[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Miejsce
na naklejkê
(Wpisuje zdaj¹cy przed
rozpoczêciem pracy)
z kodem
KOD ZDAJÂ¥CEGO
MBI-W2A1P-021
EGZAMIN MATURALNY
Z BIOLOGII
Arkusz II
Czas pracy 120 minut
ARKUSZ II
MAJ
ROK 2002
Instrukcja dla zdaj¹cego
1.
Proszê sprawdziæ, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 15 stron.
Ewentualny brak nale¿y zg³osiæ przewodnicz¹cemu zespo³u
nad
zoruj¹cego egzamin.
2.
Odpowiedzi nale¿y zapisaæ czytelnie w miejscu na to
przeznaczonym przy ka¿dym zadaniu.
4.
Podczas egzaminu mo¿na korzystaæ z o³ówka, linijki, gumki.
5.
Proszê pisaæ tylko w kolorze niebieskim lub czarnym; nie pisaæ
o³ówkiem.
6.
Wykresy i rysunki mo¿na wykonywaæ o³ówkiem.
7. Nie
wolno u¿ywaæ korektora.
8.
B³êdne zapisy trzeba wyranie przekreliæ.
9.
Brudnopis nie bêdzie oceniany.
10.
Obok ka¿dego zadania podana jest maksymalna liczba
punktów, któr¹ mo¿na uzyskaæ za jego poprawne rozwi¹zanie.
11.
Do ostatniej kartki arkusza do³¹czona jest
karta odpowiedzi
,
któr¹ wype³nia egzaminator
.
Za rozwi¹zanie
wszystkich zadañ
mo¿na otrzymaæ
³¹cznie
¯yczymy powodzenia!
60 punktów
(
Wpisuje zdaj¹cy przed rozpoczêciem pracy)
PESEL ZDAJÂ¥C
EGO
3.
Proszê uwa¿nie czytaæ wszystkie polecenia.
2
Egzamin maturalny z biologii
Arkusz II
Zadanie 26.
(2 pkt)
Porównuj¹c budowê struktur komórkowych, mo¿na wskazaæ podobieñstwa i ró¿nice.
Przedstaw dwie cechy wspólne w budowie chloroplastu i mitochondrium.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 27.
(3 pkt)
Poni¿ej przedstawiono zdania prawdziwe i b³êdne, dotycz¹ce porównania budowy i funkcji
komórki prokariotycznej i eukariotycznej.
Wybierz sporód sformu³owañ od A do F dwa, które s¹ b³êdne
. Uzasadnij wybór
ka¿d
ego z nich.
A.
Komórki prokariotyczne maj¹ prostsz¹ budowê ni¿ ko
mórki eukariotyczne.
B.
Komórki prokariotyczne przeprowadzaj¹ fermentacjê, a eukariotyczne oddychaj¹
wy³¹c
znie tlenowo.
D.
Tylko w komórkach eukariotycznych biosynteza bia³ek odbywa siê w rybosomach.
E. Zarówno komórk
Oba typy komórek mno¿¹ siê na drodze podzia³ów.
i prokariotyczne, jak i eukariotyczne mog¹ zawieraæ chlorofil i
F. Sposób zapisu informacji genetycznej jest taki sam w obu typach komórek.
przepro
wadzaæ fotosyntezê.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 28.
(2 pkt)
Rysunki przedstawiaj¹ niektóre typy owoców.
Okrel wspóln¹ cechê budowy oraz wspóln¹ funkcjê charakterystyczn¹ dla wszystkich
przedstawionych wy¿ej typów owoców.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
C.
Egzamin maturalny z biologii
Arkusz II
3
Zadanie 29.
(2 pkt)
Pe³nienie specyficznych funkcji w komórce przez okrelone sk³adniki chemiczne jest
zwi¹z
ne z ich w³aciwociami. Na przyk³ad DNA jest nonikiem informacji genetycznej.
Okrel, jakie znaczenie dla pe³nienia funkcji biologicznej przez DNA ma jego zdolnoæ
do replikacji oraz do transkrypcji.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 30.
