[ Pobierz całość w formacie PDF ]
drgonzo@interia.eu
ABC NLP lekcja 20
Od: "Kurs ABC NLP"
Do: "Maciej"
Data: 2009-03-06 8:32
ABC NLP
Lekcja 20
Systemy reprezentacji cd.
Lekcja audio:
Wzrokowcy
Zgodnie z zapowiedzią z poprzedniego moduły lekcyjnego, dzisiaj
zajmiemy się wykorzystywaniem tego, Ŝe ktoś jest wzrokowcem. Jak być
moŜe juŜ domyślasz się, w kontaktach ze wzrokowcami powinniśmy
dopasowywać się do ich wiodącego systemu reprezentacji.
Obrazy
PoniewaŜ do wzrokowców najlepiej docierają obrazy, dlatego powinniśmy
im je dostarczyć. MoŜna to zrobić na kilka sposobów.
Po pierwsze, warto przygotować materiały, które będziemy mogli im
pokazać. Gdy np. chcemy przekonać wzrokowca, aby razem z nami pojechał
na wczasy do Chorwacji, to dobrze pokazać mu folder reklamujący te
wczasy. Gdy omawiamy sprawy biznesowe, to warto mieć przy sobie
wykresy obrazujące omawiane zagadnienia.
***
Ćwiczenie 1
Wypisz przynajmniej kilka zagadnień/tematów, które planujesz w
najbliŜszym czasie omawiać z innymi ludźmi lub wymyśl inne
zagadnienia. Następnie przy kaŜdym z nich wypisz jakiego rodzaju
pomocami wizualnymi mógłbyś się podeprzeć, prezentując je
wzrokowcom.
***
Inną pomocą wizualną moŜe być kartka papieru, na której będziemy
rysować wzrokowcowi rzeczy związane z danym tematem. Swego czasu
bawiłem się w systemy MLM, gdzie osoby prezentujące te systemy zawsze
rozrysowywały je na kartkach. Ten sposób ich prezentacji niewątpliwie
przemawiał do wzrokowców. Dlatego warto nosić przy sobie kartki
papieru (nawet małe z notesu) oraz coś do pisania.
***
Ćwiczenie 2
Wróć do zagadnień, które wypisałeś w ćwiczeniu jeden. Weź kartki
papieru i przy kaŜdym zagadnieniu narysuj na kartkach to, co moŜna w
ten sposób przekazać wzrokowcowi.
***
Następnym sposobem dopasowania się do wzrokowców jest mówienie
uŜywając obrazów.
W tej Chorwacji jest naprawdę pięknie. Piaszczyste plaŜe, duŜo
zieleni
1 z 3
2009-09-20 20:44
....
Chodzi o to, aby nasze opisy danej sytuacji pozwoliły wzrokowcowi
łatwo wyobrazić ją sobie przy pomocy obrazów.
***
Ćwiczenie 3
Po raz kolejny wróć do zagadnień, którymi zajmowałeś się w
poprzednich
ćwiczeniach i tym razem zapisz na kartce zdania, które w sposób
obrazowy opiszą wzrokowcowi te zagadnienia.
***
Słowa
Jak juŜ się tego dowiedziałeś w poprzednim module, wzrokowcy
uŜywają
charakterystycznych dla siebie słów. Dla przypomnienia podam niektóre
z nich: widzieć, patrzeć, zobaczyć, podglądać, obserwować,
dostrzegać,
obraz, pokaz, wygląd, horyzont, wyraźny, mglisty, kolorowy, ciemny.
W rozmowie ze wzrokowcem moŜemy uŜywać tych słów, gdyŜ wtedy on
poczuje, Ŝe rozmawiamy jego językiem.
***
Ćwiczenie 4
Do kaŜdego zagadnienia napisz kilka zdań opisujących je, uŜywając w
kaŜdym zdaniu słów charakterystycznych dla wzrokowca.
