a1, historia sztuki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Miejsce
na naklejkę
z kodem
(Wpisuje zdający przed
rozpoczęciem pracy)
KOD ZDAJĄCEGO
MHS-W1D1P-021
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII SZTUKI
Arkusz I
ARKUSZ I
STYCZEŃ
ROK 2003
Czas pracy 60 minut
Instrukcje dla zdającego
1. Proszę sprawdzić, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 12 stron.
Ewentualny brak należy zgłosić przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia.
3. Odpowiedzi trzeba zapisać czytelnie w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu.
4. Proszę pisać tylko w kolorze niebieskim lub czarnym;
nie pisać ołówkiem.
5. Nie wolno używać korektora.
6. Błędne zapisy trzeba wyraźnie przekreślić.
7. Wszelkie notatki należy sporządzać tylko w brudnopisie, który
nie będzie oceniany.
8. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba
punktów, którą można uzyskać za jego poprawne rozwiązanie.
9. Do ostatniej kartki arkusza dołączona jest
karta oceny
, którą
wypełnia egzaminator
.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
30 punktów
Życzymy powodzenia!
(Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy)
PESEL ZDAJĄCEGO
2
Egzamin maturalny z historii sztuki
Arkusz I
Zadanie 1.
(1 pkt)
Rozpoznaj autorów prezentowanych dzieł i wpisz ich nazwiska w miejsca oznaczone
literami.
A.
..........................................
B.
......................................
C.
....................................
D.
....................................
E.
..................................
Zadanie 2.
(1 pkt)
Spośród wymienionych niżej nazwisk artystów podkreśl trzech twórców związanych
z ugrupowaniem
Formistów.
A.
Zbigniew Pronaszko
B.
Zofia Stryjeńska
C.
Stanisław Ignacy Witkiewicz
D.
Leon Chwistek
E.
Zygmunt
Waliszewski
Egzamin maturalny z historii sztuki
3
Arkusz I
Zadanie 3.
(1 pkt)
Spośród wymienionych niżej włoskich miast, wypisz trzy, które odpowiadają podanej
charakterystyce ośrodków sztuki renesansowej.
Neapol, Siena, Rzym, Florencja, Bolonia, Wenecja, Mediolan.
A.
Miasto to długo przechowywało tradycje sztuki bizantyńskiej. Związane z tym miastem
malarstwo renesansowe wyróżnia bogactwo kolorytu przesyconego światłem oraz
zmysłowość aktów.
.................................................................................................................................................
B.
Ośrodek ten był szczególnie istotny we wczesnej fazie renesansu. To tam prowadzono
eksperymenty z perspektywą. Decydującą rolę w rozwoju kultury odgrywał mecenat rodu
Medyceuszy.
.................................................................................................................................................
C.
Miasto to zyskało ogromne znaczenie w okresie dojrzałego renesansu. Artyści odwiedzali
je między innymi ze względu na zachowane tam liczne zabytki sztuki antycznej, którymi
inspirowali się w swojej twórczości.
.................................................................................................................................................
Zadanie 4.
(1 pkt)
Przyporządkuj podanym stylom romańskiemu i gotyckiemu następujące określenia
dotyczące rzeźby, wpisując do tabelki ich oznaczenia literowe.
A.
„prawo ram”
B.
pojawienie się ołtarza szafiastego
C.
hieratyzm
D.
frontalność ujęcia
E.
rozpowszechnianie się rzeźb wolno stojących
F.
silniejsza tendencja obserwacji natury
STYL ROMAŃSKI
STYL GOTYCKI
4
Egzamin maturalny z historii sztuki
Arkusz I
Zadanie 5.
(1 pkt)
Porównując cechy stylowe rzeźb przedstawionych na poniższych reprodukcjach, ustal
porządek chronologiczny ich powstawania. Wpisz do tabeli odpowiednie oznaczenia
literowe.
A. B. C. D.
porządek chronologiczny
oznaczenia literowe rzeźb
1
2
3
4
Zadanie 6.
(1 pkt)
Ikonosta
s
to:
Podkreśl właściwą odpowiedź
.
A.
technika malowania ikon polegająca na zastosowaniu wosku jako spoiwa
B.
ściana ikon oddzielająca w kościele prawosławnym część ołtarzową od nawy
C.
malarz staroruski kontynuujący tradycję warsztatu ikon Teofana Greka
D.
ikona o szczególnie dużych rozmiarach zawieszana nad ołtarzem
E.
inaczej obrazoburstwo; tendencja zabraniająca wykonywania ikon
Zadanie 7.
(1 pkt)
Gdzie i przez kogo zostało założone pierwsze polskie muzeum?
Podkreśl właściwą odpowiedź.
A.
w Łańcucie przez Stanisława Herakliusza Lubomirskiego
B.
w Puławach przez Izabelę Czartoryską
C.
w Arkadii przez Helenę Radziwiłłową
D.
w Rogalinie przez Edwarda Raczyńskiego
E.
w Kórniku przez Adama Tytusa Działyńskiego
Egzamin maturalny z historii sztuki
5
Arkusz I
Zadanie 8.
(3 pkt)
a) Podaj nazwy elementów konstrukcyjnych oznaczonych strzałkami na poniższym
schemacie.
(1 pkt)
C
A
B
A.
.................................................
B.
.................................................
C.
.................................................
b) Opierając się na powyższym rysunku, wyjaśnij, na czym polegało rozwiązanie
konstrukcyjne umożliwiające zastosowanie wielkich okien w kościołach gotyckich.
(2 pkt)
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apo.htw.pl