwościami np. rozpuszczalnością
w wodzie i, co się z tym wiąże, pełnioną w komórce funkcją.
Uzupełnij poniższą tabelę wpisując odpowiednie przykłady węglowodanów oraz określ
ich rozpuszczalność w wodzie i podstawową funkcję pełnioną w komórce lub
organizmie.
Grupa
węglowodanów
Przykład
(nazwa zwiÄ…zku)
Rozpuszczalność
w wodzie
(słaba / dobra)
Funkcja w komórce lub
organizmie
(strukturalna / energetyczna /
zapasowa / regulacyjna)
monosacharydy
glukoza
dobra
rozpuszczalność
energetyczna
słaba
rozpuszczalność
polisacharydy
celuloza
strukturalna
Zadanie 33. (
3 pkt
)
U niektórych słodkowodnych protistów, np. pantofelków występują tzw. wodniczki tętniące,
które zbierają wodę z wnętrza komórki i wypompowują ją na zewnątrz. Pulsowanie
wodniczek tętniących łatwo zaobserwować w mikroskopie optycznym.
Zaplanuj doświadczenie pozwalające rozwiązać problem badawczy:
Czy częstotliwość pulsowania wodniczek tętniących u pantofelków zależy od stężenia NaCl
w ich środowisku zewnętrznym?
Do dyspozycji masz: mikroskop, akwarium z hodowlą pantofelków, zlewki, szkiełka
podstawowe, zakraplacz, 1% roztwór NaCl, wodę destylowaną.
W planie doświadczenia uwzględnij:
−
próbę kontrolną,
−
próbę badawczą,
−
sposób uzyskiwania wyników.
Opis próby kontrolnej:
kilka pantofelków umieszczonych w wodzie z akwarium.
Opis próby badawczej:
kilka pantofelków umieszczonych w co najmniej dwóch roztworach o różnych
stężeniach soli (np. 1% i 0,5% roztworze).
Sposób uzyskiwania wyników:
Obserwowanie częstotliwości pulsowania wodniczek u pantofelków
umieszczonych w roztworach – w próbie kontrolnej i w próbie badawczej.
Wypełnia
egzaminator!
Nr zadania
30.
31.
32.
33.
Maks. liczba pkt
1
2
2
3
Uzyskana liczba pkt
4
Egzamin maturalny z biologii
Zadanie 34. (
2 pkt
)
Komórki żywych organizmów są bardzo różnorodne. Poniższe rysunki przedstawiają
komórkę bakteryjną (A) oraz roślinną (B).
Podaj nazwy dwóch widocznych na rysunkach struktur wspólnych dla obu komórek
i zaznacz je na rysunkach.
1
1
2
2
1. ściana komórkowa
2. cytoplazma
Zadanie 35.
(1 pkt
)
Poniższe zdania zawierają informacje o fazie fotosyntezy niezależnej od światła.
Zaznacz zdanie zawierające błędną informację i uzasadnij swój wybór.
1.
Reakcje niezależne od światła przebiegają w stromie chloroplastów.
2.
Faza niezależna od światła, czyli tzw. cykl Calvina, składa się z trzech etapów –
karboksylacji, redukcji i regeneracji.
3.
W stromie chloroplastów, w wyniku cyklu przemian CO
2
zostaje przekształcony
w produkt fotosyntezy.
4.
W procesie redukcji dwutlenku węgla wykorzystywane są produkty fazy
świetlnej – ATP i NADP.
Produktem fazy świetlnej, wykorzystywanym do redukcji dwutlenku węgla jest
NADPH
2.
Arkusz II
Egzamin maturalny z biologii
Arkusz II
5
Zadanie 36. (
2 pkt
)
Glikoliza jest powszechnym szlakiem metabolicznym zachodzącym w cytoplazmie komórek
wszystkich żywych organizmów.
Wypisz z poniższego schematu trzy substraty oraz trzy produkty procesu glikolizy.
substraty glikolizy:
glukoza, P
I
, NAD
+
.
produkty glikolizy:
NADH
2
, ATP, kwas pirogronowy.
Zadanie 37.
(1 pkt)
Chemosynteza jest formÄ… asymilacji CO
2
, dla której źródłem energii są procesy utleniania,
najczęściej związków nieorganicznych. Mimo, iż bakterie chemosyntetyzujące nie są
głównymi producentami masy organicznej, odgrywają jednak dużą rolę w ekosystemach
wodnych i lÄ…dowych.
Przedstaw na dowolnym przykładzie bakterii chemosyntetyzujących ich znaczenie
w przyrodzie.
Bakterie chemosyntetyzujące uczestniczą w obiegu pierwiastków w przyrodzie
np. bakterie nitryfikacyjne w obiegu azotu, utleniajÄ…c amoniak
do przyswajalnych dla roślin azotanów.
Wypełnia
egzaminator!
Nr zadania
34.
35.
36.
37.
Maks. liczba pkt
2
1
2
1
Uzyskana liczba pkt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]