***
Tu waŜna uwaga. Doświadczenia moje jak i innych osób pokazują, Ŝe z
początku nie jest łatwo przestawić się na uŜywanie tych słów,
jeśli
sami nie jesteśmy wzrokowcem. Problem dotyczy tego, Ŝe bez wprawy
trudno wyczuwamy, jakie słowa charakterystyczne dla wzrokowca warto w
danej sytuacji uŜyć. Dlatego tę technikę dopasowania radzę zostawić
sobie na koniec, gdy juŜ nabędziemy wprawy w posługiwaniu się innymi
opisanymi wyŜej technikami. Druga uwaga jest taka, Ŝe słowa
charakterystyczne dla wzrokowców mogą się pojawiać w naszych
wypowiedziach automatycznie i naturalnie, gdy będziemy mówić obrazami
(ćwiczenie 3).
Submodalności
Podobnie wygląda sprawa z submodalnościami (rozmiar, kolor,
lokalizacja, jasność, ciemność, przejrzystość, głębia, kąt
widzenia,
dystans, rusz, bezruch, kontrast, prędkość, połysk, itd.). TeŜ
najlepiej stosować je nie jako pojedyncze zwroty, ale jako dodatek do
obrazowych opisów.
Odległość
Jak juŜ to sobie powiedzieliśmy w poprzednim module, wzrokowcy lubią
widzieć swoich rozmówców. JeŜeli jesteś wzrokowcem, to
prawdopodobnie
miałeś do czynienia z sytuacjami, gdy ktoś podczas rozmowy stawał
zbyt
blisko ciebie i zaczynałeś wtedy czuć się niekomfortowo. Jeśli nie
jesteś wzrokowcem, to być moŜe obserwowałeś sytuacje, gdy ktoś
rozmawiając z Tobą lub kimś innym odsuwał się od rozmówcy.
Mając kontakt ze wzrokowcem warto zwracać uwagę na odległość od
niego.
Nie stawajmy zbyt blisko, szczególnie jeśli widzimy, Ŝe czuje się on
w
jakiś sposób niekomfortowo. Wtedy warto trochę się od niego odsunąć.
2 z 3
2009-09-20 20:44
Z
tym, Ŝe nie róbmy tego w sposób oczywisty, gdyŜ moŜe on sobie
zacząć
myśleć, Ŝe chcemy zakończyć rozmowę lub go nie lubimy. Warto to
zrobić
jakbyśmy to robili mimochodem, np. poprawiając się na krześle
(odchylając się bardziej do tyłu), lub gdy stoimy spoglądając w
innym
kierunku.
***
Ćwiczenie 5
Podczas najbliŜszych rozmów (niekoniecznie ze wzrokowcami) staraj się
co jakiś czas zmieniać odległość od swoich rozmówców w taki
sposób,
aby nie przykuło to ich uwagi.
***
***
Bogać się kiedy śpisz to wyjątkowa ksiąŜka o sile naszego umysłu.
O
jej wyjątkowości świadczy chociaŜby to, Ŝe od tygodni znajduje się
na
pierwszym miejscu bestsellerów wydawnictwa Złote Myślia. Wszyscy
czytelnicy wystawili jej maksymalną moŜliwą ocenę. Oto co piszą oni
o
tej wyjątkowej publikacji:
Poraz pierwszy od kilku lat budzik nie musial dzwonic cyklicznie przez
20 minut, zebym wstal! Reszta dnia byla jeszcze wspanialsza pod kazdym
wzgledem! To jedna z najlepszych ksiazek jakie przeczytalem w zyciu!!!
KsiąŜka świetna. Wiele wyjaśnia i daje prosty klucz do szczęśliwego
Ŝycia i sukcesów.
KsiąŜka otwiera w moim Ŝyciu nowe moŜliwości.
masz pytanie? ta ksiazka jest odpowiedzia.
Dawno nie spotkałem tak dobrej i inspirującej lektury.
Strona ksiąŜki z darmowym fragmentem:
***
Lekcje archiwalne
Pozdrawiam
Aleksander Łamek
__________________________________________________
Otrzymałeś/aś ten list, poniewaŜ zgodziłeś/aś się
na wpisanie na listę adresową autorespondera:
Darmowy kurs ABC NLP
Jeśli chcesz się wypisać z tej listy, otwórz:
3 z 3
2009-09-20 20:44
[ Pobierz całość w formacie PDF ]