[ Pobierz całość w formacie PDF ]
drgonzo@interia.eu
ABC NLP lekcja 22
Od: "Kurs ABC NLP"
Do: "Maciej"
Data: 2009-03-08 10:02
ABC NLP
Lekcja 22
Systemy reprezentacji cd.
Lekcja audio:
Słuchowcy
W poprzednim module zajmowaliśmy się rozpoznawaniem słuchowców.
Dzisiaj odpowiemy sobie na pytanie – co dalej, w jaki sposób
powinniśmy docierać do słuchowców. Na początek proponuję abyś
sprawdził jak to jest być 100% procentowym słuchowcem (taki
oczywiście
w rzeczywistości nie występuje).
***
Ćwiczenie 1
Zamknij oczy i staraj się po kolei przeanalizować wszystkie dochodzące
do ciebie dźwięki. Jaki mają one na ciebie wpływ? Czy pozwalają
stworzyć Ci obraz otaczającej Cię rzeczywistości?
***
Po tym ćwiczeniu juŜ wiesz, co najbardziej kręci słuchowców.
Prowadząc
rozmowy ze słuchowcami trzeba przede wszystkim zadbać o ich komfort w
zakresie braku zewnętrznych hałasów. MoŜesz się zdziwić jak wiele
dźwięków, których inni ludzie w ogóle nie zauwaŜą, potrafi
wyprowadzić
słuchowca z równowagi.
***
Ćwiczenie 2
Spróbuj w róŜnych miejscach (biuro, dom, ulica) zacząć zwracać
większą
uwagę na otaczające Cię dźwięki. Zastanów się, które z nich mogą
być
szczególnie uciąŜliwe dla słuchowców.
***
PoniewaŜ dla słuchowców liczy się słowo mówione, dlatego warto
szczególnie waŜne kwestie powtarzać dwa razy. Słuchowcy są teŜ
bardziej wyczuleni na to jak mówimy. Dlatego warto stosować róŜną
modulację głosu, róŜną głośność, itd. do podkreślania róŜnych
zagadnień. Słuchowcy to docenią. MoŜe to jednak równieŜ działać
czasami na naszą niekorzyść. Jeśli my będziemy zmieniać głos od
niechcenia, bez jakiegoś określonego celu, to słuchowiec moŜe to
zinterpretować, Ŝe jednak ma to jakieś znaczenie i źle zrozumieć
nasz
przekaz.
Kolejny sposób dopasowania się do słuchowców to stosowanie opisów
opartych na dźwiękach. Np. I wtedy usłyszeliśmy potworny huk.
1 z 3
2009-09-20 20:45
Zobaczyliśmy jak Piotrek koziołkuje po schodach krzycząc z
przestrachu.
Po takim opisie słuchowiec bardzo łatwo wyobrazi sobie taką sytuację.
***
Ćwiczenie 3
Wybierz kilka rozmów, które masz w najbliŜszym czasie odbyć. I zapisz
jak byś je przeprowadził uŜywając opisów przeznaczonych dla
słuchowców.
***
Słowa
Rozwinięciem powyŜszej techniki jest skupienie swojej uwagi na słowach
charakterystycznych dla słuchowców: słuchać, dyskutować, pytać,
rozmawiać, ogłosić, dzwonić, hałas, dźwięk, harmonia, głos, ton,
cisza, rytm, głuchy, głośny.
***
Ćwiczenie 4
Zapisz przykładowe zdania jakieś rozmowy uŜywając powyŜszych słów.
***
Sumbodalności
Submodalności słuchowców: stereo, mono, ton, barwa, kierunek, rytm,
ciągły, urywany, odległość od dźwięku, czas trwania, wysokość,
harmonia, głośność, tempo. Je równieŜ warto stosować, oczywiście
wtedy, gdy ma to sens. Jeśli będziemy próbowali robić to na siłę,
to
będzie to brzmieć bardzo sztucznie.
***
Ćwiczenie 5
Zapisz jakąś konwersację uŜywając submodalności słuchowców.
***
Telefon
W poprzednim module powiedzieliśmy sobie, Ŝe słuchowcy lubią
rozmawiać
przez telefon, dlatego moŜna ten kanał komunikacji wykorzystać aby ich
np. do czegoś przekonać.
Nie zapominajmy jednak o tym, Ŝe słuchowcy wykorzystują równieŜ inne
kanały przekazu. Dlatego komunikując się z nimi wcale nie musimy
rezygnować np. z pokazywania im tego, o czym mówimy.
***
Lekcje archiwalne
***
Pozdrawiam
Aleksander Łamek
__________________________________________________
Otrzymałeś/aś ten list, poniewaŜ zgodziłeś/aś się
na wpisanie na listę adresową autorespondera:
2 z 3
2009-09-20 20:45
Darmowy kurs ABC NLP
Jeśli chcesz się wypisać z tej listy, otwórz:
3 z 3
2009-09-20 20:45
[ Pobierz całość w formacie PDF ]