(2 pkt)
Poni¿szy rysunek obrazuje w sposób uproszczony budowê nab³onka jednowarstwowego,
wie
W odpowiedzi uwzglêdnij dwa elementy budowy nab³onka oddechowego przedstawione
na rysunku.
lonych funkcji przez tê tkankê.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
a
lorzêdowego wycielaj¹cego, miêdzy innymi, drogi oddechowe.
Wyjanij, na czym polega adaptacja w budowie nab³onka dróg oddechowych do
pe³ni
enia okre
4
Egzamin maturalny z biologii
Arkusz II
Zadanie 31.
(2 pkt)
Schematy A i B przedstawiaj¹ zdolnoæ kie³kowania nasion trawy
- kostrzewy czerwonej
roz
³ogowej (Festuca rubra fallax).
zdolnoæ kie³kowania nasion o ró¿nej zawartoci wody (8%, 10%, 14%)
przechowywanych w temperaturze 30
o
C.
Schemat B –
zdolnoæ kie³kowania nasion zawieraj¹cych 14% wody, przechowywanych
w
ró¿nej temperaturze (2
o
C, 10
o
C, 30
o
C).
Okrel, na czym polegaj¹ zale¿noci miêdzy zdolnoci¹ kie³kowania nasion badanego
gatunku trawy a:
-
zawartoci¹ wody w tych nasio
nach,
-
tempe
ratur¹ przechowywania nasion.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 32.
(3 pkt)
Podaj w³aciwe informacje, wynikaj¹ce z porównania procesu fotosyntezy i
chemosynte
zy, jakie nale¿a³oby wpisaæ w rubryki tabeli oznaczone lit
erami: A, B, C, D,
E, F.
Cechy
Fotosynteza
Chemosynteza
Pierwotne ród³o energii do syntezy
zwi¹zków organicznych
A
B
Znaczenie procesu dla
przeprowadzaj
¹
cego go organizmu
C
D
Rola procesu w funkcjonowaniu
ekosystemu
E
F
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Schemat A –
Egzamin maturalny z biologii
Arkusz II
5
Zadanie 33.
(2 pkt)
Choroby uk³adu kr¹¿enia wystêpuj¹ obecnie u ludzi z niepokoj¹co wysok¹ czêstoci¹.
Jednym ze sposobów obni¿enia ryzyka zaburzeñ w pracy serca i naczyñ krwiononych jest
stosowanie w³aciwej diety.
Wybierz z proponowanych trzech jogurtów ten, który jest najbardziej wskazany dla
osoby zagro¿onej mia¿d¿yc¹ naczyñ krwiononych. Odpowied uzasadnij jednym
argumentem.
Wartoæ od¿ywcza 100 gramów jogurtu
Sk³ad i wartoæ energetyczna
Jogurt 1
Jogurt 2
Jogurt 3
T³uszcz /g/
Wêglowo
3,3
3,5
15,9
109
7,7
2,5
15,3
91
4,4
0,1
7,3
48
dany /g/
Wartoæ energetyczna /kcal/
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 34.
(2 pkt)
Zwi¹zkami pokarmowymi rolin s¹ miêdzy innymi ró¿ne sole mineralne pobierane z gleby.
¿e organizmy fotoautotroficzne nie do koñca wybiórczo pobieraj¹ sk³adniki
mineralne i dlatego obok rzeczywicie potrzebnych, pobieraj¹ te¿ takie, które wykazuj¹
w³
ciwoci toksyczne. Nale¿¹ do nich miêdzy innymi zwi¹zki glinu, których wp³yw na
rozwój sadzonek so
sny ilustruj¹ poni¿sze rysunki.
Sformu³uj dwie hipotezy, których potwierdzeniem mog¹ byæ wyniki dowiadczenia
zilustrowane rysunkami.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Bia³ko /g/
Ciekawe jest,
a
[ Pobierz całość w formacie PDF ]